Verkeersonderzoek Noordwest Apeldoorn
Fotograaf: Roelofs
Verkeersonderzoek Noordwest Apeldoorn

Het verkeer in Noordwest Apeldoorn zorgt al jarenlang voor grote druk in dit gebied. Daarom onderzoeken we de huidige situatie en kijken we naar mogelijke oplossingen voor de toekomst. Op deze pagina leest u daar meer over.

Verkeersonderzoek Noordwest Apeldoorn

In 2022 heeft de gemeenteraad de Omgevingsvisie voor Apeldoorn goedgekeurd. Deze visie wil 12.000 nieuwe woningen bouwen om te groeien naar minstens 180.000 inwoners. Dit heeft ook invloed op het verkeer. De Omgevingsvisie benadrukt het belang van het aanpakken van verkeersproblemen, vooral op de buitenring. De Hertenlaan/Reeënlaan is daarbij als knelpunt aangewezen.

Dit komt overeen met de ervaringen van de bewoners van de Hertenlaan/Reeënlaan en omgeving. Zij hebben in het najaar van 2023 contact opgenomen met de politiek van Apeldoorn om de overlast die ze ervaren te bespreken. Ook vanuit de Zwolseweg en Anklaarseweg ontvangt de gemeente vergelijkbare klachten. Bewoners melden problemen zoals veel vrachtverkeer, trillingen in de woningen en onveiligheid voor fietsers door de smalle wegen. Ook in 2024 hebben de bewoners van de Hertenlaan/Reeënlaan en andere bewoners hun zorgen met de gemeenteraad gedeeld.

5 februari bewonersbijeenkomst over drie oplossingsrichtingen

Op woensdagavond 5 februari waren er twee bewonersmomenten in De Groene Hoven. In totaal waren er zo’n 120 bewoners aanwezig. Op deze avond zijn drie oplossingsrichtingen gepresenteerd waarover het college voorkeur heeft uitgesproken. Er is nog geen definitieve keuze gemaakt door het college, maar we hebben de bewoners tijdens een presentatie (pdf, 2,43 MB) en vragenronde meegenomen in de opties die er nu liggen.

Het was een goede avond, waar de bewoners hun aandachtspunten en zorgen hebben meegegeven aan de gemeente. Deze worden meegenomen in de verdere uitwerking van de drie mogelijke oplossingsrichtingen.

De volgende oplossingsrichtingen zijn besproken.

  1. Minder verkeer op de wegen in Apeldoorn Noord-West
    • Verkeer omleiden via de Oost Veluweweg naar de A50 en A1.
    • Snelheidsverlaging: van 60 km/u naar 30 km/u op de Amersfoortseweg en Zwolseweg, en 30 km/h op de Hertenlaan, Reeënlaan en Anklaarseweg.
    • Het bedrijventerrein Stadhoudersmolen ontsluiten via de Oost Veluweweg/A50 en niet meer via de Anklaarseweg.
  2. Meer ruimte voor verkeer op de hoofdwegen
    • De Hertenlaan/Reeënlaan en Zwolseweg worden hoofdwegen met een snelheid van 50 km/h. Dit kan betekenen dat er woningen moeten verdwijnen of dat er een tunnel onder de Hertenlaan en Reeënlaan komt.
    • Het bedrijventerrein Stadhoudersmolen ontsluiten via de Oost Veluweweg/A50 ontsloten. De maximale snelheid op de Anklaarseweg gaat naar 30 km/u.
  3. Huidige situatie behouden met kleine verbeteringen
    • De wegen en snelheden op alle betrokken wegen blijven grotendeels hetzelfde.
    • Kleine aanpassingen, zoals aparte fietspaden en betere parkeermogelijkheden, verbeteren de leefbaarheid.

De gemeente gaat de varianten nu verder uitwerken. Onderdelen van de uitwerking zijn het opstellen van schetsontwerpen, globale kostenramingen, nadere uitwerking van de verschillende effecten en verder overleg met betrokkenen. De aandachtspunten die op 5 februari door de bewoners zijn meegegeven, worden hierin ook meegenomen. De uitkomst van de uitwerking wordt uiteindelijk besproken met de gemeenteraad en voor besluitvorming voorgelegd.

Welke stappen zijn in 2024 al gezet?

In mei/juni 2024 is er een enquête gehouden onder bewoners om hun mening over de verkeerssituatie te peilen. Bewoners van de Hertenlaan, Reeënlaan, Anklaarseweg, Zwolseweg en omliggende straten zijn uitgenodigd. Ongeveer 160 mensen hebben de enquête ingevuld.

Uit deze groep zijn 40 mensen geselecteerd voor twee werksessies, waarbij per straat een evenwichtige vertegenwoordiging aanwezig was. Deze werksessie vonden plaats op 2 juli en 11 september 2024.

Tijdens de eerste werksessie werden de resultaten van de analyses en de enquête gepresenteerd. Verder bespraken de deelnemers in groepjes de knelpunten en bedachten ze mogelijke oplossingen.

Presentatie eerste werksessie (pdf, 6,74 MB) 

Tijdens de twee werksessie werden mogelijke oplossingsrichtingen gepresenteerd waar de deelnemers op konden reageren.

Presentatie tweede werksessie (pdf, 3,47 MB)

In september 2024 zijn er ook gesprekken geweest met scholen en ondernemers uit de buurt. Verkeersbureau SAB/Roelofs heeft in die periode onderzoek gedaan en meegedacht over mogelijke oplossingen. De resultaten van het onderzoek en de input van belanghebbenden zijn samengevoegd in het rapport Verkeersonderzoek Apeldoorn Noordwest (pdf, 9,9 MB).

De verwachte planning voor 2025 is:

  • Voorjaar: oplossingsrichtingen aanscherpen en verder onderzoeken op milieueffecten, juridische haalbaarheid, kosten en samenwerking
  • Zomer 2025: Gemeenteraad kiest voorkeursvariant en stelt budget beschikbaar
  • Na de zomer: bewonersavond en Politieke Markt Apeldoorn met inspraakmogelijkheid

Nieuwbouw en ontwikkeling

Apeldoorn is een gemeente in beweging. We onderhouden en ontwikkelen onze stadsdelen en dorpen, waardoor we allemaal zo fijn mogelijk in onze gemeente kunnen wonen, werken en leren. Apeldoorn ontwikkelt!

Meer informatie

Meer informatie

Heeft u vragen over het project?

Neem dan contact op met: VerkeerNoordwest@apeldoorn.nl

Meer nieuwbouw en ontwikkeling

Uw Reactie
Uw Reactie