Fotograaf: Rob Voss

Inwoners geven Apeldoorn een 7,6 voor wonen

Inwoners van de gemeente Apeldoorn waarderen het wonen in hun buurt gemiddeld met een 7,6. Dit blijkt uit de Buurtbelever 2024, een groot onderzoek dat de gemeente Apeldoorn elke twee jaar doet. Deelnemers zijn vooral tevreden over groenvoorzieningen en beweegmogelijkheden, maar zien ook verbeterpunten. Bijvoorbeeld op het gebied van verkeer of overlast.

In oktober 2024 hebben 8.656 inwoners meegedaan aan de Buurtbelever. Het onderzoek is gedaan via een grote steekproef, waarbij zowel inwoners van de stad als de dorpen per brief zijn benaderd om mee te doen. Daarnaast riepen we inwoners via social media op om hun mening te geven. Alle antwoorden zijn verwerkt en gewogen om een goed beeld te krijgen van de hele gemeente.

We gebruiken de resultaten om het beleid van de gemeente zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij wat er speelt in onze stad en dorpen. Met de informatie kan de gemeente gericht werken aan verbeteringen. We gebruiken de resultaten ook bij het opstellen van de Vitaliteitsagenda’s die we voor elke buurt maken. Zo werken we samen met onze inwoners om van Apeldoorn een nog fijnere plek te maken om te leven, wonen en werken.

Een aantal resultaten uit de Buurtbelever 2024

  • Wonen in de buurt: Onze inwoners oordelen positief over het wonen in hun buurt of dorp: voor ‘prettig wonen in de buurt’ geven inwoners gemiddeld het rapportcijfer 7,6.
  • Contact met buren: Van de inwoners geeft 77% aan prima of erg goed contact te hebben met de buren. 4% heeft (erg) slecht contact.
  • Voorzieningen: Inwoners van de gemeente Apeldoorn zijn tevreden tot zeer tevreden over de kwaliteit en aanwezigheid van voorzieningen in hun buurt. Zo geeft men gemiddeld een 7 voor winkels, een 7,3 voor zorgvoorzieningen, een 7,8 voor groenvoorzieningen en een 8 voor beweegmogelijkheden in de buitenruimte. Het sociaal aanbod krijgt gemiddeld een 6. Bij dit laatste punt speelt vermoedelijk de onbekendheid mee: de helft van de respondenten geeft aan geen reden te hebben om een ontmoetingsplek te bezoeken.
  • Verkeer: Het belangrijkste onderwerp dat moet worden aangepakt is volgens 58% van de inwoners Verkeer en vervoer. Op de tweede plek staat met 47% het onderwerp Veiligheid.
  • Bereikbaarheid: De bereikbaarheid van buurt of dorp krijgt een hoog cijfer: een 8. De bereikbaarheid van buurt of dorp met het openbaar vervoer scoort lager met gemiddeld een 6,4.
  • Veiligheid: 10% van de inwoners voelt zich ’s nachts vaak onveilig. Overdag is dit 4%. 77% voelt zich overdag zelden tot nooit onveilig en 59% voelt zich ’s nachts zelden of nooit onveilig.
  • Overlast: 22% van de inwoners geeft aan redelijk wat overlast te ervaren en 12% veel tot erg veel overlast. 65% geeft aan weinig tot geen overlast te ervaren.
  • Vrijwilligerswerk en mantelzorg: 33% van de inwoners heeft de afgelopen 2 jaar mantelzorg gegeven en 38% zet zich in als vrijwilliger.

Resultaten van uw buurt

Benieuwd naar de resultaten van uw buurt of dorp? Bekijk de volledige resultaten op www.apeldoorn.nl/buurtbelever. Bij de resultaten kunt u per onderwerp ook de resultaten van de vorige keer bekijken (2022).

Uw Reactie
Uw Reactie