Jaarverslag 2023

1. Inleiding

De huidige Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn is op 4 september 2020 van start gegaan.. Formeel verricht de Adviesraad haar activiteiten op grond van de Regeling Adviesraad Sociaal Domein dd 7 november 2019.

2. Taak en rol van de adviesraad

2.1 Taak en rol

De Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn is een onafhankelijk adviesorgaan dat het college van burgemeester en wethouders van gemeente Apeldoorn gevraagd en ongevraagd adviseert op het terrein van zorg, maatschappelijke ondersteuning, werk en inkomen en jeugdhulp. De Adviesraad stelt zich met haar adviezen tot doel de eigen kracht, zelfredzaamheid en participatie van (kwetsbare) inwoners te vergroten en bij te dragen aan de verbetering van de kwaliteit en uitvoering van gemeentelijk beleid op het terrein van het sociaal domein. Uitgangspunt bij het uitbrengen van adviezen zijn de gevolgen van het beleid voor de (kwetsbare) burger.   

2.2 Kernwaarden

De taak en rol zijn gebaseerd op een aantal kernwaarden. Dit zijn onafhankelijkheid, representativiteit, integriteit, transparantie, respect en kwaliteitsbewustzijn. Deze waarden gelden zowel voor de raad als organisatie intern als voor de wijze waarop de raad zich aan de externe omgeving wil presenteren. 

In te zetten instrumenten zijn o.a.

  • In het benaderen van de vraagstukken de (kwetsbare) burger als uitgangspunt nemen
  • Intensief volgen van en betrokken blijven bij maatschappelijke ontwikkelingen
  • Vroegtijdige signalering van ontwikkelingen op basis van contacten met de achterban
  • Het onderhouden van goede contacten met het gemeentelijke apparaat
  • Het vroegtijdig betrokken zijn bij het maken van gemeentelijk beleid
  • Contacten met formele- of vrijwilligersorganisaties op het gebied van het Sociaal Domein

3. Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn

3.1 Samenstelling

De Adviesraad bestaat, naast en onafhankelijk voorzitter, uit minimaal 15 en maximaal 19 leden, die als zodanig door B&W Apeldoorn worden benoemd.

In de loop van het jaar 2023 zijn twee leden afgetreden en is één nieuw lid benoemd. Op 31 december 2023 bestond de adviesraad uit 16 leden en de voorzitter. Tevens hebben selectiegesprekken plaatsgevonden die in het volgend jaar waarschijnlijk tot nieuwe benoemingen zullen leiden.

3.2 Structuur Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn

De Adviesraad kende een organisatorische opbouw van vier werkgroepen (van vier á vijf leden) die integraal verantwoordelijk zijn voor de werkvelden die zij bestrijken. In de loop van het jaar zijn de werkgroepen Participeren en Werken en de werkgroep Opvangen samengevoegd tot de (gezamenlijke) werkgroep Participatie en Bestaanszekerheid. Hiermee is het aantal werkgroepen teruggebracht tot drie. Het voorzitterschap van een werkgroep ligt bij een coördinator. De leden van de werkgroepen vormen gezamenlijk de Adviesraad Sociaal Domein die maandelijks vergadert. De coördinatoren vormen samen met de voorzitter en ambtelijk secretaris het coördinatorenoverleg die de agenda van de plenaire vergadering voorbereid en de afstemming tussen de verschillende werkgroepen coördineert. Naast de werkgroepen kunnen voor afgeronde onderwerpen met een beperkte tijdsduur, ook projectgroepen worden gevormd die bestaan uit enkele leden van de verantwoordelijke werkgroep aangevuld met één of meer leden uit een andere werkgroep . 

Door de Adviesraad is een Huishoudelijk Reglement vastgesteld waarin o.m. aandacht voor de werkwijze en structuur, selectieprocedure etc.

De Adviesraad is (actief) lid van de Vereniging: Koepel Adviesraden Sociaal Domein.

De Adviesraad beschikt over een ambtelijk secretaris die o.m. zorgdraagt voor de verslaglegging van de plenaire vergaderingen en het coördinatorenoverleg, maar bijvoorbeeld ook contactpersoon is voor het ambtelijk apparaat.

De werkvelden van de verschillende werkgroepen omvatten globaal:

Werkgroep Jeugd en Gezin (was: Opgroeien en Opvoeden)

  • Jeugdhulp,
  • Passend onderwijs, schooluitval, leerlingenvervoer
  • 18-/18+
  • Huiselijk geweld
  • Kwaliteit toegang CJG
  • Complexe echtscheidingen
  • Mentale problematiek jongeren
  • Inzet ervaringsdeskundigheid

Werkgroep Participeren en Bestaanszekerheid

  • Vrijwilligerswerk
  • Dagopvang
  • Dagbesteding
  • Beschut/begeleid werken
  • Drempels om mee te doen (taal, fysieke- of psychologische drempels, stigmatisering)
  • Inclusie/ VN-verdrag
  • Armoede
  • Schuldhulpverlening
  • Inkomensvoorzieningen/financiële regelingen

Werkgroep Wonen en Leefomgeving

  • Huisvesting
  • Ondersteuning/voorzieningen
  • Vervoer
  • Sociale veiligheid
  • Wijk/buurtontwikkeling
  • Beschermd/begeleid wonen
  • Leefbaarheid

4. Samenvattend verslag van de werkzaamheden

Na een periode van digitale vergaderingen kon in het verslagjaar gelukkig ook weer fysiek vergaderd worden. In verschillende plenaire vergaderingen waren de Adviesraad één of meer ambtenaren aanwezig die de raad een nadere toelichting gaven op de ontwikkelingen met betrekking tot een bepaald thema, een voorgenomen beleid of de uitvoering in de praktijk. Presentaties die in veel gevallen ook aanleiding gaven tot vragen of discussie.

Een kleine greep uit de vele onderwerpen die, naast de uitgebrachte adviezen (zie pt.5), in de plenaire Adviesraadvergaderingen aan de orde kwamen:

  • Aandacht voor CAO Beschut werk
  • Brede toegang Samen 055 en het CJG
  • Bezoeken van ontmoetingsplekken
  • Sociaal Domein elementen in het MPB
  • Ontwikkelingen vitaliteitsagenda’s
  • Bespreking Persona’s
  • Ontwikkelingen project Sociale Kaart
  • IZA en GALA
  • Inclusie-agenda
  • Meldpunt Sociaal
  • Dementie en Apeldoorn
  • Huiselijk geweld en Toekomsttuin
  • Ontwikkelingen woningbouwcorporaties
  • Contact en bezoek aan/met Lucrato

In oktober 2023 heeft het coördinatorenoverleg van de Adviesraad gesproken met de gezamenlijk verantwoordelijke wethouders voor het Sociaal Domein: de dames Sunita Bihari en Anja Prins en de heer Henk van den Berge over de ontwikkelingen in het Sociaal Domein.

De plenaire vergaderingen van de Adviesraad werden voorbereid door een coördinatieraad waarin naast de voorzitter de coördinatoren van de onderscheiden werkgroepen zitting hebben. Naast de plenaire vergaderingen van de Adviesraad is ook binnen de verschillende werk- en projectgroepen regelmatig onderling overlegd en zijn (voorlopige) standpunten bepaald. Er werd door de leden gesproken met diverse (cliënt)organisaties en zorgaanbieders, overlegd met verschillende ambtenaren, etc.

De voorbereidende werkzaamheden om te komen tot een advies hebben met name in de werkgroepen plaatsgevonden.

Een afzonderlijk daarvoor ingestelde werkgroep PR en Communicatie heeft zich bezig gehouden met de realisatie en vormgeving van de website en het gebruik van Social Media. De concretisering van de PR en communicatie voor een Adviesraad - die enerzijds vanuit de burgers van Apeldoorn adviezen wil geven maar niet altijd in staat is om ook die burgers het gesprek aan te gaan – blijkt lastig in te vullen.  

De adviesraad heeft het voornemen om jaarlijks een themamiddag te beleggen rond een actueel onderwerp. De laatste bijeenkomst was in oktober 2022 over Ervaringsdeskundigheid. Op basis van deze studiemiddag is aan het begin van 2023 een ongevraagd advies uitgebracht.  

5. Uitgebrachte adviezen/signaleringsbrieven

De adviesraad bracht een advies of signaleringsbrief uit over de volgende onderwerpen:

  • Ongevraagd advies inzake het leerlingenvervoer dd 2 februari 2022
  • Ongevraagd advies inzake inzetten ervaringsdeskundigen/ervaringskennis dd 16 februari 2023
  • Advies inzake het armoede aanvalsplan dd 14 maart 2023
  • Ongevraagd advies inzake IZA en GALA en betrokkenheid adviesraad dd 20 april 2023
  • Advies inzake uitgangspunten voor de inkoop van Wmo-hulpmiddelen en trapliften dd 22 mei 2023
  • Advies inzake Volkshuisvestingskader 2023 – 2030 dd 232 mei 2023
  • Advies inzake Actieplan Preventie Jeugdzorg en Onderwijs dd 20 juli 2023
  • Advies inzake Verzamelverordening inkomensondersteuning, re-integratie en participatie 2023 dd 30 augustus 2023

6. Ten slotte

De Adviesraad wordt gefinancierd op basis van een gemeentelijk budget dat door de gemeente Apeldoorn jaarlijks beschikbaar wordt gesteld. Met dit jaarverslag is informatie verschaft over de werkzaamheden in de afgelopen periode. Ondanks dat de Adviesraad vanuit haar onafhankelijke positie gehouden is om met een kritische blik het gemeentelijk handelen te volgen, kan met waardering worden geconstateerd dat de relatie met de portefeuillehouders en de verschillende beleidsambtenaren constructief en plezierig is. Respect voor de positie van de beide gremia is daarin leidend. Ook in het nieuwe jaar wordt de samenwerking met de ambtelijke organisatie met veel vertrouwen tegemoet gezien. 

Meer informatie

Heeft u een vraag voor of over de adviesraad? De Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. U kunt het ambtelijk secretariaat van de adviesraden bereiken op maandag, dinsdag en donderdag.

Mail: adviesraadsociaaldomein@apeldoorn.nl

Volg de adviesraad op Facebook en LinkedIn.

Uw Reactie
Uw Reactie