Het landelijke Omgevingsloket

Wilt u iets veranderen in uw huis, tuin, bedrijf of omgeving? In het landelijke Omgevingsloket kunt u online checken of u daarvoor een vergunning nodig heeft, een melding moet doen of informatie moet aanleveren aan de overheid. Als dat zo is, dan kunt u ook via het loket de vergunning aanvragen, de melding doen of de aanvullende informatie doorgeven. Het Omgevingsloket bevat ook informatie over welke regels er gelden op de plek waar u iets wilt veranderen.

Waar kan ik het omgevingsloket vinden?

Het Omgevingsloket is de centrale plek waar de regelgeving over de leefomgeving per locatie wordt samengebracht. Hierin staan de regels van het rijk, de provincie, het waterschap en de gemeente. Daardoor kan het zijn dat u veel regels treft op uw locatie. U hoeft daarvoor niet meer naar aparte websites. Het nieuwe landelijke Omgevingsloket vindt u op omgevingswet.overheid.nl.

Wat kan ik daar vinden?

Het Omgevingsloket bestaat uit verschillende onderdelen:

Hier ziet u welke regels er gelden per gebied of locatie. Het omgevingsplan (nu nog vooral als de verzameling van de bestemmingsplannen) bevat gemeentelijke regels voor de fysieke leefomgeving. Het schrijft voor wat er op een locatie gebouwd mag worden en welke activiteiten wel of niet zijn toegestaan. U kunt via Regels op de kaart nagaan of uw (bouw)plan en het gebruik past binnen het omgevingsplan van de gemeente Apeldoorn.

Vul het adres in en zet de pin op de locatie waar de ontwikkeling plaatsvindt. Check bij een groot oppervlakte meerdere plekken. Aan de linkerkant verschijnt een lijst met documenten waarin regels zijn opgenomen. U treft daar het omgevingsplan en de bestemmingsplan(nen). U zult de komende jaren de regels voor de locatie nog vooral aantreffen in de bestemmingsplannen.

Klik dus in de lijst op de naam van het bestemmingsplan. Op het scherm verschijnt de plankaart. Rechts in beeld vindt u bij Plekinfo de bestemmingsvlakken en andere aanduidingen die op de locatie van toepassing zijn. Door rechts in beeld vervolgens te klikken op die bestemmingsvlakken/aanduidingsvlakken verschijnen de regels die gelden voor de locatie.

Bekijk deze instructievideo. Vanaf 2:30 wordt u stap voor stap door het proces geleid.

In het Omgevingsloket kunt u een vergunningcheck doen. Hiermee is het mogelijk om te controleren of u een vergunning of melding nodig heeft om uw plannen uit te voeren. Vul eerst het adres in van de locatie. Vervolgens zoekt u de werkzaamheid die van toepassing is op uw plan. Dat doet u door een trefwoord in te vullen. Vink vervolgens de werkzaamheid die verschijnt aan. Vervolgens wordt u doorgeleid naar een set vragen. Beantwoord deze vragen. Als u alle vragen doorlopen heeft, krijgt u de conclusies samengevat in een Actielijst Omgevingsloket. Blijkt dat u een vergunning nodig heeft of een melding moet doen? Dan kunt u gelijk door naar ‘Aanvragen’.

Hier stelt u digitaal een aanvraag of melding op en voegt de gevraagde informatie toe. Denk daarbij aan tekeningen, rapporten, foto’s berekeningen en dergelijke. U logt in met uw DigiD of eHerkenning.  Let op: het aanvragen van een vergunning kost geld.

Hier vindt u informatie over welke maatregelen u moet treffen om te zorgen dat u aan de regels voldoet.

Hier vindt u een overzicht van uw (concept)aanvragen, meldingen en informatieplichten.

De verantwoordelijke instantie (meestal de gemeente) stuurt u berichten via de e-mail.

Meer informatie

Heeft u hulp nodig bij het doen van de vergunningcheck, het opstellen van een aanvraag of melding, of wilt u een storing melden? Bekijk de animatievideo vergunningcheck en aanvragen.

Voor praktische en inhoudelijke vragen kunt u terecht bij het Apeldoorns omgevingsloket. Maak dan gerust een afspraak met het Apeldoorns omgevingsloket.

Daarnaast kunt u ook het Helpcentrum van het landelijke Omgevingsloket raadplegen.

Hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van een vergunning, of heeft u geen DigiD of eHerkenning? Maak dan een afspraak bij de gemeente. Een medewerker helpt u dan met uw aanvraag.

Uw Reactie
Uw Reactie