Rekenkamer Apeldoorn

De rekenkamer onderzoekt of het beleid van de gemeente effect heeft, of het geld goed besteed wordt en of de gemeente zich aan de regels houdt.

Rekenkamer Apeldoorn

De gemeenteraad van Apeldoorn wordt ondersteund door een rekenkamer. De rekenkamer onderzoekt of het beleid van de gemeente effect heeft, of het geld goed besteed wordt en of de gemeente zich aan de regels houdt.

Het werk van de rekenkamer gebeurt objectief en onafhankelijk. De rekenkamer stelt zelf vast wat zij onderzoekt en hoe het onderzoek wordt uitgevoerd. 
De rekenkamer Apeldoorn is per 1 januari 2024 gestart, als opvolger van de rekenkamercommissie. Zie ook de wet versterking decentrale rekenkamers.

Meer weten?

Stuur een mail naar rekenkamer@apeldoorn.nl

Mail versturen

Leden

 

Dick Smorenberg
Voorzitter

Bernadette Jansen
Lid

Gert-Jan Walgemoed
Lid

 

Kelly van Osch
Secretaris-onderzoeker

   

Onderzoeken

De rekenkamer doet elk jaar 2 tot 3 onderzoeken; een opvolgonderzoek (over de opvolging van aanbevelingen uit ‘oude’ onderzoeken), een langjarig onderzoek (over een thema uit het coalitieprogramma), of een ander (wisselend) type onderzoek.

De laatste onderzoeken van de rekenkamercommissie gingen over verkeersveiligheid, de regio stedendriehoek en grondgebruik.

Over ons

Samenwerking met de gemeenteraad
De rekenkamer onderhoudt de contacten met de gemeenteraad bij voorkeur via de klankbordgroep. De klankbordgroep en de rekenkamer vergaderen in ieder geval 3 keer per jaar onder voorzitterschap van de voorzitter van de rekenkamer. Onderwerpen die met de klankbordgroep in ieder geval besproken zullen worden, zijn:

  • Het jaarverslag;
  • Het onderzoeksprogramma;
  • De startnotities bij de opstart van nieuwe onderzoeken;
  • Middelen die de rekenkamer nodig heeft voor een goede uitoefening van haar taken.

Ook kan het raadsvoorstel en de communicatie met de gemeenteraad na een afgerond onderzoek onderwerp van gesprek met de klankbordgroep zijn.

Uw Reactie
Uw Reactie