De Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) is een basisregistratie, waarin gemeentelijke basisgegevens over alle gebouwen en adressen zijn verzameld. De gegevens in de BAG zijn openbaar en te benaderen via een website (zie Melden). Het is belangrijk dat deze gegevens kloppen want onder anderen onze hulpdiensten maken gebruik van de BAG.
Als u binnen of naar de gemeente Apeldoorn verhuist, dan moet u de verhuizing doorgeven. Doe dit niet eerder dan 4 weken voor en niet later dan 5 dagen na de verhuizing. Geeft u de verhuizing later door? Dan wordt de datum waarop de gemeente uw verhuizing ontvangt gebruikt als verhuisdatum.
Met een NEE-NEE-sticker of een NEE-JA-sticker op uw brievenbus ontvangt u geen ongeadresseerde reclame en folders.
Gaat u in het buitenland wonen? Of bent u in een periode van 1 jaar langer dan 8 maanden in het buitenland? Dan moet u zich laten uitschrijven bij uw gemeente. Blijven er gezinsleden op uw huidige adres in Nederland achter? Dan moet u zich persoonlijk melden bij de gemeente.
Als u geen vaste woonplek hebt of als u in een instelling woont kunt u een briefadres aanvragen. Dit is het woonadres van een familielid, vriend of kennis met wie u afspreekt dat diegene uw post ontvangt. Deze persoon zorgt ervoor dat u uw post persoonlijk krijgt. U vraagt het briefadres aan in de gemeente waar de briefadresgever staat ingeschreven.
Verhuist u vanuit het buitenland naar Apeldoorn? Geef dit dan binnen vijf werkdagen persoonlijk door aan de balie in het stadhuis. Dit kan alleen op afspraak. U wordt dan ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Ook wanneer u in een half jaar minimaal 4 maanden in Nederland blijft, schrijft u zich in.
Als u post krijgt van een overheidsinstantie voor iemand die niet (meer) op uw adres woont, kunt u dat doorgeven aan de gemeente. De gemeente bekijkt uw melding en start misschien een adresonderzoek.
In de toekomst verwachten we dat er koopplekken voor woonwagens en werkplekken voor kermisexploitanten beschikbaar komen. Omdat de belangstelling groot is, starten we met een register om vooraf in te schrijven. Met de inschrijving in het register geeft u aan dat u mogelijk interesse heeft in toekomstig beschikbare plekken. Als er een koopplek beschikbaar is, dan ontvangt u hier bericht over. Daarna kunt u uw interesse kenbaar maken. De koopplekken verloten we via de notaris.