U maakt een afspraak om een gehandicaptenparkeerplaats aan te vragen. Een afspraak maakt u via telefoonnummer 14 055. Wat neemt u mee naar de afspraak?
- Een ingevuld aanvraagformulier. U kunt het aanvraagformulier downloaden (pdf, 204 kB) of aanvragen via telefoonnummer 14 055.
- Een geldig rijbewijs
- Uw Europese gehandicaptenparkeerkaart bestuurder. Zonder deze kaart komt u niet in aanmerking voor een gehandicaptenparkeerplaats.
- Het kentekenbewijs van uw auto. Het kenteken moet op uw naam staan of op naam van een medebewoner en horen bij het adres waar u de parkeerplaats aanvraagt.
U krijgt binnen 6 tot 8 weken na de afspraak een brief. In de brief staat of u wel of geen parkeerplaats krijgt.
U kunt in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerplaats in de volgende situaties:
- U heeft een ernstige lichamelijke handicap en u bestuurt uw auto zelf.
- U heeft een Europese parkeerkaart voor gehandicapten. En u heeft geen parkeerplaats op uw eigen terrein.
Of we een gehandicaptenparkeerplaats voor u reserveren hangt af van de verkeerssituatie bij uw woning. De weg moet veilig zijn voor andere weggebruikers.
Wat betaalt u voor een gehandicaptenparkeerplaats?
U betaalt alleen voor het aanvragen van de parkeerplaats: € 109,96. Belangrijk: als u geen vergunning krijgt, krijgt u het geld niet terug. Wij kunnen uw aanvraag afwijzen als u niet aan de voorwaarden voldoet. Of als omwonenden bezwaar maken. Of als er geen geschikte parkeerplaats dichtbij uw woning te vinden is.
Hoe betaalt u voor een gehandicaptenparkeerplaats?
U betaalt als u het aanvraagformulier inlevert. U kunt de kosten pinnen of contant betalen bij de balie in het Stadhuis. Pinnen heeft onze voorkeur.
Met uw gehandicaptenparkeerkaart kunt u op bepaalde plaatsen gratis parkeren in Apeldoorn. Mogelijk geldt er een maximum parkeerduur. Bekijk waar u kunt parkeren met deze gehandicaptenparkeerkaart, en hoe lang.