Geen extra verlichting
In het nieuwe ontwerp komt er geen verlichting langs het fietspad zelf. Rond de kruisingen blijft de verlichting voor de veiligheid en die wordt op een aantal punten verbeterd. De juridische status als ‘onverplicht fietspad’ blijft van kracht en alle type medegebruikers, zoals wandelaars, paarden/pony’s en rolstoelgebruikers kunnen van het verharde fietspad gebruik blijven maken. Naast het fietspad worden geen aanvullende paden aangelegd.
Politie adviseert positief
In januari 2023 keurde de gemeenteraad het nieuwe ontwerp goed. Ze besloten ook om de politie om advies te vragen. Na het bekijken van de plannen, heeft de politie positief geadviseerd over het geven van voorrang aan fietsers op alle kruispunten. Dit kan omdat de snelheidslimiet wordt verlaagd van 60 naar 30 kilometer per uur en het fietspad breder wordt, waardoor het zicht verbetert. Bovendien geeft de politie er de voorkeur aan om de voorrang op het hele fietspad op dezelfde manier te regelen.
Planning en vervolg
Het ontwerp is afgerond en we werken nu het contract voor de aannemer uit. Eind 2024 gaan we de aanbesteding doen. Vanaf die maand beginnen we met voorbereidende werkzaamheden, zoals het kappen van enkele bomen en het verwijderen van wat struiken langs de route. Ook wordt in december 2024 het verkeersbesluit voor o.a. snelheidsbeperkingen en voorrangskruisingen genomen en gepubliceerd. De uitvoering van de werkzaamheden start naar verwachting in juni 2025 en duurt tot ca. januari 2026.
Vragen en opmerkingen over het ontwerp
Zoals dat gebruikelijk is bij nieuwe plannen, is ook nu de mogelijkheid geboden om een reactie te geven op het ontwerp. In de reactie nota's hieronder kunt u alle vragen en antwoorden lezen.
Bekijk de reacties en antwoorden op het ontwerp 2024 (pdf, 155 kB)
Bekijk de reacties en antwoorden op het ontwerp 2023 (pdf, 228 kB)