Reacties en antwoorden informatieavond
Tijdens de informatieavond zijn er verschillende vragen gesteld. In onderstaand overzicht vindt u de uitgewerkte antwoorden op deze vragen.
Tijdens de informatieavond zijn er verschillende vragen gesteld. In onderstaand overzicht vindt u de uitgewerkte antwoorden op deze vragen.
Vraag/opmerking | Reactie |
Het 5e gebouw naar het zuiden verplaatsen/niet op de parkeerplaats. Bouwhoogte halveren, 150 i.p.v. 300 wooneenheden. Laat het collectief deelnemen aan het ontwerpen/een afvaardiging. Een breed gedragen project zal weinig vertraging oplopen. Geen wandelpad over het spoordijkje. Deze ligt hoger dan de achtertuinen. | Ons voorstel is om een klankbordgroep samen te stellen met een vertegenwoordiger per straat en een afgevaardigde voor huurdersbelangen. Zo kunnen we samen de mogelijkheden voor alternatieve locaties voor het vijfde gebouw onderzoeken. |
Het project is nog in de ontwerpfase. Ligt er al een besluit dat het om 5 gebouwen gaat? In de uitnodigingsbrief staat 150-300 appartementen. Op de avond is het vooral over 300 appartementen gegaan. Ligt het definitief aantal nu wel of niet vast? En hoe hoog ligt dit aantal dan? Wat is de maximale bouwhoogte in het bestemmingsplan? Kunt u mij een exemplaar van het bestemmingsplan/omgevingsvisie mailen of toesturen? Ik wil er graag een ontvangen. Waarom is er gekozen voor hoogte op dit stuk grond, en niet voor meer, en ook lagere gebouwen? het grondoppervlak is er groot genoeg voor. We begrijpen dat er meer huizen moeten worden gebouwd, ook in Apeldoorn. Daar staan we ook achter. Maar waarom wordt er gekozen voor zo'n extreme hoogte (tot 60m) terwijl de rest van de omgeving dorps is. Waarom is de parkeernorm voor dit project teruggebracht van 1,6 naar 0,9? Waar moeten de auto's worden geparkeerd als de garage vol is? Is er een berekening gemaakt van de windsterkte in de directe omgeving van deze hoge gebouwen? Bekend is dat de windkracht enorm kan toenemen rond hoge gebouwen. Of als de berekening ontbreekt, wordt die dan later in het proces gemaakt? Of wordt er op een andere manier een voorspelling gemaakt van de windtoename? Is er in de plannen rekening gehouden met de sanering van de grond? Zo ja, hoe ziet dit plan er dan uit? Is er een economisch belang in het saneren van de grond en het aantal te bouwen woningen? Zo ja, wat is dit belang dan en hoe groot is dit? Gaat het project bijvoorbeeld niet door bij 150 woningen? Er ligt een stappenplan voor uitvoering van dit project. Is er inspraak in dit project? En zo ja, in welke fase of stap dan? En wat is dan de einddatum hiervoor? Tot welk gebied uit de omgevingsvisie 'Woest aantrekkelijk Apeldoorn' behoord dit te bebouwen gebied? Is dit Apeldoorn/centrum? Zo ja, hoe loopt de grens van dit gebied? En hoe verhouden de plannen om te bouwen boven de 6 lagen zich tot de visie op 'de Apeldoornse laag' die uitgaat van bouwen tot 6 lagen? Is er een visie over hoogbouw in Apeldoorn? Nu er op zoveel plaatsen hoogbouw gepland staat is de gemeente dat verplicht. Zo ja, dan graag een kopie of link naar een website. We willen tot slot het volgende meegeven. Een dergelijk project met zoveel hoogbouw stuit op grote bezwaren van omwonenden. Hoe kan de gemeente het verzinnen om ineen dorpse omgeving dit te ontwikkelen! In de omgevingsvisie komende hoogbouwplannen amper voor. Er zal veel verzet zijn tot aan de Raad van State aan toe. Onderzoek daarom of er geen alternatieven zijn met meer gebouwen, bouwhoogte tot 5-6 verdiepingen en iets minder groen. Er blijft immers nog genoeg groen in de directe omgeving over. We rekenen erop dat onze vragen begin september zullen zijn beantwoord. Afhankelijk hiervan zullen wij onze vervolgstappen bepalen. | Het aantal van 150 woningen is door de gemeenteraad vastgesteld en wijzigingen daarop vereisen een raadsbesluit. Op verzoek van het college is verkend of er ook zo'n 300 woningen gerealiseerd kunnen worden vanwege de grote vraag naar betaalbare woningen. Deze verkenning werd gepresenteerd op de informatieavond van 18 juni 2024. Het plan bevindt zich nog in de beginfase. Er wordt een nieuw Omgevingsplan opgesteld, waarin ook de bouwhoogtes worden meegenomen. Het huidige bestemmingsplan is te bekijken via (link toevoegen). Op de informatieavond is aangegeven dat het hoogste gebouw 15-20 verdiepingen (45-60 m) kan worden. Windberekeningen zijn vanwege de vroege fase nog niet gemaakt, maar maken deel uit van het Omgevingsplan. Bij het ontwerp is rekening gehouden met de sanering van de grond en het grondwater. De parkeernormen, vastgesteld door de raad, blijven van kracht. Gebouwen moeten qua stijl en materialen passen in de omgeving, wat wordt vastgelegd in de beeldkwaliteit binnen het Omgevingsplan. De omgeving van de Beatrixlaan zal verder veranderen, met plannen voor hoogbouw aan de Chr. Geurtsweg en de voormalige Centraal Beheer-locatie, net als op andere plekken in de stad. |
Dat er woningen gebouwd moeten worden is volkomen logisch, maar op een betrekkelijk kleine oppervlakte 300 appartementen bouwen is van de gekke. De directeur van de gemeentelijke afdeling is afkomstig uit Rotterdam. Daar ging men ook de hoogte in, maar daar is men recent sterk op teruggekomen i.v.m. de leefbaarheid. Een nieuw project in Rotterdam is o.a. Little C. Dit zou uitstekend passen in het gebied. Hoogbouw (meer dan 5 verdiepingen) is complex en erg duur. (fundering, brandveiligheid, vluchtcapaciteit, pompinstallaties water en afvoer, enzovoort). Hoge windbelasting (denk aan gevelbelasting). Bij hoger dan 30 meter dient men te voldoen een de NEN-norm (computersimulatie of windtunneltest noodzakelijk). Zie o.a. Eindhoven 2020. Grote steden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht zijn niet te vergelijken met Apeldoorn. Beter is te kijken naar Nijmegen, Arnhem e.d. steden. Houd Apeldoorn aantrekkelijk voor zijn bewoners. Grote steden hebben een goed OV-net, waardoor het autobezit veel lager is. Dat ontbreekt in Apeldoorn, waardoor een parkeernorm onder de 1 of 1,2 onmogelijk is. De auto’s komen er toch en zal rondom tot overlast leiden. Hoogbouw zonder enige voorzieningen, zoals winkels, gezondheidspost en vooral zonder goede buiten(speel)voorzieningen is onverantwoord naar de toekomstige bewoners. Gebied De Wissel wordt onterecht gerekend tot de spoorzone vanuit het centrum. Het gebied ligt simpelweg in het gebied tussen de wijken De Heeze en Brink en Orden (Waterloo). Bebouwen van De Wissel zal in overeenstemming moeten zijn met de beeldkwaliteit van de beide wijken (maximum hoogte 5 verdiepingen). Zie ook de beeldkwaliteitsplannen uit het verleden. Hoge torens leiden onherroepelijk tot ernstige schaduwwerking voor de bewoners aan de Waterloseweg. De gedane investeringen in zonnepanelen worden daardoor teniet gedaan, terwijl de gemeente Apeldoorn zich zo voorstaat op milieuvriendelijkheid en duurzaamheid. Wordt het niet eens raadzaam om de plannen nog eens onder de loep te nemen, als er Apeldoorn-breed veel verzet is ontstaan tegen excessieve hoogbouw? Doorzetten van de huidige plannen leidt onherroepelijk tot procedures (tot de Hoge Raad). Dit is niet bevorderlijk voor het tempo van woningbouw dat gewenst en noodzakelijk is. Binnen de orde van architecten en stedenbouwkundigen plaatst men grote vraagtekens bij de Apeldoornse hoogbouwplannen. Ik zou nog meer argumenten op kunnen sommen. Voorlopig laat ik het hierbij. Nogmaals ik sta positief tegen de bouw in het gebied De Wissel en ben gaarne bereid een positief steentje bij te dragen. | Op verschillende plekken in de stad, waaronder de genoemde omgeving, komt er hoogbouw. Er zijn maar weinig plekken in de stad waar meer dan 150 woningen gebouwd kunnen worden, terwijl dat vanwege de woningnood hard nodig is. Windbelasting wordt later onderzocht, omdat het plan nog in een vroeg stadium is. Het plan voldoet aan de parkeernorm, en de beeldkwaliteit wordt meegenomen in het nieuwe Omgevingsplan. |
Met het vraagstuk dat er ligt, is er een goede stedenbouwkundige invulling gekomen. Je ziet dat er met zorg en aandacht naar de positie van de gebouwen is gekeken, een streven naar ruimtelijke kwaliteit. Fijn dat de ontsluiting niet over de waterloseweg loopt. tevreden met de eerste opzet. Kleine aandachtspunten voor de parkeervoorzieningen en heel benieuwd naar de architectuur en de zonnestudie van de winter. | Dank voor het compliment. De opmerkingen worden meegenomen in verdere planvorming. |
Mooie en goede eerste verkenning! Hulde voor Apeldoorn en woningbouwcorporaties om deze kwaliteit na te streven. Kleine aandachtspunten voor het parkeren (met name bezoekers) en de invulling van het groen en de langzaam verkeer routes. We blijven graag op een positieve manier meedenken. Bv. gespikkeld wonen en zorgzame buurt/vitale wijken. | Dank voor het compliment. De opmerkingen worden meegenomen in verdere planvorming. |
Ik ben erg geschrokken na het zien van de maquette. Dat er 60 meter voor mijn huis een woontoren van 60 meter hoog komt. Als ik dan kijk dat ik geen vergunning kreeg voor het vergroten van mijn dakkapel omdat hij teveel aanwezig zou zijn. Hoe dan? Met mijn erker hetzelfde verhaal. Achter bij mijn werkplaats moest ik die in hout bouwen voor een landelijk gevoel en het dorpse karakter van Apeldoorn. Een jaar later wordt er naast die hal een hal gebouwd. Zilvergrijze sandwich panelen met een ontheffing om 2 meter van de erfgrens te bouwen 6,5 meter hoog. Hoe dan? Dit is echt willekeur. De intensiteit op het spoor is enorm toegenomen de laatste 30 jaar. Toen mocht er niet gebouwd worden nu staat er een dubbele woonhuis. Terwijl wij een hofje met 4 kleinere woningen hadden voorgesteld. Voor oudere en jongere voor dorstroom uit grotere woningen. Twee vliegen in een klap. Maar nee gewoon projectontwikkelaar en een twee onder een kap verdien je het meest aan. Hoe dan? Door de intensiteit wordt er al 30 jaar een geluidswal/scherm beloofd bv. zoals in het centrum van Twello. Nooit gekomen. In alle nieuwe wijken bv Ugchelen buiten of bij De Vlijt hadden ook een appartementen gebouw van 5 of 6 hoog gekund. Dat zijn allemaal gemiste kansen. | Bij nieuwe ontwikkelingen wordt altijd gekeken naar wat het beste is voor iedereen (algemeen belang). In dit plan is zorgvuldig rekening gehouden met trillingen en de afstand tot het spoor. |
Eerst verkoop je percelen er omheen voor luxe huizen en ver volgens een torenflat in het midden. Dit kan echt niet. Ik heb het idee dat jullie 20 jaar wanbeleid voor woon aantallen goed willen maken in een project. Als jullie iets neerzetten als bv. De Wolken maar niet hoger als 5 op deze locatie met allerlei verschillende grootte en flinke balkons krijg je misschien de gehoopte doorstroming. Ik maak me ook zorgen om het parkeren dat ze in de omliggende straten gaan doen en dat wij parkeren voor vergunninghouders krijgen. Mijn huis is uit 1913, nog met een traz gemetselde fundering die al veel te lijden heeft van het spoor, bij de zwaardere treinen tril je in je bed. Ik ben niet tegen nieuwbouw maar dan wel voor iedereen. Het moet leuk blijven want Apeldoorn is een dorp. Daarom woon ik hier al 34 jaar op deze plek. | Het plan voldoet aan de geldende parkeernormen, maar we nemen uw zorgen over het parkeren in de omgeving uiteraard mee in de verdere uitwerking van de plannen. |
Dat er gebouwd gaat worden begrijpen we. Maar 300 is veel te veel. Flats van 5 hoog vinden wij acceptabel. | Bedankt voor uw begrip dat er gebouwd moet worden. Er is grote woningnood, ook in de betaalbare huursector, en het aantal nieuwe locaties voor meer dan 150 woningen is beperkt. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Kan het hoogste gebouw zover als mogelijk van de bestaande woningen aan de Waterloseweg gebouwd worden? Waarom geen 6 gebouwen? Hierdoor is lagenbouw mogelijk. | Het hoogste gebouw staat al zo ver mogelijk van de woningen aan de Waterloseweg. Met zes gebouwen zou het gebied erg versteend raken, terwijl de voorlopige plannen juist meer groen toevoegen. |
Hoe gaat de overgang komen? Kijk ik straks tegen hoge gebouwen en het spoor? Geluidswal? Ik heb een huis uit 1913; trillingen, grondwaterstanden? Parkeren? | De overgang blijft vooralsnog zoals deze nu is. Voor de overige vragen zie antwoorden per onderwerp |
Bouw aub niet zo hoog tegenover het kwetsbare en mooie Holthuis. Verstedelijkte bouw hoort in het centrum thuis. Zet de gebouwen in het midden van het terrein, niet aan het spoor. Richt een voorziening/loket in voor schade aan de huizen. Let op de grondwaterstand. Deze is schrikbarend hoog! | We nemen uw zorgen over de grondwaterstand mee in de verdere ontwikkeling van de plannen. Bij de huidige verkenning hebben we ervoor gezorgd dat de gebouwen aan de rand van het gebied staan, zodat er een groot, groen middenterrein ontstaat. |
Hoogte van het gebouw!! | De hoogte van het hoogste gebouw is nog niet bepaald. Wat acceptabel is, wordt beoordeeld op basis van algemene belangen. |
Er wordt gesproken over hoogbouw van circa 20 verdiepingen. Ik vind persoonlijk dat dergelijke bouw niet past in deze omgeving. Waarom niet een betere verdeling over de andere geplande gebouwen. Maximale hoogte plus minus 8 verdiepingen. | Eén gebouw heeft 15 tot 20 verdiepingen, maar niet alle gebouwen zijn zo hoog. Wat de één te hoog vindt, vindt de ander misschien juist niet hoog genoeg. |
De hoogte van het gebouw past niet in het beeld van Apeldoorn. Minder hoog geeft een beter beeld voor omwonenden. Ook het beeld van Apeldoorn. 60 meter hoog is echt gek in dit gebied. | Wat als acceptabel of passend wordt beschouwd, wordt bepaald door een afweging van verschillende belangen. |
Lager bouwen. Maximaal 3 lagen. | Dat is helaas niet haalbaar. Zelfs met een programma van 150 appartementen zouden we meer dan 3 verdiepingen nodig hebben. |
Waarom niet bouwen over de (roestvijver) overstortvijver dan heb je een gebouw westelijk langs de spoorlijn staan. | Bedankt voor het idee. We hebben deze mogelijkheid al bekeken. De bedrijven langs de Koningslijn hebben een milieuzone die verder in het gebied doorloopt, en binnen deze zone kunnen we geen woningen bouwen. Ook zijn er technische problemen met de ondergrondse infrastructuur, zoals leidingen en pompen, die hoge kosten met zich meebrengen. |
Ikzelf heb op 10 hoog gewoond, dat was prima. Later op 18 hoog dat was niet prettig, dan heb je geen "contact" meer met de grond. | Dank voor uw reactie. |
Het aantal appartementen is onacceptabel hoog!! | Wat als acceptabel of passend wordt beschouwd, wordt bepaald door een afweging van verschillende belangen. |
Geen hoge flats van 10 verdiepingen. | |
Ik zie dat een gebouw aan de tuin gaat grenzen, deze verplaatsen. | Niet geheel duidelijk is om welk adres/welke tuin het precies gaat, maar er ligt nog een strook grond (spoordijk) tussen tuinen en gebouwen. Verder zie bij antwoorden kopje Algemeen. |
Het aantal woningen [300] en de maximale hoogte van de gebouwen zoals nu is gepland is voor ons onacceptabel. Dit vanwege diverse argumenten: windoverlast, schaduwwerking, schittering van zonlicht in de ramen, geluidoverlast en verlichtingsoverlast [het zal nooit meer donker zijn in dit gebied]. | We hebben de schaduwwerking onderzocht en het bijgevoegde plaatje laat de resultaten zien. Het onderzoek naar windoverlast moet nog worden uitgevoerd; we bevinden ons momenteel nog in de fase van de eerste plannen. |
Het 5e gebouw naar het zuiden verplaatsen, niet op de parkeerplaats. Bouwhoogte halveren.150 i.p.v. 300 wooneenheden. | We kunnen onderzoeken of het gebouw dat aan het parkeergebouw is gekoppeld, verplaatst kan worden. De bouwhoogte en het programma vallen echter niet of slechts beperkt onder de participatie. Zie verder ook bij antwoorden kopje Algemeen |
Wat is de maximale bouwhoogte in het bestemmingsplan? Waarom is er gekozen voor hoogte op dit stuk grond, en niet voor meer, en ook lagere gebouwen? Het grondoppervlak is er groot genoeg voor. Is er een visie over de hoogbouw in Apeldoorn? Nu er op zoveel plaatsen hoogbouw gepland staat is de gemeente dat verplicht. Zo ja, dan graag een kopie of een link naar de website. | We maken een Omgevingsplan waarin de bouwhoogte wordt vastgelegd. We hebben ervoor gekozen om minder gebouwen te plaatsen, maar deze hoger te maken, zodat er meer ruimte blijft voor groen. Meer gebouwen op dezelfde plek zou namelijk leiden tot meer verstening, wat niet aantrekkelijk is. |
Dat er gebouwd gaat worden begrijpen we. Maar 300 is veel te veel. Flats van 5 hoog vinden wij acceptabel. | Wat als acceptabel of passend wordt beschouwd, wordt bepaald door een afweging van verschillende belangen. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Parkeeroverlast | We nemen uw zorgen over parkeeroverlast mee in de verdere planvorming, inclusief die rond het kruispunt PWA-laan/Pr. Beatrixlaan en de groenstrook tussen het parkeergebouw en de tuinen van de Waterloseweg. |
Parkeeroverlast | Zie hierboven |
Parkeeroverlast komt bij drukte op het Holthuis. Dat kan onze straat niet aan. | Zie hierboven |
Niet parkeren bij de Witte Wolken. Anders verkeerslichten PWA-laan/Beatrixlaan. | Zie hierboven |
Let op parkeermogelijkheid | Zie hierboven |
Graag aandacht voor parkeervoorzieningen. | Zie hierboven |
Graag aandacht voor parkeren met name de bezoekers. | Zie hierboven |
Er is onvoldoende parkeergelegenheid gepland. De scenario's voor hoger autobezit zullen uitgewerkt moeten worden. We zijn ook bang dat de Waterloseweg als extra parkeergelegenheid ruimte gebruikt zal gaan worden. De plek die in de huidige plannen is ingepland voor de parkeergarage zit te dicht op de groenstrook en de bestaande huizen [Waterloseweg] Het kruispunt Beatrixlaan-PWA laan zal overbelast raken en moet dus aangepast. | Zie hierboven |
Waarom is de parkeernorm voor dit project teruggebracht van 1,6 naar 0,9? Waar moeten de auto's worden geparkeerd als de garage vol is? | Deze parkeernorm is door de gemeenteraad vastgesteld. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Een ontsluiting realiseren zodat de "renbaan" Pr. W. Alexanderlaan wordt afgeremd. | Er staat op regelmatige basis een flexflitser op deze locatie. |
Verkeersoverlast. Graag ontsluiting van de Pr. W. Alexanderlaan. Trillingen met name door de goederentreinen. | De toegang verloopt via de PWA-laan en de Pr. Beatrixlaan. We nemen uw zorgen over trillingen mee in de verdere planning. |
Graag aandacht voor de racebaan aan de pr. W. Alexanderlaan. | Er staat op regelmatige basis een flexflitser op deze locatie. |
Ernstige zorgen omtrent de verkeersveiligheid met name de ontsluiting van de PWA-laan. De PWA-laan is al een zeer drukke straat. Ook is het een oversteekplaats voor scholieren. | We nemen uw zorgen over verkeersveiligheid mee in de verdere planvorming. |
Hoe wordt de komende verkeersdrukte opgelost? Kruispunt Beatrixlaan/PWA-laan? | Ook dit nemen we mee in de verdere planvorming. |
Fijn dat de ontsluiting niet over de waterloseweg loopt. | Dank voor uw reactie. |
Graag aandacht voor de langzaam verkeer routes. | We nemen uw reactie mee in de verdere planvorming. |
verkeersdrukte op een nu al gevaarlijk verkeerspunt. | We nemen uw reactie mee in de verdere planvorming. |
Bij meer dan 150 woningen zal de verkeersbelasting op de PWA laan onacceptabel toenemen. Zowel geluid, fijnstof als verkeersrisico's. Alle kruisingen op de PWA laan worden gevaarlijker en moeilijker om over te steken. M.n. ook de kruisingen bij de scholengemeenschap Cortenbosch. | Hier wordt op termijn onderzoek naar gedaan. De plannen bevinden zich momenteel nog in een vroeg stadium. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Hoge grondwaterstanden | Uw zorgen over grondwaterstanden worden meegenomen in de verdere planvorming. |
Let op de grondwaterstand. Deze is schrikbarend hoog! | Zie boven |
Denk aan het water. Grondwater staat hoog. | Zie boven |
De huidige grondwaterstand in de Waterloseweg en omgeving ligt tussen de anderhalve en 2 meter. Verstoring van het grondwaterniveau zal grote impact hebben op de huidige woningen. Denk daarbij aan wateroverlast in kelders, scheuren in huizen en verzakkingen daardoor. En slecht waterafvoer tijdens hevige regenval [denkend aan toekomstige klimaatverandering scenario's] De consequenties zullen in kaart gebracht moeten worden en gecommuniceerd worden met de bewoners. Mogelijke problemen zullen vooraf opgelost moeten worden. | Zie boven |
Is er in de plannen rekening gehouden met sanering van de grond? Zo ja, hoe ziet dit plan er dan uit? | Ja, maar dit moet nog verder onderzocht worden, en er moet een plan van aanpak voor worden opgesteld. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Richt een voorziening/loket in voor schade aan oude huizen. | Bedankt voor uw tip. De plannen bevinden zich nog in een vroeg stadium, en het is nog niet duidelijk of er uiteindelijk geheid zal worden. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Groen blijft in de winter niet groen. Wat is het plan?! Wil geen zicht van derden in mijn tuin. Graag aan een zijde bomen naar de Waterloseweg, géén balkon. | Appartementen hebben een buitenruimte nodig, dat is verplicht. De plannen zijn nog in een vroeg stadium, dus het groenplan is nog niet uitgewerkt. We waarderen uw tips altijd. |
Graag aandacht voor de groenvoorziening. | Zie boven |
Wij vinden het zeer belangrijk dat het huidige groen behouden blijft. Vooral denken we daarbij aan de grote oude bomen. Maar ook de percelen met struiken die nu verwilderd lijken. Deze zijn vooral belangrijk voor het leefgebied van diverse planten, dieren, vogels, insecten en vlinders. Bovendien vinden wij het belangrijk dat bomen die karakteristiek en hoog zijn en al vele jaren op deze plek staan, niet weggehaald worden om er vervolgens nieuwe bomen te planten, die er nog jaren overdoen om groot te worden. Dat zullen wij dan niet meer meemaken. We vinden het ook heel belangrijk dat er maatregelen genomen worden vooraf en tijdens de bouw dat er zo min mogelijk verstoring zal zijn van planten, struiken, bomen en dieren. Graag willen we dat de bomen wal naast en op het oude spoor talud [parallel aan het doodlopende stuk van de Waterloseweg] volledig onaangetast behouden blijft. Buiten dat dit een natuurlijke buffer is naar de nieuw te bouwen woonwijk, is het ook een belangrijk vogel en dierengebied. Ook willen we niet dat hier een wandelpad gemaakt wordt. Enkele jaren geleden is dit wandelpad gesloten vanwege vervuiling van de grond waardoor risico!? We vragen, indien sanering noodzakelijk is, dit zodanig uit te voeren dat het groen en de bomen onaangetast blijven. We vragen van dit gebied geen openbaar terrein te maken en de natuurwaarde te behouden. Ook willen we alle nieuw te bouwen gebouwen (incluis de parkeergarage) op minimaal 50 meter afstand van de huidige groenstrook verwijderd blijft. Daarbij ook de eventueel aan te leggen wegen of paden. | Dank voor uw reactie. Ook wij vinden groen heel belangrijk. Maar omdat de plannen zich nog in een vroeg stadium bevinden, is er nog geen groenplan uitgewerkt. We waarderen uw tips altijd. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Waarom niet bouwen over de (roestvijver) overstortvijver dan heb je een gebouw westelijk langs de spoorlijn staan. Zelf maak ik mij zorgen over wind. Zie situatie waar ik woon en denk aan de problemen bij het voormalig Kadaster gebouw. | Bedankt voor het idee. We hebben deze mogelijkheid al bekeken. De bedrijven langs de Koningslijn hebben een milieuzone die verder in het gebied doorloopt, en binnen deze zone kunnen we geen woningen bouwen. Ook zijn er technische problemen met de ondergrondse infrastructuur, zoals leidingen en pompen, die hoge kosten met zich meebrengen. Het windonderzoek doen we op een later moment. |
Nu is een van de straten een honden losloop gebied. Wens/eis dat dit behouden blijft. | Dank voor de tip. Dit nemen we mee in de verdere planvorming. |
Verzin een leuk wandelrondje die kan worden gelopen vanuit de Waterloseweg in het park. | Dank voor de tip. Dit nemen we mee in de verdere planvorming. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Benieuwd naar de zonnestudie van de winter. | Zie presentatie |
Vraag/opmerking | Reactie |
Valwind/windtunnel. Huis minder waard. | Voor zover bekend geen basis voor waardevermindering |
Vraag/opmerking | Reactie |
Geluid en trilling overlast tijdens de bouw moet geminimaliseerd worden. Speciale aandachtspunten daarbij zijn:
|
De plannen zijn nog in een vroeg stadium, dus het is nog niet duidelijk of er geheid moet worden of dat schroefheipalen een oplossing kunnen zijn. We nemen uw zorgen over bemaling mee, maar dit zal voorlopig nog niet aan de orde zijn. |
Vraag/opmerking | Reactie |
Ik zou graag in het verslag van 18/06 de opmerkingen terugzien die plenair zijn gemaakt om het proces en de inhoud goed gedocumenteerd te hebben. Ik zou graag zien dat helder is waar wel en geen invloed door de buurt op kan worden uitgeoefend. Hoe mooi zou het zijn als er gezamenlijk kan worden nagedacht over de bebouwing. | Zie opmerkingen bovenaan dit document. |
Graag eerder uitnodiging versturen, mogelijk dan makkelijker in planning in te passen. | Mogelijk dat u de uitnodiging laat heeft ontvangen, maar wij hebben deze ruim op tijd verstuurd. |
Apeldoorn is een gemeente in beweging. We onderhouden en ontwikkelen onze stadsdelen en dorpen, waardoor we allemaal zo fijn mogelijk in onze gemeente kunnen wonen, werken en leren. Apeldoorn ontwikkelt!
Meer informatieWilt u meer informatie over dit onderwerp of heeft u een vraag?
Bij vragen over proces, kunt u mail sturen naar Beatrixlaan_301@apeldoorn.nl.