Gehandicaptenparkeerkaart

Als u een lichamelijke beperking heeft, kunt u misschien in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u parkeren op speciale plekken. Bijvoorbeeld dichtbij winkels.

 
Benodigd
  • Een geldig rijbewijs (bestuurder) of geldig identiteitsbewijs (passagier).
  • Een pasfoto die voldoet aan de eisen.
  • Uw oude gehandicaptenparkeerkaart (indien van toepassing).
Duur Acht weken
Kosten € 114,25 (ook bij afwijzing aanvraag)
Lees meer

Binnen Apeldoorn

Met uw Europese of gemeentelijke gehandicaptenparkeerkaart kunt u op bepaalde plaatsen gratis parkeren in Apeldoorn. Mogelijk geldt er een maximum parkeerduur. Bekijk hier waar u kunt parkeren met de gehandicaptenparkeerkaart, en hoe lang.

Buiten Apeldoorn

Heeft u een Europese gehandicaptenparkeerkaart dan kunt u deze ook buiten Apeldoorn gebruiken. De voorwaarden voor het gebruik kunnen per gemeente en land verschillen.  Voor u de kaart in een andere gemeente of land gebruikt adviseren wij u de voorwaarden die daar geldig zijn te onderzoeken.

Heeft u een gehandicaptenparkeerkaart nodig of verloopt uw huidige kaart bijna? Bel Samen055 op 055-580 11 40 of vul het contactformulier in.
Wij proberen binnen drie werkdagen contact met u op te nemen om uw aanvraag te bespreken. Als het nodig is, plannen we een afspraak bij u thuis.

Lees eerst de voorwaarden hieronder. Zo weet u of een aanvraag zinvol is.

Let op: een aanvraag kost geld, ook als deze wordt afgewezen.

Er wordt onderscheid gemaakt in kaarten deze hebben hun eigen voorwaarden om te krijgen en waar en door wie ze gebruikt mogen worden.  

Europees of gemeentelijk

Een gemeentelijke parkeerkaart kunt u alleen in de gemeente Apeldoorn gebruiken. Een Europese kaart kunt u gebruiken in heel Nederland en de Europese unie. De kaart is ook geldig in Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland. 

Bestuurder of passagier   

U kunt als bestuurder of passagier een parkeerkaart aanvragen.

Een gehandicaptenparkeerkaart staat op naam en mag alleen door uzelf gebruikt worden. Heeft u een bestuurderskaart dan mag u deze alleen gebruiken als u zelf de auto bestuurd.  

Daarnaast kunnen instellingen een parkeerkaart aanvragen die zij gebruiken voor hun bewoners.

Zowel de bestuurders als de passagierskaarten hebben hun eigen voorwaarden. Bent u volledig afhankelijk van een rolstoel? Dan gelden de voorwaarden niet voor u. Geldt dat niet voor u? Lees dan hieronder de voorwaarden voor de verschillende parkeerkaarten.  

Bestuurderskaart

  • U bent inwoner van de gemeente Apeldoorn.
  • U bent bestuurder van een motorvoertuig op meer dan 2 wielen.
  • U heeft een geldig rijbewijs en u rijdt nog auto.
  • Bij een Europese parkeerkaart: u heeft een beperking bij het lopen waardoor u niet meer dan 100 meter aan één stuk zelfstandig met een loophulpmiddel kunt lopen.
  • Bij een gemeentelijke parkeerkaart: u heeft een beperking bij het lopen waardoor u niet meer dan 200 meter aan één stuk zelfstandig met een loophulpmiddel kunt lopen.
  • De loopbeperking duurt langer dan 6 maanden. U kunt de beperking aantonen.

Let op! U mag de bestuurderskaart alleen gebruiken als u zelf rijdt. Bestuurt een ander de auto en rijdt u mee als passagier? Dan mag de bestuurderskaart niet worden gebruikt. De bestuurder van de auto kan u afzetten op de plaats van bestemming en daarna de auto ergens (betaald) parkeren.

Passagierskaart

  • U bent inwoner van de gemeente Apeldoorn.
  • U bent passagier en rijdt zelf geen auto.
  • Bij een Europese parkeerkaart: u heeft een beperking bij het lopen waardoor u niet meer dan 100 meter aan één stuk zelfstandig met een loophulpmiddel kunt lopen.
  • Bij een gemeentelijke parkeerkaart: u heeft een beperking bij het lopen waardoor u niet meer dan 200 meter aan één stuk zelfstandig met een loophulpmiddel kunt lopen.
  • De loopbeperking duurt langer dan 6 maanden. U kunt de beperking aantonen.
  • U bent voor het vervoer van deur tot deur afhankelijk van de hulp en de aanwezigheid van de bestuurder. En u kunt op de plaats van bestemming niet even staand of zittend wachten als de bestuurder de auto ergens parkeert.

Let op! De bestuurder mag uw passagierskaart niet gebruiken als u niet in de auto zit.

Instellingskaart 

  • Uw instelling is Wlz-erkend.
  • Uw instelling biedt zelf groepsvervoer aan voor de bewoners en gebruikt hiervoor een voertuig van de instelling.
  • Er zijn meerdere bewoners met een beperking bij het lopen.

U hoort binnen 8 weken of u een gehandicaptenparkeerkaart krijgt. Het kan zijn dat wij een medisch advies nodig hebben. Als we dat van u vragen, hoort u binnen 12 weken van ons of u de gehandicaptenparkeerkaart krijgt.

De kosten (leges) voor de Europese en de gemeentelijke parkeerkaart zijn hetzelfde. U kunt de kosten pinnen of contant betalen bij het Wmo-loket. Pinnen heeft onze voorkeur.

  • Als u een (verlengings)aanvraag doet: € 114,25
    U betaalt deze kosten vooraf. U krijgt het geld niet terug als wij uw aanvraag afwijzen. 
  • Als u de naam op een bestaande parkeerkaart wilt veranderen: € 26,55
  • Als u een nieuwe kaart wilt vanwege vermissing of diefstal: € 76,85

Als u voor het eerste een gehandicapten parkeerkaart aan vraagt kunt u de kosten terugkrijgen als uw inkomen lager is dan 130% van de voor u geldende bijstandsnorm. Om hiervoor in aanmerking te komen vraagt u de vergoeding binnen 6 maanden na afgifte van de gehandicaptenparkeerkaart aan. Dat kan via de website of via telefoonnummer 14 055.

Wanneer u een bericht heeft ontvangen dat u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart kunt u via de bovenstaande witte knop een afspraak maken om uw kaart op te halen.

Wat neemt u mee naar de afspraak

  • Een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Vraagt u de gehandicaptenparkeerkaart aan als bestuurder? Dan neemt u in elk geval een geldig rijbewijs mee. 
  • Een pasfoto die voldoet aan de eisen.
  • Heeft u al eerder een gehandicaptenparkeerkaart gehad neemt u deze dan mee. Dit is een waardendocument en moet worden ingeleverd voor u de nieuwe kan krijgen.

Heeft u een vervangende kaart nodig omdat uw kaart verloren, gestolen of onleesbaar is geworden dan kunt u deze aanvragen door contact te leggen met uw contactpersoon. Heeft u geen contactpersoon kunt u contact opnemen door te bellen met Samen055 op telefoonnummer 055-580 11 40 of vul het contactformulier in.

Bij de vervanging van een kaart blijft de geldigheid van uw kaart gelijk aan uw eerdere kaart. Er worden kosten in rekening gebracht voor een nieuwe kaart.

Verlies

Vul de verklaring verlies of diefstal gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 128 kB) in en neem deze mee naar u afspraak. U kunt deze ook toevoegen aan het contactformulier

Diefstal

Is uw kaart gestolen dan doet u aangifte bij de politie. Neem de aangifte mee naar de afspraak.

Vul de verklaring verlies of diefstal gehandicaptenparkeerkaart (pdf, 128 kB) in en neem ook deze mee naar u afspraak.

Heeft u een nieuwe kaart maar wordt de gestolen of verloren gehandicaptenparkeerkaart toch nog gevonden? Dan kan deze niet meer worden gebruikt omdat wij de geldigheid hebben beëindigd.

Een gehandicaptenparkeerkaart is, net als een identiteitskaart een waarde document. Dit betekent dat u de ongeldige kaart aan ons moet terugsturen. Stuur de kaart per post naar:

Gemeente Apeldoorn,
Loket Sociaal-Wmo/GPK,
antwoordnummer 56, 
7300 WB Apeldoorn

Een postzegel is niet nodig.

Uw Reactie
Uw Reactie