Antwoordennota Sprengenweg
Schetsontwerp Sprengenweg naar aanleiding van de bewonersavond op 23 januari.
Schetsontwerp Sprengenweg naar aanleiding van de bewonersavond op 23 januari.
Uit de enquête en de risicoanalyse voor het Verkeersveiligheidsplan blijkt dat mensen zich onveilig voelen tijdens het fietsen. Daarnaast is de weg aan onderhoud toe en willen we het groen versterken.
Ervoor zorgen dat de Sprengenweg in de nabije toekomst een veilige, prettige en aantrekkelijke weg is, met veel groen, voor iedereen.
Op de bewonersavond hebben wij het schetsontwerp getoond met ontwerpsnelheid van 50 km/uur. We hebben ook laten zien dat het schetsontwerp relatief eenvoudig kan worden aangepast naar 30 km/uur. In dat geval voegen we op twee kruisingen drempelplateaus toe en maken we de drempelopgangen steiler. De definitieve keuze tussen 50 en 30 km/uur wordt gemaakt op basis van het Verkeersveiligheidsplan, dat later dit jaar door het college wordt vastgesteld.
Nee, dat is nu niet mogelijk. Gebiedsontsluitingswegen hebben andere normen dan woonstraten, met grotere afstanden tussen snelheidsremmende maatregelen. In het ontwerp hebben we al de maximale drempels toegepast. Bij een eventuele snelheidsverlaging naar 30 km/uur worden er wél extra drempels toegevoegd op de Sprengenweg.
Ja, drempels maken de weg langzamer. We moeten daarbij ook denken aan de bussen op de Sprengenweg, dus ze kunnen niet te hoog zijn. Daarnaast blijven we altijd afhankelijk van het gedrag van de verkeersdeelnemers.
Ja, dit zit al in het ontwerp.
Op dit gedeelte van de Sprengenweg is de ruimte beperkt. Om de bijzondere bomen te behouden, moeten we helaas parkeerplaatsen opofferen voor het verhoogde fietspad. We begrijpen dat dit niet prettig is voor ondernemers, maar het is nodig voor de fietsveiligheid.
Niets.
Nee, helaas. Op dit gedeelte van de Sprengenweg is de ruimte beperkt. Om de bijzondere bomen te behouden, moeten we parkeerplaatsen opofferen voor het verhoogde fietspad.
Nee. Volgens de parkeerbalans is er voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein van Westpoint.
Volgens het onderzoek is er genoeg parkeerruimte in de zijwegen. We moeten alleen nog nadenken over hoe we het vergunningparkeren gaan regelen.
Nee, het fietspad achter de parkeervakken vermindert het kruisen van parkeerders met het fietspad, wat veiliger is. In beide gevallen bestaat echter kans op conflict met openslaande deuren. De bijrijderszijde heeft minder conflicten omdat de deur daar minder vaak opengaat.
Nee. Dat is particuliere grond en niet in eigendom van de gemeente.
Dit gaan wij onderzoeken, maar verwachten dat er (te)veel haken en ogen aan deze oplossing zitten.
Nee, het uitgangspunt in het ontwerp is om zoveel mogelijk groen te behouden.
Nee, dit is beleid dat voor heel Apeldoorn geldt.
Nee. De Sprengenweg is een zogenaamde ‘gebiedsontsluitingsweg’ en is daarom een belangrijke weg voor het autoverkeer. Vanwege het hoge aantal auto's is het niet mogelijk om er een fietsstraat van te maken.
Door ruimtegebrek kunnen we het voetpad niet breed genoeg maken naast de verhoogde fietsstroken. We hebben het voetpad op gelijke hoogte gelegd met het fietspad om het toegankelijk te houden. We kijken nu of we toch een hoogteverschil kunnen maken waar voldoende ruimte is voor het voetpad én fietsers niet op het voetpad gaan rijden.
Dat is lastig. Het gaat om het gedrag van weggebruikers en daar kunnen wij helaas niets aan veranderen. Wel kunnen we proberen met de wegindeling gebruikers te stimuleren om zich aan de verkeersregels te houden. Al zal er altijd een kleine groep zijn die zich niet aan de regels houdt.
Daar hebben we zelf ook al naar gekeken. Het nadeel daarvan is dat fietsers dan extra moeten oversteken als ze de fietsstraat op of af gaan. Dat zorgt weer voor extra onveiligheid.
Ja. De autostrook wordt breder, namelijk 3,10 meter, waardoor er genoeg ruimte is om het flauwe bochtje te nemen, zonder op de verhoogde fietspaden te komen.
Dat blijft een uitdaging en daar denken we op dit moment nog over na. Ondanks dat er weinig ruimte is, proberen we hier een passende oplossing te maken, voor zowel overstekende fietsers als voetgangers.
Het kan zijn dat automobilisten die vanaf de Bartelsweg naar links willen, nu via de Ramweg en de Jagersweg gaan rijden. We verwachten hier echter geen grote toename van verkeer.
Ja, dat klopt. We willen vooral de verkeersveiligheid verbeteren door geen links afslaan toe te staan, wat het overzichtelijk maakt voor iedereen op de weg..
Het is niet realistisch dat fietsers alleen achter elkaar mogen rijden. Ouders moeten bijvoorbeeld naast hun kind kunnen fietsen.
We hebben dit probleem al aan de school gemeld. Daarnaast gaan we kijken of onze BOA’s hier extra kunnen controleren.
We hebben de breedtes ontworpen volgens de bestaande richtlijnen. Helaas is er geen extra ruimte tussen de rijbaan en het fietspad. We hebben het voetpad op gelijke hoogte gelegd met het fietspad om het toegankelijk te houden. We kijken nu of we toch een hoogteverschil kunnen maken waar voldoende ruimte is voor het voetpad én fietsers niet op het voetpad gaan rijden.
Ja, dit wordt meegenomen in het ontwerp.
Ja, dit is al meegenomen in het ontwerp. Er komt een middengeleider waarmee de Sprengenweg in twee keer kan worden overgestoken.
We verwachten geen belemmering door vrachtverkeer. Omdat er minder parkeerplekken zijn, is er ook minder plek voor laden en lossen. Wel bekijken we nog of we een extra laad- en losplaats kunnen maken.
Deze brede asfaltstrook verdwijnt in het nieuwe ontwerp. De chauffeurs moeten zelf een nieuwe locatie vinden, afhankelijk van hun bestemming.
De grote bomen langs de spreng zijn 'bijzondere bomen', meer dan 80 jaar oud en dragen bij aan het groene karakter van Apeldoorn. Ze hebben extra bescherming, en kapvergunningen worden alleen in dringende gevallen verleend. Daarom hebben we een ontwerp gemaakt waarbij we deze bijzondere bomen behouden én we de veiligheid vergroten.
Ja, dit gaan we zeker doen.
Nee. Apeldoorn vindt sprengen belangrijk en is daar trots op en daarom wordt deze spreng niet ondergronds gebracht.
Ja. In de nieuwe plannen gaan we het regenwater afkoppelen van het normale riool, waarbij het water niet naar de particuliere percelen kan lopen.
Nee, het uitgangspunt in het ontwerp is om zoveel mogelijk groen te behouden.
Ja, we gaan dat doen. In het definitieve ontwerp proberen we zoveel mogelijk groen te behouden en eventueel extra toe te voegen waar het kan.
We weten nog niet hoelang alle werkzaamheden in totaal gaan duren. Naast de weg moeten we ook de riolering vervangen en aanleggen. Meer details volgen wanneer de definitieve plannen verder zijn uitgewerkt.
Ja. Dit nemen we mee in het definitieve ontwerp.
Nee, de bruggetjes zijn zo geplaatst dat ook voetgangers veilig kunnen oversteken. Er is gezocht naar de beste opstelling voor zowel voetgangers als fietsers.
We gebruiken geen zebrapaden omdat er niet genoeg mensen de hele dag door oversteken. Als mensen ze weinig gebruiken, lijkt het alsof ze veilig zijn terwijl dat niet zo is. Daarom hebben we besloten geen zebra’s toe te passen.
Ja, dat nemen we mee in het uiteindelijke plan. De kronkel in het voetpad is ontstaan omdat het voetpad uitkwam op een parkeerplaats in plaats van de stoep.
Nee, de bochten zijn al ontworpen met modelvoertuigen die op de Sprengenweg rijden. Ze zijn zo scherp mogelijk gemaakt. Nog scherper maken zou schade aan de weg, stoepranden en voertuigen veroorzaken.
Dit maakt eigenlijk geen deel uit van het project, maar we bekijken hoe we hiermee om kunnen gaan.
We gaan dit idee zeker onderzoeken. Als het mogelijk is, kunnen we ook extra oversteekplaatsen toevoegen bij de kruising Koning Lodewijklaan en Prinses Beatrixlaan.
Dat gaan we uitzoeken.
We gebruiken de drempels die wettelijk zijn vastgesteld. Deze specifieke drempels voldoen hier niet aan en kunnen we daarom niet gebruiken.
Nee. Dit deel ligt in de 30 km/zone en daarin worden geen haaientanden toegepast.
Heeft u vragen? Of wilt u meer weten?