Levenloos geboren kindje registreren in de BRP

U kunt uw levenloos geboren kindje laten registeren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont. Het maakt niet uit na hoeveel weken zwangerschap uw kindje geboren is, en ook niet hoe lang geleden dat was.

Lees meer

Om uw kindje te kunnen registreren in de Basisregistratie Personen, is een akte nodig. Als uw kindje levenloos ter wereld is gekomen, is dat een 'akte van geboorte (levenloos)'. Hebt u deze akte of weet u dat deze akte is opgemaakt? Dan hoeft u de tekst hieronder niet te lezen. Lees dan Stap 2.

Als er geen akte is of als u dat niet zeker weet

Als er nog geen akte is, dan moet die worden gemaakt. Als u niet weet of er een akte is, dan moet dat voor u worden uitgezocht. Alleen de gemeente waar uw kindje ter wereld is gekomen, kan dat doen.

  • Is uw kindje in Apeldoorn geboren, dan maken wij de akte op en verstrekken deze kosteloos. Maak een afspraak via burgerlijkestand@apeldoorn.nl. U kunt ook 14 055 bellen om de afspraak te maken.
  • Woont u in Apeldoorn, maar is uw kindje in een andere gemeente in Nederland geboren? Neem dan contact op met die andere gemeente. Zodra u de akte hebt, kunt u in Apeldoorn een afspraak maken om uw kindje te registreren in de BRP.
  • Woont u in Apeldoorn, maar is uw kindje in het buitenland geboren? Bel 14 055 om te horen wat u het beste kunt doen.

Over de akte

Als uw kindje levenloos ter wereld komt, maakt de burgerlijke stand een 'akte van geboorte (levenloos)' op. Het maakt geen verschil of uw kind na een zwangerschap van meer of minder dan 24 weken levenloos werd geboren. U kunt de voor- en achternamen van uw kindje in de akte laten opnemen. In de akte staan verder de namen van u en uw partner. U kunt uw kindje ook laten bijschrijven in uw trouwboekje.

Dit moet u meenemen naar de afspraak
Documenten waaruit blijkt dat uw kind levenloos ter wereld is gekomen, zoals:

  • een verklaring van een arts, ziekenhuis of verloskundige
  • een overlijdensadvertentie of informatie over de begrafenis of crematie

Hebt u deze informatie niet? Dat geeft niet. Waarschijnlijk kan de gemeente u toch helpen. U krijgt dat te horen als u langskomt. U kunt ook eerst bellen met 14 055. Verder moet u meenemen:

  • een geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • eventueel uw trouwboekje zodat uw kindje daarin kan worden bijgeschreven

U kunt uw levenloos geboren kindje laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP). Dat doet u in de gemeente waar u woont.

Zo werkt het

Als u in Apeldoorn woont, maakt u een afspraak voor de registratie. Dit kan via burgerlijkestand@apeldoorn.nl of telefonisch via 14 055. Dit moet u meenemen naar de afspraak:

  • Een geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • Is uw kindje in Apeldoorn geboren en heeft u geen akte? Dan verstrekken wij deze gratis.
  • Als uw kindje niet in Apeldoorn geboren is: de akte van geboorte (levenloos). Dit is niet verplicht, maar wij kunnen de registratie dan sneller voor u in orde maken.

Als er nog geen akte is opgemaakt van uw kindje, zijn er meer documenten nodig. Kijk hiervoor bij stap 1.

Goed om te weten:

  • Het is niet verplicht om het kindje bij uw persoonsgegevens te laten opnemen. U kiest zelf of u dit wilt.
  • Deze keuze is persoonlijk. U doet voor uzelf een verzoek om het kindje toe te voegen aan uw persoonsgegevens. Wil de andere ouder dit ook, dan moet de andere ouder zelf ook een verzoek doen. Dit kan alleen persoonlijk (niet per post en niet per mail).
  • U kunt uw keuze altijd weer wijzigen.
  • Als u niet in Nederland woonde en hier niet ingeschreven stond toen uw kindje werd geboren, kunt u uw kindje niet in de BRP registreren.
  • Als u sinds 1 oktober 1994 niet meer in Nederland gewoond hebt, kunt u uw kindje niet in de BRP registreren. Uw persoonsgegevens zitten dan niet in de BRP, dus uw kindje kan daar ook niet aan toegevoegd worden.

Wat gebeurt er met de registratie
Uw kindje wordt geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). Na de registratie ziet u uw kindje op het overzicht met uw persoonsgegevens. Dit overzicht krijgt u na de registratie mee. Ook ziet u uw kindje als u inlogt in MijnOverheid. De registratie wordt niet doorgegeven aan andere organisaties die de BRP gebruiken. Uw zorgverzekering, de Belastingdienst of de Sociale Verzekeringsbank krijgen dus geen bericht.

Dat verschilt per situatie. In sommige gevallen kunnen wij uw kindje meteen tijdens de afspraak in de Basisregistratie Personen zetten. Bijvoorbeeld als u de akte van geboorte (levenloos) meeneemt naar de afspraak, of als de akte al in het systeem staat.

Vaak kunnen wij uw kindje niet gelijk inschrijven. Bijvoorbeeld in deze gevallen:

  • Uw kindje is vóór 1985 geboren. U weet niet of er ooit een akte is opgemaakt.
  • In de akte staan niet de voornamen van uw kindje.
  • In de akte staat niet of uw kindje een jongetje of een meisje was.

Als wij uw kindje niet direct kunnen inschrijven, dan gaan wij voor u op zoek. Dat duurt soms een paar dagen en soms een paar weken.

Andere gemeente

Als uw kindje in een andere gemeente is geboren, dan moet u ook rekening houden met de verwerkingstijd van die gemeente.

MijnOverheid

Als de gemeente uw kindje heeft geregistreerd in de BRP, duurt het nog 2 tot 3 dagen voordat u dit ziet in MijnOverheid.

Als u niet in Apeldoorn woont, dan moet u in uw eigen woonplaats een verzoek doen om uw kindje te registeren in de BRP. Maar als uw kindje in Apeldoorn geboren is, dan moet u wel bij de gemeente Apeldoorn zijn voor de akte van geboorte (levenloos).

Afspraak maken

U kunt een afspraak maken via burgerlijkestand@apeldoorn.nl of telefonisch via 14 055. We zoeken dan voor u uit of er al een akte is. Het kan namelijk zijn dat de akte is opgemaakt op verzoek van een uitvaartondernemer. Als blijkt dat er nog geen akte is, dan maken we die voor u.

Dit moet u meenemen naar de afspraak
Documenten waaruit blijkt dat uw kind levenloos ter wereld is gekomen, zoals:

  • en verklaring van een arts, ziekenhuis of verloskundige
  • een overlijdensadvertentie of informatie over de begrafenis of crematie

Hebt u deze informatie niet? Dat geeft niet. Waarschijnlijk kan de gemeente u toch helpen. U krijgt dat te horen als u langskomt. Verder moet u meenemen:

  • een geldig identiteitsbewijs van uzelf (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • eventueel uw trouwboekje zodat uw kindje daarin kan worden bijgeschreven
Uw Reactie
Uw Reactie