Het Rijk geeft ieder jaar geld aan gemeenten waarmee ze volwassen inwoners die moeite hebben met taal, rekenen en/of digitale vaardigheden kunnen ondersteunen. De gemeente Apeldoorn ontvangt als contactgemeente deze middelen en iedere gemeente gebruikt het eigen deel voor projecten, cursussen en opleidingen waar zijn inwoners naartoe kunnen.
Organisaties kunnen subsidie aanvragen voor de volgende doelen:
- Het door ontwikkelen van taalhuizen die non-formele educatie activiteiten aanbieden
Deze subsidie verlenen we aan ANBI instellingen die ervaring hebben met het door ontwikkelen van een taalhuis en die samenwerken met relevante organisaties en netwerken in de arbeidsmarktregio. Zie hiervoor hoofdstuk 1 en 2 van de subsidieregeling. - Lokale projecten
Deze subsidie verlenen we aan ANBI instellingen en andere organisaties. Een project moet gericht zijn op de verbetering van de basisvaardigheden en het bevorderen van de zelfredzaamheid en participatie van de deelnemers. Het moet inhoudelijk aansluiten bij minimaal één van de volgende onderwerpen:- (re-)integratie
- aansluiting bij het beroepsonderwijs
- financiële zelfredzaamheid
- ouderbetrokkenheid en onderwijs
- gezondheid
Zie hiervoor hoofdstuk 1, 2 en 3 van de subsidieregeling.
Voorwaarden voor lokale projecten
- De aanvraag mag geen betrekking hebben op activiteiten waarvoor al middelen, in welke vorm dan ook, zijn of worden verstrekt door de gemeente waar het project uitgevoerd wordt;
- Er worden zowel vrijwilligers als gekwalificeerde docenten/trainers ingezet of betrokken;
- Er is één penvoerder per project die de aanvraag indient;
- Per project verlenen we maximaal € 25.000,- subsidie;
- Voor iedere gemeente stellen we jaarlijks een subsidieplafond vast. Het aangevraagde bedrag per gemeente mag niet hoger zijn dan dit plafond;
- Alleen activiteiten die gericht zijn op (deelaspecten van) de eindtermen van de Wet educatie en beroepsonderwerp (WEB) komen in aanmerking voor subsidie; Zie: https://wetten.overheid.nl/BWBR0032543/2018-01-01;
- Een project moet innovatief zijn of voortbouwen op een bestaand project waarvoor in voorgaande jaren subsidie is verleend via de subsidieregeling lokale projecten volwasseneneducatie;
- De aan het samenwerkingsverband deelnemende organisaties zetten kosteloos deelname aan de monitoring volwasseneneducatie in, dit geldt voor zowel de (output)meting van het CBS Beeld Volwasseneneducatie als voor de (outcome) Impactmeting Volwasseneneducatie & Laaggeletterdheid uitgevoerd door Maurice de Greef.
- Voor het verdelen van subsidie over de subsidieaanvragers hebben we dit jaar een tenderprocedure:
Een rangschikking van de subsidieaanvragen op basis van een onderlinge vergelijking. Er volgt een toetsing als er meer subsidie wordt aangevraagd, dan er beschikbaar is (subsidieplafond lokale projecten). We toetsen en rangschikken de aanvragen per aandachtsgebied met behulp van de beoordelingscriteria (de tendercriteria in de regeling). De kwalitatief beste aanvragen eindigen het hoogst en hebben als eerste recht op subsidie. Vervolgens kennen we op volgorde van de tenderscore subsidie toe totdat het specifieke deelplafond is bereikt.
De beoordelingscriteria (tendercriteria) zijn te vinden in bijlage 1 Beoordelingsformulier bij de subsidieregeling WEB 2025.
De periode waarin u een aanvraag in kunt dienen loopt van 9 december 2024 en moet binnen zijn voor 31 januari 2025.
U kunt uw subsidieaanvraag via de knop hierboven indienen. Bij uw subsidieaanvraag moet u onderstaande bijlagen meesturen:
- Een inhoudelijk plan van maximaal vier pagina’s waarin u alle doelgerichte criteria die in de subsidieregeling staan in dezelfde volgorde beschrijft.
- Een begroting
- Een verklaring van de samenwerking van partijen (dit is alleen nodig bij de lokale projecten) Voorbeeld verklaring (Word, 21 kB).
U dient u na afloop van het boekjaar online een aanvraag tot vaststelling in. U doet dit uiterlijk op 1 mei 2026.
Bij uw aanvraag tot vaststelling moet u altijd een verslag van de activiteiten inclusief een financieel overzicht van bestedingen als bijlage meesturen.