Vergadering 4 juni

Openbare Notulen van de vergadering van Burgemeester en Wethouders gemeente Apeldoorn van 4 juni 2024

Aanwezig

A.J.M. Heerts, burgemeester
N.G. Derks, wethouder
P.C.J. Messerschmidt, wethouder
D.S. Huizer, wethouder
H. van den Berge, wethouder
S. Biharie, wethouder
A.J. Prins, wethouder
M. Wenzkowski, wethouder
S. de Bruin, gemeentesecretaris
M. van Loenen, bestuursadviseur, notulist

Afwezig

-

1 Vaststellen notulen van 28 mei 2024

De notulen zijn ongewijzigd vastgesteld.

BESPREEKSTUKKEN

2 Economische Koers 2040

Voorstel van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn:

  1. In te stemmen met de Economische Koers 2040, waarvan de kernpunten zijn:
  2. Het realiseren van de ambitie, dat wil zeggen het realiseren van een groene en innovatieve economie die bouwt aan de brede welvaart van Apeldoorn;
  3. Het hanteren van vier strategielijnen om de ambitie te realiseren:
  4. Aantrekkelijk Apeldoorn
  5. Ruimte voor werk
  • Ondernemersklimaat
  1. Economische vernieuwing en missiegedreven clusters
  2. De focus leggen op drie missiegedreven clusters: veiligheid & digitalisering, energietransitie & techniek en welzijn & zorg;
  3. De Economische Koers 2040 ter inzage leggen gedurende een periode van zes weken, overeenkomstig met de participatieverordening;
  4. In te stemmen met de bijgevoegde raadsbrief waarmee de gemeenteraad wordt geïnformeerd over de ter inzage legging van de Economische Koers 2040 en het Programma Werklocaties. En waarmee de raad wordt geïnformeerd over de uitvoering van de strategielijn ‘Regionaal afstemmen behoefte bedrijventerreinen’ uit het Programma Werklocaties.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.

3 Programma Werklocaties

Voorstel van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn:

  1. In te stemmen met het Programma Werklocaties en het bijlagenrapport waarvan de kernpunten zijn:
  2. Het realiseren van de ambitie, dat houdt in het (door)ontwikkelen van een toekomstbestendige portefeuille werklocaties, die kwantitatief en kwalitatief aansluit bij de huidige en toekomstige behoefte van ondernemers en als motor fungeert voor brede welvaart in de gemeente;
  3. Het hanteren van acht strategische beleidslijnen om de ambitie te realiseren:
  4. Investeren in brede welvaart
  5. Optimaal benutten van ruimte
  • Versterken kennis en innovatie-ecosystemen
  1. Creëren van gemengde gebieden
  2. (Schuif)ruimte creëren door nieuwe bedrijventerreinen te ontwikkelen
  3. Regionale afstemming over ruimtebehoefte bedrijventerreinen
  • Toets aan economische en maatschappelijke meerwaarde
  • Nieuwe kantoren toevoegen op toplocaties in de stad;
  1. Het Programma Werklocaties ter inzage te leggen gedurende een periode van zes weken, overeenkomstig met de participatieverordening;
  2. Dat het voorstel, rekening houdend met de uitkomsten van de participatie, wordt betrokken bij en onder voorbehoud is van de integrale afweging voor de MPB 2025-2028, waarbij ook rekening wordt gehouden met de taakstelling Nieuw-voor-Oud.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.

4 De nota Cultuur- en Erfgoednota 2025-2030 ter behandeling en vaststelling naar de gemeenteraad

Voorstel van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn:

  1. Met betrekking tot de zienswijzen die zijn ingebracht tegen de concept Cultuur- en Erfgoednota nota, besluiten deels tegemoet te komen, zoals in bijgevoegde zienswijzenota is aangegeven;
  2. Vaststellen van de concept Cultuur- en Erfgoednota 2025-2030, waarbij we ons gaan richten op de volgende drie doelstellingen:
  3. Fundament: De infrastructuur van Cultuur en Erfgoed in Apeldoorn is vitaal en gericht op de toekomst.
  1. Talentontwikkeling: Iedereen kan zijn of haar talent ontwikkelen.
  2. Buitenbeleving: Apeldoorn als het grootste buitenpodium van Nederland;
  3. Het voorstel wordt betrokken bij en is onder voorbehoud van de integrale afweging voor de MPB 2025-2028, waarbij ook rekening wordt gehouden met de taakstelling van Nieuw-voor-Oud.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.

5 Uitstel invoering Zero Emissie-zone voor Stadslogistiek (ZES)

Voorstel van de afdeling Omgevingsbeleid:

  1. Instemmen met het voorstel aan de gemeenteraad om de invoering van de Zero Emissie-zone voor Stadslogistiek (ZES) uit te stellen naar 1 januari 2030, i.p.v. 1 januari 2025, zoals genoemd in de ‘Visie op Mobiliteit in het Stadspark van Apeldoorn’, vastgesteld door de gemeenteraad op 17 juni 2021.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

6 Projecten Stadspark – Voorlopige ontwerpen

Voorstel van de afdeling Projecten, Programma's en Interimmanagement:

  1. Het college voor te stellen:
  2. De Voorlopige Ontwerpen voor project Stadspark, bestaande uit de deelprojecten Grote Markthof, Griftpark – Hofstraat/Kanaalstraat en Griftpark – Kalverstraat vast te stellen.
  3. In te stemmen met de aankoop van perceel Hofstraat 117 als vervanging van fietsenstalling Marktstraat 12 en fietsenstalling ‘De Serre’ Kanaalstraat 15, onder voorbehoud van kredietverstrekking door de raad.
  4. Het beheer en onderhoud ten behoeve van de Stadsparkprojecten op niveau A te houden en hiertoe een structureel budget van € 30.000,- in te dienen bij de integrale afweging voor de MPB 2025-2028, waarbij ook rekening wordt gehouden met de taakstelling Nieuw-voor-Oud;
  5. De gemeenteraad voor te stellen:
  6. In te stemmen met de Voorlopige Ontwerpen voor project Stadspark, bestaande uit de deelprojecten Grote Markthof, Griftpark – Hofstraat/Kanaalstraat en Griftpark – Kalverstraat vast te stellen.
  7. Een uitvoeringskrediet van € 10.650.000,- beschikbaar te stellen voor het project Griftpark, om het voorlopige ontwerp uit te werken tot een definitief ontwerp, de benodigde infrastructurele voorzieningen, de aanleg van de openbare ruimte, VTU-kosten (voorbereiding, toezicht en uitvoering) en de overige ambtelijke kosten (communicatie en projectleiding) en het krediet te dekken uit de bij de MPB 2023-2026 gereserveerde investeringsruimte voor het programma Stadmaken op de Veluwe, Rioolfonds, Ecogids en Groenplan.
  8. Een uitvoeringskrediet van € 2.464.000,- beschikbaar te stellen voor het project Grote Markthof, om het voorlopige ontwerp uit te werken tot een definitief ontwerp, de benodigde infrastructurele voorzieningen, versteviging gevel van Marktstraat 12, de aanleg van de openbare ruimte, VTU-kosten (voorbereiding, toezicht en uitvoering) en de overige ambtelijke kosten (communicatie en projectleiding) en het krediet te dekken uit de bij de MPB 2023-2026 gereserveerde investeringsruimte voor het programma Stadmaken op de Veluwe, Rioolfonds, Groenplan en Ecogids.
  9. Een krediet van € 235.000 beschikbaar te stellen tbv project Grote Markthof voor een koelteplek en te dekken uit het programma Klimaatadaptatie en Natuur.
  10. Een krediet beschikbaar te stellen van € 900.000,- voor de aankoop van Hofstraat 117 en het krediet te dekken uit de bij de MPB 2023-2026 gereserveerde investeringsruimte voor het programma Stadmaken op de Veluwe.
  11. De bijbehorende begrotingswijzigingen BW2024-17 en BW2024-18 vast te stellen;          
  12. Voor de toelichting op de punten 2A tot en met 2F verwijzen wij u naar bijgevoegde raadsvoorstellen.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.

7 Plan van aanpak energiearmoede en Nationaal Isolatieprogramma, Lokale aanpak isolatie koopwoningen

Voorstel van de afdeling Projecten, Programma's en Interimmanagement:

  1. Instemmen met het bundelen van de volgende middelen voor energieaanpak:
  2. restant van de specifieke uitkering (SpUk) Energiearmoede € 1.750.000,-;
  3. de nog beschikbare eigen middelen ter bestrijding van Energiearmoede € 3.000.000,
  4. Rijksmiddelen uit het Nationaal Isolatieprogramma, Lokale aanpak isolatie koopwoningen € 3.865.764,-;
  1. Instemmen om het totaal van deze middelen (€ 8.615.764,-) conform bijgevoegd plan van aanpak te gebruiken voor de besteding van  energiebesparende- en isolatie maatregelen bij (beoogd 1600) huurders en (beoogd 2151) eigenaar/bewoners van koopwoningen:

1. Huurders met een inkomen <150% van het sociaal minimum voor een energiebesparende maatregel tot € 600,-, of waar nodig meer (maatwerk);

2. Eigenaar/bewoners van een woning met energielabel D, E, F, G en een WOZ-waarde < € 429.300 én die voldoen aan het minimum aantal m2 te isoleren oppervlak, EN

  • met een inkomen <150% van het sociaal minimum tot max. € 6.000,-;
  • met een inkomen <150% van het sociaal minimum tot max. € 4.000 indien al eerder SpUk energiearmoede gelden zijn ontvangen voor een isolatiemaatregel;
  • met een inkomen >150% van het soc. minimum tot max. € 1.000,-.
  • met een inkomen >150% van het soc. minimum en een collectieve aanvraag van minimaal 3 woningen of in een VvE van minimaal 3 woningen max € 1.500,- per woning.

3. Uw besluit ter kennisname aan te bieden aan de gemeenteraad.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

8 Termijn BKR registraties schuldregeling

Voorstel van de afdelingen Beleid Maatschappelijke ontwikkeling en Juridische Zaken:

  1. Instemmen met het voorstel om de BKR registratie van inwoners 6 maanden na beëindiging van de schuldhulpverlening te verwijderen, tenzij dit in het individuele geval onverantwoord wordt geacht.
  1. Vaststellen concept raadsbrief en deze ter kennisname brengen aan de gemeenteraad.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

HAMERSTUKKEN

9 Raadsbrief stand van zaken Parkeren Apeldoorn-West

Voorstel van de afdeling Projecten, Programma's en Interimmanagement:

  1. Instemmen met de raadsbrief over de stand van zaken in het dossier Parkeren Apeldoorn West en deze versturen naar de raad.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.

10 Raadsbrief Motie Samen leven met de opvang

Voorstel van de afdeling Financiën en Control:

  1. In te stemmen met de raadsbrief over de motie Samenleven met de opvang, waarin wordt voorgesteld artikel 4 lid 2 van de verordening Toeristenbelasting betreffende de vrijstelling voor vreemdelingen te schrappen;
  2. Het presidium te verzoeken kennis te nemen van de raadsbrief en deze aan de raad ter kennisname aan te bieden.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

11 Benoeming voorzitter Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn

Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:

  1. De heer E.H. Remmelts te benoemen tot voorzitter van de Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn per 10 juni 2024 voor de periode van vier jaar, middels bijgevoegde benoemingsbrief;
  2. Dit besluit ter kennis te brengen van de gemeenteraad.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

12 Gewijzigde GR Tribuut belastingsamenwerking

Voorstel van de afdeling Financiën en Control:

  1. Kennis te nemen van de gewijzigde Gemeenschappelijke regeling Tribuut belastingsamenwerking;
  2. De raad vragen om toestemming tot het treffen van de gewijzigde gemeenschappelijke regeling Tribuut.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

13 Algemene vergadering van Aandeelhouders van Accres Holding BV, Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV op 05-06-2024

Voorstel van de afdeling Financiën en Control:

  1. Kennisnemen van de agendapunten en de onderliggende stukken voor de Algemene vergadering van Aandeelhouders van Accres Holding BV, Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV van 25 oktober a.s.;
  2. Instemmen met:
  3. de jaarrekening 2023 Accres Holding;
  4. de jaarrekening 2023 Accres Apeldoorn;
  5. de jaarrekening 2023 Accres Shared Services;
  6. het toevoegen van het resultaat aan de algemene reserves van Accres;
  7. déchargeverlening aan de directie voor het gevoerde beheer en aan de commissarissen voor het gehouden toezicht;
  8. het aangepaste RvC-reglement; en
  9. De raad in kennis stellen van de genomen besluiten.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

14 Evaluatie inzet Impulsbudget voor de uitvoering van het gebiedsgericht werken

Voorstel van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn:

  1. Kennisnemen van de evaluatie van de inzet van het ‘Impulsbudget voor de uitvoering van het gebiedsgericht werken’ met als conclusies:
  2. Het impulsbudget is als enige budget integraal gelabeld aan de uitvoering van de Vitaliteitsagenda’s en voorziet daarmee in een behoefte
  3. Het impulsbudget wordt actief en breed ingezet en biedt de gewenste snelheid en laagdrempeligheid
  4. Het impulsbudget versterkt de positie van de Gebiedsmanager en daarmee de gemeente in de samenwerking ten behoeve van het gebied;
  5. Kennisnemen van het voornemen van de portefeuillehouder om in het kader van het financieel perspectief / MPB 2025-2028 een voorstel te doen tot continuering van dit budget.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

15 Verlenging Uitvoeringsovereenkomsten Zorgregio Mij/OV:

- Dienstverlening Regionale samenwerking Jeugdzorg en Wmo 2020-2022

- Dienstverlening Accountmanagement Jeugd en Wmo

Voorstel van de afdelingen Beleid Maatschappelijke ontwikkeling en Projecten, Programma's en Interimmanagement:

  1. In te stemmen met verlenging van de ‘Uitvoeringsovereenkomst Dienstverlening Regionale samenwerking Jeugdzorg en Wmo’ en ‘Uitvoeringsovereenkomst Dienstverlening Accountmanagement Jeugd en Wmo’ met één jaar per 1 januari 2025, met als doel een overgangsjaar te creëren om te komen tot nieuwe regionale samenwerkingsafspraken voor Jeugdzorg en Wmo (inclusief op onderdelen Maatschappelijke Opvang/Beschermd Wonen hierna MO/BW) per 1 januari 2026.
  2. In te stemmen met de aanpassing van de 'Uitvoeringsovereenkomst Dienstverlening Regionale samenwerking Jeugdzorg en Wmo' en ‘Uitvoeringsovereenkomst Dienstverlening Accountmanagement Jeugd en Wmo’ zoals opgenomen in de bijgevoegde addenda voor wat betreft de toerekening van de overheadkosten en de indexatiesystematiek met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 en deze integraal onderdeel te laten zijn van de overeenkomsten.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

16 Beantwoording  Schriftelijke vragen WijApeldoorn Ziek in de bijstand

Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:

  1. Instemmen met de beantwoording van de schriftelijke vragen;
  2. Dit besluit ter kennis brengen van de gemeenteraad.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

17 Beantwoording schriftelijke vragen PvdA ‘VMBO onderwijs in Apeldoorn’

Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:

  1. Instemmen met de beantwoording van de schriftelijke vragen;
  2. Dit besluit ter kennis brengen van de gemeenteraad.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

18 Beantwoording schriftelijke aanvullende vragen PvdA betreffende mogelijk onterecht ontvangen EU-landbouwsubsidies

Voorstel van de afdeling Vastgoed en Grond:

  1. Instemmen met de beantwoording van de schriftelijke vragen;
  2. Dit besluit ter kennis brengen van de gemeenteraad.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

BURGEMEESTERSBESLUITEN TKN

-

VAN NIET OPENBAAR NAAR OPENBAAR

19 Zienswijzennota wegenlegger

Voorstel van de afdeling Beheer en Onderhoud:

  1. In te stemmen met bijgevoegde Zienswijzennota Wegenlegger 2023. Hierin staan de adviezen over de zienswijzen, welke we overnemen en welke we weerleggen en waarom.
  2. Mandaat te geven aan B&O om een ontwerp-van-wijzigingen (van de wegenlegger) op te maken en ter visie te leggen (gedurende 6 weken).
  3. Deze besluiten ter informatie toe te sturen aan de gemeenteraad.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

Dit besluit is openbaar vanuit de vergadering van 23 april 2024 (vastgesteld 25 april 2024).

20 Tijdelijke huisvesting Omnizorg

Voorstel van de afdeling Projecten, Programma's en Interimmanagement:

  1. Voor het verder uitwerken van tijdelijke huisvesting voor Omnizorg te kiezen voor:
  • het verder onderzoeken van de opties a en b:
  1. Haven Centrum: gemeentelijke grond tussen Short Stay en Ambacht;
  2. Noorderlaan 59/61: gemeentelijke grond na sloop oude Ambeltschool;
  • het onder de aandacht houden van optie c Kanaalstraat 41-61 en deze optie verder te onderzoeken in het geval de eigenaar later in de tijd gaat bouwen en medewerking wil verlenen aan de tijdelijke huisvesting door het verhuren van de grond aan de gemeente (tot uiterlijk twee weken voor de participatiebijeenkomst over de mogelijke locaties).
  1. Te kiezen voor participatie conform bijgaand participatieplan met als kernpunten:
  • Participatie in het kader van de locatiekeuze met omwonenden van optie a en optie b, en optie c daaraan toe te voegen mocht deze tijdig beschikbaar komen;
  • Participatie over de voor- en nadelen van de betreffende opties en de buiteninrichting van de tijdelijke huisvesting en te treffen maatregelen;
  • Gericht op het realiseren van een voor alle partijen zo veilig en leefbaar mogelijke situatie in en om de tijdelijke huisvesting met zo min mogelijk overlast.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

Dit besluit is openbaar vanuit de vergadering van 7 mei 2024 (vastgesteld 14 mei 2024).

21 Raadsbrief stand van zaken Parkeren Apeldoorn-West

Voorstel van de afdeling Projecten, Programma’s en Interimmanagement:

  1. Instemmen met de Raadsbrief: Stand van zaken Parkeren Apeldoorn West;
  2. Het versturen van de raadsbrief Stand van zaken Parkeren Apeldoorn West.

Besluit: Het college besluit conform het voorstel.

Dit besluit is openbaar vanuit de vergadering van 19 december 2023 (vastgesteld 21 december 2023).

Ex Agenda/ Rondvraag

  • Het college neemt kennis van:
    • De Werkagenda Apeldoorn/Zutphen met bijlage, Onderdeel van het IZA regioplan Apeldoorn/Zutphen;
    • De Besluitenlijst van Gedeputeerde Staten van Gelderland van 21 mei 2024.
  • Wethouder Messerschmidt meldt dat het regionale Bestuurlijk Overleg Leefomgeving dat op 20 juni a.s. stond geagendeerd, wordt verplaatst tot een moment na het zomerreces.

Het college neemt hier kennis van.

Vastgesteld op 11 juni 2024.

de secretaris,

S. de Bruin

de burgemeester,

A.J.M. Heerts

Uw Reactie
Uw Reactie