Akte inleveren en laten registreren

Wanneer een gebeurtenis in het buitenland heeft plaatsgevonden waar een akte van is gemaakt, dan kunt u deze laten registeren in Nederland in de Basisregistratie Personen (BRP). De akten moeten vaak eerst vertaald of gelegaliseerd worden.

 
Meenemen
  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Originele buitenlandse documenten die voldoen aan de voorwaarden.
Kosten Geen
Lees meer

De volgende akten kunt u laten registreren in de BRP:

  • Geboorteakte
  • Huwelijksakte of akte van geregistreerd partnerschap
  • Echtscheidingsakte
  • Overlijdensakte

Maak online een afspraak om de akte(n) te laten registreren via de oranje knop hierboven. 

U neemt mee naar de afspraak:

  • Een geldig paspoort of ID-kaart van uzelf
  • Een geldig paspoort of ID-kaart van uw partner. Een kopie mag ook.
  • De akte die u wilt laten registreren. Deze moet in de Nederlandse, Engelse, Duitse of Franse taal zijn. U kunt uw akte laten vertalen door een beëdigd vertaler.
  • Uw akte moet de goede legalisatie of apostille hebben. Via de website Nederland Wereldwijd kunt u zien wat u hiervoor moet doen.
  • Wilt u een huwelijksakte laten registreren? Heeft u of uw partner niet de nationaliteit van een land binnen de Europese Unie? Dan moet u een verklaring inschrijving meenemen. Gebruik hiervoor het formulier: Verklaring inschrijving huwelijk (pdf, 102 kB) (NL) of Declaration (pdf, 86 kB).

Het laten registreren van een akte in de BRP is gratis.

De documenten die u inlevert worden beoordeeld door de gemeente en indien nodig opgestuurd naar de IND voor verdere controle. U krijgt binnen 4 weken schriftelijk bericht of u uw documenten weer kan ophalen. Hiervoor kunt u dan online een afspraak maken.

Neem uw bewijs van ingeleverde documenten en een geldig identiteitsbewijs mee naar deze afspraak. Akten moeten persoonlijk worden opgehaald.

Uw Reactie
Uw Reactie