Nederlandse identiteitskaart

Wie naar het buitenland gaat, moet een geldig reisdocument hebben. De Nederlandse identiteitskaart is geldig in de meeste Europese landen. Met een paspoort kunt u reizen naar alle landen van de wereld.

 
Meenemen

Pasfoto die voldoet aan de eisen.
Alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten die op uw naam staan.
Toestemming ouders/gezaghouders (wanneer jonger dan 12 jaar)

Duur Maximaal zes werkdagen
Kosten € 75,80 - PIN of contant.
Lees meer

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit
  • U staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen van gemeente Apeldoorn
  • Bij het aanvragen en het ophalen moet de persoon voor wie het reisdocument is aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen.

U kunt de aanvraag voor een Nederlandse identiteitskaart online starten.

  1. U voert thuis uw gegevens in en betaalt met iDeal.
  2. Na betaling maakt u een afspraak met de publieksbalie voor uw handtekening, foto en vingerafdruk.
  3. U krijgt een e-mail als u uw nieuwe identiteitskaart kunt afhalen in het stadhuis.
  4. U kunt alleen een aanvraag starten voor uzelf en niet voor iemand anders. De persoon die inlogt met DigiD is ook de aanvrager, dit geldt ook voor kinderen.

Wilt u uw identiteitskaart niet online starten? Maak dan online een afspraak om de hele aanvraag in het stadhuis te doen.

Neem mee naar de afspraak:

  • Een goed lijkende pasfoto van maximaal zes maanden oud op het moment van de aanvraag. Bekijk de eisen voor een pasfoto bij de Rijksoverheid.
  • Alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) die op uw naam staan. Het maakt niet uit of ze nog geldig zijn. Hebt u bijvoorbeeld een Nederlandse Identiteitskaart en vraagt u ook een paspoort aan? Neem dan uw identiteitskaart mee. Hebt u geen 'oud' reisdocument? Neem dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, zoals een rijbewijs.

 Let op: Is de aanvraag voor iemand jonger dan jonger dan 12 jaar? Dan moeten beide ouder(s) / gezaghouder(s) toestemming geven voor de aanvraag (pdf, 37 kB).

U krijgt een e-mail als uw identiteitskaart klaarligt. Dit is maximaal 6 werkdagen na uw aanvraag. Afhalen doet u persoonlijk zonder afspraak tijdens openingstijden. 

Heeft u geen e-mail ontvangen of geen e-mailadres? Dan kunt u na 6 werkdagen uw identiteitskaart ophalen. Ook dan doet u dit zonder afspraak, tijdens openingstijden.

  • Kinderen jonger dan 12 jaar moeten ook zelf hun identiteitskaart aanvragen en afhalen.
  • Tot 12 jaar moet er ook minimaal een ouder/gezaghouder meekomen.
  • Beide ouder(s)/gezaghouder(s) moeten toestemming geven. Dit kan op twee manieren:

Beide ouders/gezaghouders met kind mee naar de afspraak

Of

  • U neemt allebei uw identiteitsbewijs mee en een ingevuld toestemmingsformulier (pdf, 79 kB) dat beide ouders/gezaghouders hebben ondertekend.

 Eén ouder/gezaghouder met kind mee naar de afspraak

Of

  • Neem uw identiteitsbewijs en het (kopie) identiteitsbewijs van de afwezige ouder of gezaghouder mee. Neem een vooraf ingevulde en door beide ouders of gezaghouders ondertekende toestemmingsformulier (pdf, 79 kB) mee.

 

  • U kunt uw Nederlandse identiteitskaart met spoed aanvragen. Dit kost € 57,05,- meer dan een gewone aanvraag.
  • Als u uw Nederlandse identiteitskaart vóór 14.45 uur met spoed aanvraagt, kunt u het de volgende werkdag na 9.30 uur ophalen. In uitzonderlijke gevallen duurt het 2 werkdagen.
  • U kunt geen spoedaanvraag doen als u al een normale aanvraag hebt gedaan. Een gewone aanvraag kunt u niet wijzigen in een spoedaanvraag.

Maak online een afspraak voor een spoedaanvraag.

 
Identiteitskaart Kosten
 Identiteitskaart tot 18 jaar (5 jaar geldig)  € 40,90
 Identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig)  € 75,80
 Extra kosten spoedaanvraag   € 57,05

Wilt u een Nederlandse identiteitskaart aanvragen maar bent u niet in staat om zelf naar het stadhuis te komen? Dan komt u misschien in aanmerking voor de thuis- en tehuisservice van de gemeente Apeldoorn. De thuis- en tehuisservice is bedoeld voor inwoners met een ernstige fysieke beperking. 

Uw aanvraag verloopt als volgt:

  1. Bel naar de gemeente via het telefoonnummer 14 055 om aan te geven dat u gebruik wilt maken van de thuis- en tehuisservice.
  2. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt en maakt met u een afspraak voor een dag.
  3. Twee werkdagen voor de afspraak ontvangt u bericht over de tijd van de afspraak. De afspraaktijd hangt af van de route die gereden wordt. 
  4. Tijdens het bezoek doet u de aanvraag voor de identiteitskaart. De kosten betaalt u tijdens de aanvraag via pin. 
  5. Uw identiteitskaart is na zes werkdagen op te halen op het stadhuis, Marktplein 1. Dit kan zonder afspraak. U kunt aangeven wie de identiteitskaart voor u komt ophalen.

Pasfoto

Voor het aanvragen van een identiteitskaart heeft u een pasfoto nodig. Er zijn een aantal fotografen die ook aan huis pasfoto’s maken.

Kosten

Aan de thuis- en tehuisservice zijn geen extra kosten verbonden. U betaalt de kosten zoals hierboven vermeld onder “Kosten”. Dit kunt u alleen met pin betalen.

Uw Reactie
Uw Reactie