Met een klacht laat u weten dat u ontevreden bent. Met een bezwaar geeft u aan dat u het ergens niet mee eens bent, en dat u niet wilt dat het gebeurt. Met een claim vraagt u om een schadevergoeding.
Bent u het niet eens met een beslissing van de gemeente, bijvoorbeeld over de plek van een laadpaal, het verlenen van een vergunning of het toekennen van een bijstandsuitkering of subsidie? Dan kunt u bezwaar maken.
Als u vindt dat u niet netjes bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder, dan kunt u een klacht indienen. Bijvoorbeeld omdat de ambtenaar onvriendelijk was of omdat u te laat of geen reactie van ons heeft ontvangen? Voordat u een klacht indient, raden wij u aan eerst de onderstaande informatie onder de ‘lees meer’ button te lezen.
Als de gemeente niet op tijd op uw aanvraag of bezwaar beslist, kunt u met een dwangsom de gemeente aansporen alsnog een besluit te nemen. Dit doet u via het online formulier of schriftelijk.
Er is een situatie die u wilt melden bij de gemeente. U wilt dat de gemeente dit weet en er zo mogelijk iets mee doet. Dan doet u een melding.
U kunt (financiële) schade hebben als de gemeente een planologisch besluit neemt. Mogelijk kunt u in aanmerking komen voor een gedeeltelijke vergoeding van deze schade.
Heeft u schade of nadeel door een onrechtmatige handeling van de gemeente? Dan kunt u de gemeente aansprakelijk stellen.
Heeft de gemeente iets gedaan of een besluit genomen dat rechtmatig is en u heeft daarvan onevenredig veel nadeel, bijvoorbeeld inkomstenverlies of hinder? Dan kunt u een verzoek doen om nadeelcompensatie.