- De gebeurtenis waarvan u een afschrift van de akte wilt, heeft plaatsgevonden in de gemeente Apeldoorn.
- U kunt alleen een aanvraag doen
- voor uzelf
- als gemachtigde
- Als u niet genoemd staat in de akte, bijvoorbeeld als partner, moeder/vader of kind, dan moet u een goede reden (gerechtvaardigd belang) hebben om een afschrift te kunnen krijgen. Deze reden kunt u noemen in de aanvraag.
- Een afschrift van een huwelijksakte of overlijdensakte, opgemaakt voor 01-01-1995, mogen wij altijd afgeven.
U kunt verschillende afschriften van akten van de burgerlijke stand aanvragen:
- Geboorteakte
- Huwelijksakte
- Akte geregistreerd partnerschap
- Echtscheidingsakte of beëindiging geregistreerd partnerschap
- Omzettingsakte
- Overlijdensakte
Heeft u een akte nodig voor internationaal gebruik? Vraag dan een internationaal afschrift aan. Hier staan de volgende vertalingen op: Frans, Duits, Engels, Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees, Turks en Joegoslavisch.
U kunt een afschrift van een akte op twee manieren aanvragen:
Online
U kunt een afschrift uit de burgerlijke stand online aanvragen (met DigiD). U ontvangt het afschrift niet digitaal. Het afschrift wordt binnen drie werkdagen via de post naar uw huisadres gestuurd.
Balie
U kunt ook aan de balie terecht. Maak hiervoor een online een afspraak.
Neem mee naar de afspraak:
- Een geldig identiteitsbewijs
- Een betaalmiddel (liever pinnen dan contant)
U krijgt het afschrift direct mee.
Machtiging
U kunt ook een ander machtigen om een afschrift van een akte burgerlijke stand aan te vragen. De gemachtigde kan alleen bij de balie terecht. En heeft het volgende nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs van zichzelf
- Een geldig identiteitsbewijs van u
- Een ingevuld en ondertekend machtigingsformulier (pdf, 155kB)
De kosten van het afschrift zijn € 16,60.
Als achteraf blijkt dat u het afschrift niet nodig heeft of dat u het verkeerde document heeft aangevraagd, dan kunnen wij de kosten helaas niet terugbetalen. Er zijn dan kosten gemaakt om uw gegevens op te zoeken.