Hoe kunt u op de hoogte blijven?
Op de website van gemeente Apeldoorn is een aantal pagina’s ingericht over de verbouwing en tijdelijke huisvesting van Omnizorg. Ook kunt u vragen stellen of uzelf abonneren op een digitale nieuwsbrief via omnizorg@apeldoorn.nl. Verder zijn er enkele officiële bekendmakingen die wij online moeten publiceren, bijvoorbeeld omtrent de vergunningaanvraag. Ook u kunt hier een melding van krijgen als u zich aanmeldt via Inloggen bij Officiële bekendmakingen | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen. Voor de sloop zal de aannemer de direct omwonende informeren.
Houd de publicaties in het gemeenteblad (Gemeenteblad | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen) in de gaten en maak gebruik van de meldpunten bij overlast. Daar vertellen we later in de bijeenkomst meer over.
Omnizorg (Ronald Kemp)
Het doel van Omnizorg is het opvangen van kwetsbare en dakloze inwoners in de regio Oost-Veluwe en het realiseren van een passende terugkeer van hen in de maatschappij. De meerwaarde van Omnizorg zit in het voorkomen van dakloosheid en de terugkeer van deze mensen in de samenleving met passende hulp en begeleiding. Bed, bad, brood. Aangegeven wordt wat Omnizorg doet en hoe zij werken.
Omnizorg als goede buur
Op de huidige locatie heeft Omnizorg 1x per 6 weken een overleg waarbij iedereen welkom is om aan te sluiten. Daar zitten verschillende stakeholders bij, maar ook buurtbewoners die graag meepraten. Dit overleg wil Omnizorg graag voortzetten aan de Noorderlaan. Dit wil de organisatie doen met de wijkraad en/of een afvaardiging van de wijk. Ongeveer 3 maanden voor de verhuizing wil Omnizorg hiermee beginnen. Om alvast wat zorgen weg te nemen bij de buurtbewoners.
Omnizorg probeert ook zaken te brengen in de wijk, en niet alleen ‘te nemen’. Er zijn enkele initiatieven die meegenomen worden naar de Noorderlaan, waaronder het prikproject. In de wijk wordt schoongemaakt en afval geprikt door de bewoners van Omnizorg. De cliënten lopen altijd onder begeleiding. Er zijn 24/7 minimaal 3 personen in het pand aanwezig. Daarnaast is er ook altijd toezicht op de locatie. Toezichthouders en camerabewaking (binnen en buiten) zorgen ervoor dat er altijd zicht is. Vlak voor de opening zal er een open dag georganiseerd worden.
Vragen vanuit het publiek
- Bewoner: Wie wordt de projectontwikkelaar van de woningbouwontwikkeling?
Antwoord wethouder Wenzkowski: Het aanbestedingsproces voor geïnteresseerde partijen is nog niet afgerond. Er kan nog geen duidelijk uitsluitsel gegeven worden wat betreft de precieze ontwikkelplannen. Wanneer hier meer duidelijkheid over is, dan wordt dat gecommuniceerd.
Bewoner: U heeft net verteld dat er in 2028 gestart zou worden met woningbouw. De grond is nu nog van de gemeente dus jullie bepalen wat er mee gebeurt. Kunnen jullie 100% garanderen dat er geen andere tijdelijke opvang plaatsvindt op deze locatie?
Antwoord wethouder Wenzkowski: Er lopen momenteel gesprekken met Jongeneel over verplaatsing van hun onderneming voor 2028. Omnizorg zal terugverhuisd zijn naar de Stationsstraat voor 2028. Eén van de thema’s richting de ontwikkelaars is de ambitie de ontwikkeling te start vanaf 2028. De gemeente Apeldoorn heeft een woningbouwopgave van 12.500 woningen. Tot 2030 zal de gemeente druk bezig zijn met woningen bouwen en plaatsen. De Noorderlaan is één van de toegewezen locaties voor woningbouw.
- Bewoner: Er is dus nog geen projectontwikkelaar voor deze locatie. Dus de gemeente kan doen met de grond wat ze willen nadat Omnizorg weg is?
Antwoord wethouder Biharie: Er is geen plan om andere groepen tijdelijk te huisvesten op deze locatie. Wij kunnen u vertellen dat het niet de bedoeling is, dat daar andere doelgroepen komen. Ik hoop dat u ons daarop kunt geloven.
- Bewoner: Recentelijk stond er een artikel in de stentor over de behoefte aan zorg in gemeente Apeldoorn en dat de locatie in de stationsstraat onvoldoende is om iedereen in Apeldoorn zorg te geven. Ik ben benieuwd hoe we daar mee omgaan straks?
Antwoord manager Omnizorg: Als ik u goed hoor dan bent u bang dat er in de nieuwe situatie meer plek nodig is dan dat er al was? Wij zijn hard bezig om met een actieplan dak- en thuisloosheid met verschillende acties om met deze doelgroep aan de slag te gaan. De verwachting is, dat dit effectief gaat zijn en dat er voldoende plek gaat zijn voor de doelgroep.
Antwoord wethouder Biharie: Ook wordt het pand zo gebouwd dat we desgewenst een groter deel kunnen gebruiken voor de opvang van dak- en thuislozen.
Antwoord projectleider: Daarnaast gaan we voor de tijdelijke huisvesting uit van de capaciteit van het huidige pand. De locatie van de tijdelijke huisvesting wordt niet gebruikt voor meer capaciteit.
- Bewoner: Ik zag een plaatje met openbaar groen, zo weet ik dat het Amalia park veel overlast heeft. Als ik nu naar de plannen kijk ben ik bang dat het straks een hangplek gaat worden. Stel dat mensen geweigerd worden of er wordt hen toegang ontzegd; dan is dat natuurlijk de ultieme plek om te verblijven/hangen.
Antwoord manager Omnizorg: Gaat uw vraag dan over de inrichting van het terrein?
Bewoner: Onder andere ja.
Antwoord manager Omnizorg: Het gebeurt dat mensen tijdelijk niet welkom zijn. We laten hen dan niet aan hun lot over. Dan gaan wij (samen met andere zorginstellingen) overleggen of ze ergens anders een plek kunnen krijgen.
- Bewoner: Het openbaar groen is de ultieme hangplek om te verblijven. Graag dit meenemen in de inrichting.
- Bewoner: Er is nu ook vaak een kampvuurtje bij het afdakje van Jongeneel. Ik heb er geen overlast van maar het gebeurt wel. Als ze geen plek hebben dan zoeken ze wel een plek.
Antwoord wethouder Biharie: Het klopt wat u zegt. Maar Omnizorg kijkt altijd naar een andere plek wanneer mensen niet welkom zijn. Helaas slapen mensen soms wel op straat, en we gaan geen mensen dwingen.
- Bewoner: Waarom kunnen de MSR-kastjes niet op het terrein van het schoolgebouw geplaatst worden, dit zou een oplossing zijn voor het MSR-vraagstuk.
Antwoord projectleider: We weten dat dit vraagstuk speelt tegenover het schoolgebouw. Daarom hebben we met verschillende groepen bij elkaar gezeten om een oplossing te zoeken voor dat MSR-vraagstuk. Daarbij is ook gekeken naar plaatsing op de grond van het schoolgebouw. Dat bleek helaas geen oplossing.
- Bewoner: Op de foto staat dat de units 2 hoog wordt, hoe komt die dan uit op 14 meter?
Antwoord projectleider: De maximale hoogte is 7 meter, de diepte is maximaal 16 meter en de units zullen maximaal 69 meter lang worden.
- Bewoner: Ik weet dat jullie voor 40 mensen plek hebben. Als je dan kijkt naar Apeldoorn dan we hebben meer dan 40 daklozen. Het verzorgingsgebied is groter dan alleen gemeente Apeldoorn dus er komen daklozen bij. Is dit dan toekomstbestendig?
Antwoord manager Omnizorg: Ja, dit is toekomstbestendig. Het aantal is vreselijk moeilijk om te peilen, want je meet wie je weet. De 40 mensen van vandaag zijn niet de 40 mensen van morgen. Er is namelijk vrij veel uitstroom en instroom.
Bewoner: Ik vind gewoon dat elke daklozen een dak moet hebben. Ik heb mij ingelezen en mensen die scheiden of arbeidsmigranten, ze hebben allemaal geen dak. 40 en 34 mensen vind ik dan minimaal voor zo’n groot verzorgingsgebied.
Antwoord wethouder Biharie: Ik snap wat u zegt en ik ben blij dat u zo ingelezen bent. De groei van dakloosheid is een landelijke trend. Wij zien in Apeldoorn dat er in de winterregeling weinig mensen zijn die er gebruik van maken. We hebben veel mensen die al opgevangen werden in Omnizorg en die nu ergens anders worden opgevangen. Hierdoor is er meer ruimte voor nieuwe mensen. We kunnen niks garanderen over het aantal. Wel kunnen we garanderen dat wij er alles aan doen om alle daklozen een dak boven hun hoofd te geven.
- Bewoner: In juni is er over gesproken dat de gebruikersruimtes op de Stationsstraat blijven. Nu blijven alleen de wasserette en de medische zorgunit op de Stationsstraat.
Antwoord projectleider: De gebruikersruimtes waren vanaf aanvang onderdeel van de zoektocht.
Bewoner: Nee. De mensen die in juni geweest zijn, die weten dat er toen over gesproken is dat de gebruikersruimte op de Stationsstraat blijven. Wat komt er dan nu op de Noorderlaan?
Antwoord manager Omnizorg: We hebben 1 ruimte voor medische heroïneverstrekking binnen de medische zorgunit. Die ruimte blijft op de stationsstraat i.v.m. de afzuiginstallatie. Op de Noorderlaan komen er gebruikersruimtes voor alcohol, roken en spuiten.
- Bewoner Deventerstraat: Ik woon aan de Deventerstraat. Graag zou ik cameratoezicht willen tussen het kanaal en op de hoek van de straat, zodat je ziet wat voor volk daar loopt. Het is ook fijn als er cameratoezicht komt op de parkeerplaatsen die nu aan het kanaal zitten. Overdag is het prima, maar mensen hebben daar graag ook camera’s. Stap maar even over de privacy en zet daar camera’s neer.
Antwoord projectleider: Ik kan daar nu geen antwoord op geven i.v.m. juridische richtlijnen maar we nemen het als feedback mee. Bedankt.
- Bewoner: U vertelde wat er gedaan wordt op de Noorderlaan. Wij wonen aan de andere kant van het kanaal en kijken er al jaren tegenaan. Wat gebeurt er aan de voorkant? Een klein heggetje is niet genoeg. Wij kijken nu tegen aan afschuwelijk gebouw aan en dat wordt dadelijk niet veel beter. De daklozen gaan aan de voorkant zwerven, dat zien wij dan. Wat wordt concreet gedaan aan de voorkant?
Antwoord projectleider: Op het huidige ontwerp gaan we uit van de heg die er nu al staat, inclusief de extra verlichting die er komt plus het toezicht wat er nu al is op de Stationsstraat. De huidige veiligheidsmaatregelen aan de Stationsstraat worden ook op de Noorderlaan ingezet. In de eerste periode wordt dat extra goed in de gaten gehouden. Heeft u andere suggesties, geef die dan alstublieft aan.
- Bewoner: Wat gebeurt er met de kastanjeboom die op de locatie Noorderlaan staat?
Antwoord projectleider: De kastanjeboom die direct naast het schoolgebouw ligt, is helaas aangetast door de kastanje bloedingsziekte. Een boomspecialist heeft ernaar gekeken. Die boom is prima zolang er in de omgeving niks gebeurt. De sloop van de school kan de boom echter niet overleven. Daarom wordt de boom weggehaald. Wel is er een herplantplicht.
- Voorzitter wijkraad centrum: Ik wil benadrukken dat de overlast van Omnizorg ontzettend meevalt. De mensen zijn zo aardig, ze maken graag een praatje. Vooroordeel ze niet op voorhand en ga alsjeblieft het gesprek met ze aan. Ze zijn stuk voor stuk hele leuke mensen.
- Bewoner: Ik hoor mevrouw een positief beeld schetsen. Bij de vorige bijeenkomst was er een meneer die niet zo positief was, net als enkele anderen. Er zijn goede en kwade onder het geheel, maar we moeten wel een eerlijk beeld schetsen.
Antwoord voorzitter wijkraad centrum: Er zijn inderdaad altijd rotte appels maar de vraag is of dat cliënten zijn van Omnizorg of zijn het andere daklozen in de stad? Er wordt makkelijk geroepen dat het Omnizorg is. Er wordt te snel met een vinger gewezen. Ik durf te stellen dat het niet Omnizorg is. Daarnaast heeft die man nooit contact opgenomen of iets van zich laten weten.
Bewoner: Toch is dat ook een signaal dat het niet goed loopt.
Antwoord Wethouder Biharie: In al die jaren kan ik niet zeggen dat er nooit iets gebeurdis. Door hoe het nu is georganiseerd, is er snel iemand aanwezig omdat er goed samen wordt gewerkt met politie en de boa’s. Ik hoop wel dat we in een ‘Apeldoorn’ leven waarin we met elkaar kennis kunnen maken en daarna pas oordelen over elkaar.
Bewoner: Ik zit in de wijkraad Welgelegen. Ik ga graag met de voorzitter van wijkraad centrum in gesprek over dit onderwerp. Ik herken dat het over het algemeen meevalt. Het is ook zo dat er problematiek omheen zit. Ik ben benieuwd naar je aanpak om dit te verbeteren. Ik wil mij er ook voor inzetten dat het snel wordt opgelost.
Wethouder Biharie: Het is belangrijk en fantastisch dat er al 3 maanden voor de verhuizing gesprekken beginnen. Daar kunnen we dan ook belangrijke informatie met elkaar delen. Informatie komt pas als je het gesprek aangaat, 1 op 1.
Vervolg informatiebijeenkomst
Het plenaire deel wordt afgesloten. In het souterrain bevinden zich enkele tafels waar bewoners in gesprek kunnen met medewerkers van Omnizorg en medewerkers van gemeente Apeldoorn over twee thema’s: het ontwerp van de tijdelijke huisvesting en hoe Omnizorg een goede buur kan zijn. Daarnaast liggen er in de hal en op de tafels opmerkingenkaarten. Deze kunnen gebruikt worden voor het geven van schriftelijke feedback.
Opbrengst tafelgesprekken
Tijdens de tafelgesprekken is er gesproken over twee thema’s: Ontwerp & Goede buur. Hieronder is de input per thema’s uitgewerkt.
Thema: Ontwerp
1. Openbare groenstrook tussen huisvesting Omnizorg en Noorderlaan
Men is bezorgd dat het veldje achter Omnizorg een hangplek wordt met overlast door dealers, rondhangende jongeren, daklozen of andere overlast gevende personen. Suggesties:
a. Overzichtelijk houden: open inrichten met lage begroeiing en weinig beschutting;
b. Honden uitlaatplek/losloopplek bevordert sociale controle en ontmoedigt hangplek;
c. Volledig afsluiten 24/7;
d. Hek sluiten in avond en nacht.
2. Zicht en licht vanuit overzijde Kanaal
a. Niet te felle verlichting;
b. Verlichting goed richten om overlast overzijde te voorkomen;
c. Graag minder zicht door hogere heg dan nu voor het schoolgebouw, leilindes of andere bomen. Tegelijkertijd opmerking of dat een reële optie is voor 1,5 jaar.
3. Parkeerplaats alleen toegankelijk maken voor personeel met toezicht op poort
De parkeerplaats is als afgesloten ruimte ontworpen. Er zijn ook vragen over grote aantal plekken op eigen terrein, waarom zoveel?
4. Dagbesteding positioneren aan tuinkant (achterkant)
5. Voorterrein: zitruimte voor cliënten Omnizorg creëren op eigen voorterrein in de zon
6. Groen
Er wordt waardering uitgesproken voor het opnemen van groen in het ontwerp, echter twijfel en opmerkingen over onevenredigheid van kosten daarvan en maakbaarheid gezien korte periode.
7. Bereikbaarheid/ verkeersveiligheid
a. Is nagedacht over doorgaande fietsroute langs kanaal? Tegengestelde verzoeken om afsluiten of juist openlaten van fietsroute.
b. Is nagedacht over afsluiten van doorgaande weg langs kanaal voor verkeer?
c. Verzoek straat Kanaal Noord open te houden tijdens sloop en levering units
d. Aandachtspunt: route van vrachtverkeer tijdens sloop
e. Waarom is Kanaal Noord recent geasfalteerd?
Thema: Goede buur
Over de samenwerking van Omnizorg met de buurt worden de volgende suggesties gegeven:
- Meldpunt duidelijk communiceren, bijvoorbeeld door meldkaart te maken en verspreiden;
- Snel en betrouwbaar oppakken van meldingen en terugkoppelen van meldingen;
- Route tussen centrum en Noorderlaan ook informeren over meldpunt;
- Signalen delen;
- Verder kennismaken, onder andere open huis/ housewarming/ rondleiding.
Aanzuigende werking en overlast in omgeving tijdelijke locatie
Aan beide thematafels domineerden zorgen over de aanzuigende werking van de tijdelijke huisvesting van Omnizorg op andere mogelijk overlast gevende groepen. Bijvoorbeeld op groenstrook aan achterzijde, dealerplek op openbare parkeerplaats achter witte villa hoek Deventerstraat/Kanaal Noord, bankjes aan overzijde kanaal, speelplekken.
Ontvangen suggesties:
- Verlichting:
a. Verlichting langs Kanaal Noord tot Deventerstraat;
b. Extra (aanspringende) verlichting op mogelijke hangplekken zoals parkeerplaatsen.
Tegelijkertijd zorgen over ‘te veel’ ‘te hoge’ ‘over’ verlichting aan overzijde kanaal.
- Waar terecht? Meldpunt duidelijk communiceren
- Cameratoezicht openbare ruimte
- Aandachtspunt: privacy voor recreanten op het kanaal
- Plannen van rondes handhavers op momenten dat overlast het grootst is, bijvoorbeeld rond 8 uur ’s ochtends.
Opmerkingenkaarten
Er is geen gebruik gemaakt van de kaarten waarop schriftelijk feedback gegeven kon worden.