Bevindingen 2020
- De Apeldoorner is tevreden over zijn of haar woonomgeving (7,9), maar ziet dit in de laatste jaren achteruitgaan.
- De waardering voor verkeersveiligheid is enorm gegroeid; van een 5,5 in 2009 naar een 7,1 in 2020.
- Het merendeel (89%) van de inwoners voelt zich medeverantwoordelijk voor de leefbaarheid in zijn of haar buurt. Het is dan ook niet zo gek dat Apeldoorners erg sociaal betrokken zijn, o.a. in de vorm van mantelzorg, vrijwilligerswerk of andere manieren die bijdragen aan het welzijn van een ander.
- Wat betreft lokale democratie valt er veel winst te behalen op het gebied van informeren. “Inwoners willen meer betrokkenheid”. Inwoners willen met name beter worden geïnformeerd.
- We fietsen steeds meer en dus dient er meer aandacht uit te gaan naar de veiligheid en het veiligheidsgevoel van fietsers. Deze is nog relatief laag.
- In vergelijking tot Nederland en andere gemeenten scoren we goed op gezondheid en leefstijl. Echter zien we dat ook hier nog veel winst op valt te behalen, o.a. op het eenzaamheidsgevoel.
Bevindingen 2022
Hieronder een aantal opvallende uitkomsten op een rij. Daarbij moet de kanttekening worden gemaakt dat de meting in 2020 tijdens de Covid19-periode heeft plaatsgevonden, dat een verschil in uitkomsten kan verklaren.
- Zowel in het stedelijk (7,8) als landelijk gebied (8,3) oordelen Apeldoorners positief over het wonen in de buurt of het dorp;
- Inwoners van Apeldoorn zijn tevreden over de kwaliteit en aanwezigheid van de meeste voorzieningen in hun buurt;
- Zowel in de stad als in de dorpen zijn inwoners ruim tevreden over de groenplekken en beweegmogelijkheden in de omgeving, zoals parken en bermen of plekken om te fietsen, wandelen of skeeleren;
- De aanwezigheid van zorgvoorzieningen, zoals een huisarts, scoort zowel in de stad als in de dorpen een voldoende. In de stad is men hier meer tevreden over. Hetzelfde geldt voor sportvoorzieningen;
- Als het gaat om de verkeersveiligheid in de buurt of het dorp krijgt de gemeente over het algemeen een cijfer rond de 7. De veiligheid voor wandelaars wordt over het algemeen iets beter gevonden dan voor fietsers;
- Het oordeel over de bereikbaarheid van de buurt of het dorp met het openbaar vervoer in het stedelijk gebied is flink gedaald, van een 7,6 in 2020 naar 6,7 in 2022;
- De waardering voor bereikbaarheid met de auto, de fiets of lopend is tussen 2020 en 2022 licht gedaald, maar blijft rond een 8;
- Het gevoel van onveiligheid 's avonds of ’s nachts is in 2022 ten opzichte van 2020 toegenomen.
Bevindingen 2024
De uitkomsten van 2024 plaatsen we hier begin december.