Het kan vriezen en het kan dooien. Met hun neus in de weersvoorspellingen proberen strooiploeg-coördinator Gert Zwols en zijn collega’s de dagelijkse en nachtelijke werkzaamheden te bepalen.
Het kan vriezen en het kan dooien. Met hun neus in de weersvoorspellingen proberen strooiploeg-coördinator Gert Zwols en zijn collega’s de dagelijkse en nachtelijke werkzaamheden te bepalen.
Het werk van de strooiploeg is wisselvallig. Net als het weer. En toch staat de Apeldoornse strooiploeg vaak voor dag en dauw op, om onze wegen begaanbaar en en veilig te houden.
Een typische ochtend of avond bestaat niet voor de mannen en vrouwen van de strooiploeg. Gert Zwols: "We gebruiken lokale meetpunten om te checken hoe koud het is. Op basis daarvan beslist de strooiploeg of ze moeten strooien of niet. Wat de meeste mensen niet weten, is dat we meestal al strooien als het nat en koud is. Dan blijft het zout beter op de weg liggen."
De strooiwagens rijden volgens een vast schema. Helaas kunnen niet alle straten, paden en trottoirs worden meegenomen, maar de strooiroutes zijn zo opgesteld dat elke inwoner van Apeldoorn binnen 400 meter op een gestrooide weg kan komen. Hoofdwegen, fietspaden, busroutes, en wegen naar openbare voorzieningen krijgen prioriteit. Op voetpaden wordt niet gestrooid.
Zeker 90% van het zout strooit de gemeente preventief. Als er vorst in de ochtend wordt verwacht, betekent het dat Gert en zijn collega’s ’s avonds rond 19.00 uur op pad gaan om te strooien tegen de gladheid. Mocht er na het strooien toch een onverwachte regenbui vallen die al het zout wegspoelt, dan gaat de ploeg in de vroege ochtend opnieuw op pad om 700 kilometer aan wegen en fietspaden te strooien. "We beginnen dan vaak rond 04.00 uur, zodat de wegen vóór de spits begaanbaar zijn," aldus Zwols.
De strooiploeg staat elke dag met 100 medewerkers klaar om 700 kilometer wegdek en fietspad te bestrooien en te schuiven. Maar wat is er verder nodig om de gladheid te bedwingen?
Dan gaan alle 30 strooivoertuigen de weg op, aangevuld met tractoren om belangrijke kruispunten snel sneeuwvrij te maken. Ook wordt extra aandacht besteed aan plekken zoals verzorgingstehuizen, waar de voetpaden handmatig sneeuwvrij worden gemaakt.
Al in het vroege najaar bereidt de gemeente zich voor op het winterse weer. De strooiploeg test de voertuigen en routes, zodat alles klaar is voor het winterseizoen. "Het is een mooie manier om weer in het ritme te komen en te zorgen dat iedereen weet wat er moet gebeuren," vertelt Zwols
Ondanks de inspanningen van de strooiploeg, blijven vragen komen. Een veelgehoorde vraag is: ‘Waarom wordt niet elke straat meegenomen?’ Zwols legt uit: "Met onze grote voertuigen in smalle straten maken we het alleen maar erger. Sneeuw en ijs schuiven dan naar de auto’s toe, waardoor ze vast komen te zitten. We moeten keuzes maken, maar doen wat we kunnen om hoofdwegen en fietspaden veilig te houden.
Ook over fietspaden krijgen we regelmatig vragen. Soms lijkt het alsof we daar niet strooien, maar dat is wel zo. We sproeien daar met pekelwater gemengd met zout. Door het pekelwater ziet u het zout niet, maar dat betekent niet dat we er niet zijn geweest. De fietspaden zijn een belangrijk onderdeel van onze routes, zeker ook rondom scholen. We gaan zo vroeg mogelijk ons bed uit, om alles mee te pakken voordat de rest van Apeldoorn de deur uit gaat.”
De strooiploeg zet zich maximaal in, maar kan niet overal tegelijk zijn. "Ondanks onze strooiacties in de vroege uurtjes en gedurende de dag, kan het nog steeds glad zijn op de wegen. Let daarom altijd goed op als u de weg op gaat. En kijk vooral ook om naar elkaar."