Veelgestelde vragen over De Parken
Kies het onderwerp van uw vraag om de veelgestelde vragen te bekijken. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
Kies het onderwerp van uw vraag om de veelgestelde vragen te bekijken. Staat uw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.
We brengen handhaving extra onder de aandacht van de politie. Elke wijkraad heeft de beschikking over een display met snelheidsmeter. Deze kan bijvoorbeeld in de Van Hasseltlaan worden geplaatst. Daarnaast onderzoekt onze verkeerskundige in de ontwerpfase of voor een aantal wegen verkeer remmende maatregelen (zoals drempels) wenselijk zijn.
Dit heeft onze aandacht, daarom is een specialist geluid betrokken bij het project. De mate van geluidhinder wordt voor een groot deel bepaald door het rijgedrag van mensen en de rijsnelheid van de voertuigen; als voertuigen door de straat ‘denderen’ brengt het naast een onveilig gevoel ook geluidhinder met zich mee. We kijken met speciale aandacht naar de Van Heutszlaan en de Van Hasseltlaan. Mogelijk worden hier aanvullende snelheid beperkende maatregelen toegepast.
Klinkers leveren, ten opzichte van het huidige (slechte) wegdek, geen verslechtering op als ze strak (machinaal) en in keperverband worden neergelegd. De klinker zelf is veel strakker dan klinkers van ‘vroeger’. Ze komen strak uit de mal en hebben weinig ‘vellingkant’. Hoe strakker de klinker hoe strakker deze gelegd kan worden. Bovendien zullen we de klinker in het – wat geluid betreft – meest gunstige verband leggen: keperverband.
De Parken wordt fysiek ingericht op maximale rijsnelheden van 30km/u. Hier hoort een veilige wegbreedte bij van ongeveer 5,5 à 6 meter en zijn er her en der drempels aangelegd. Het kan ook een optie zijn de weg iets te versmallen om de bomen meer ondergrondse ruimte te geven.
Bij de plaatsing van bomen wordt altijd bekeken wat de mate van overlast is die een boom kan geven in zijn directe omgeving. We proberen zoveel mogelijk de bestaande situaties met bomen en parkeervakken te handhaven.
Hier is in alle eerlijkheid nog niks over te zeggen. Nadere onderzoeken zullen daar helderheid in geven. Daarom vinden ‘trekproeven’ plaats om te kijken naar de stabiliteit en sterkte van de boom. Veiligheid gaat boven alles, maar we hebben alle oog voor de grote waarde van de monumentale bomen in uw buurt.).
Nee, de aanplant van bomen gebeurt tegelijk met alle andere werkzaamheden aan riolering en wegdek.
Er is een onderverdeling in het “frame” van de wijk met beeldbepalende laanbomen (dit zijn hoofdzakelijk eiken en beuken) en “franje”, dit zijn straten waar bomen staan en / of worden geplant van een kleinere en andere soort.
De voorschriften i.v.m. het beschermd stadsgezicht waaraan het nieuwe ontwerp moet voldoen zijn onder andere vastgelegd in bestemmingsplannen en beeldkwaliteitsplannen. De landelijke overheid hoeft hierdoor niet alle tekeningen e.d. nog afzonderlijk te controleren. De plannen lopen ook allemaal via de Commissie Omgevingskwaliteit (welstand) die ook de kwaliteit bewaakt.
Er zijn relatief veel inritten waar gekeken moet worden naar maatwerkoplossingen. In de te maken ontwerpen gaan we hier zoveel mogelijk rekening mee houden. Daarbij handhaven we in het ontwerp zoveel mogelijk de bestaande situatie.In bepaalde gevallen zullen we contact opnemen om te kijken wat we kunnen verbeteren/aanpassen.
In verband met de groeikansen voor bomen en/of de breedte van de trottoirs zou het kunnen dat we de wegbreedte versmallen. Een smaller wegprofiel werkt daarnaast over het algemeen snelheidsverlagend. Dergelijke wijzigingen zullen echter in de ontwerpfase duidelijk worden
Het wijzigen van tweerichtings- naar eenrichtingsverkeer werkt in veel gevallen snelheidsverhogend. Automobilisten verwachten namelijk geen bestuurders meer vanuit de tegenrichting (met uitzondering van fietsers). Dit werkt ook weer nadelig voor de geluidstoename. Het instellen van eenrichtingsverkeer brengt nog een aantal nadelen met zich mee. Ten eerste wordt de bereikbaarheid van diverse woningen in de Parken beperkt. Verschillende bewoners zullen extra kilometers moeten afleggen om hun woning te kunnen bereiken. Daarnaast verschuift de verkeersdruk zich vaak naar omliggende wegen. Per straat wordt in de ontwerpfase daarom gekeken of het wijzigen van de rijrichtingstructuur wenselijk is.
Tijdens de ontwerpfase zal onze verkeerskundige bekijken voor welke straten verkeer remmende maatregelen wenselijk zijn. Het verplaatsen van drempels is alleen mogelijk als de verkeerskundige daar directe aanleiding voor ziet. Dit is bijvoorbeeld het geval als er een extra drempel wordt aangebracht waardoor het wenselijk is om de locaties van de drempels opnieuw te verdelen over een weg.
Kunnen inritconstructies worden aangepast of extra worden gemaakt i.v.m. veranderde parkeersituatie op eigen terrein?
U kunt hiervoor een vergunning aanvragen via het omgevingsloket. De aanvraag wordt behandeld en eventuele uitvoering ervan kan dan bijvoorbeeld door onze aannemer worden meegenomen.
De stenen worden in keperverband (lijkt sterk op visgraatmotief) gelegd. Dit is voor het geluidsniveau de beste oplossing.
De kleur waar we voor willen gaan, is mangaan. Een bruine kleur. De klinker is ingetogen, tijdloos en harmonieert met de basaltkleurige stoeptegels. Een vergelijkbare klinker – zelfde kleur – heeft vroeger in een deel van de straten in de wijk gelegen.
Er komen trottoirtegels van 30 x 30 cm die er nu ook liggen.
U kunt hiervoor een vergunning aanvragen via het omgevingsloket. De aanvraag wordt behandeld en eventuele uitvoering ervan kan dan bijvoorbeeld door onze aannemer worden meegenomen.
Er zullen in principe geen wijzigingen plaatsvinden in het aantal parkeerplaatsen en de locaties. Toch is het altijd goed om uw specifieke wensen aan ons kenbaar te maken.
Jazeker! Het is erg belangrijk om de bereikbaarheid van de wijk – ondanks de overlast – zo goed mogelijk te houden. Wij zullen er dan ook alles aan doen om de overlast te beperken.
Voor het vervangen van het vuilwaterriool op uw terrein is geen subsidie beschikbaar. Voor het afkoppelen van het regenwater, waarbij het regenwater niet meer op het vuilwaterriool wordt aangesloten, maar plaatselijk in de bodem wordt geïnfiltreerd ofwel bovengronds via de tuin wordt afgevoerd naar de openbare weg, is wél subsidie mogelijk. Lees meer over de subsidie voor afkoppelen van regenwater.
Nee, het is niet verplicht.
Afkoppelen is beter voor het milieu (voorkomt verdroging van de ondergrond) en voorkomt overbelasting van het rioolstelsel en overlast van water op straat bij hevige buien. Lees meer over het afkoppelen van regenwater.
Er bestaan technieken waarbij het in de tuin opgevangen regenwater wordt hergebruikt voor het doorspoelen van bijvoorbeeld het toilet. Dit is echter een relatief kostbare techniek en vergt hoge investeringen (aanleg extra leidingstelsel in de woningen). De kosten hiervan wegen niet op tegen de baten.
Het water kan in eigen tuin worden opgevangen met een krat of grindkoffer of diepinfiltratie (kolk met een verticale infiltratiebuis van ca. 3 m). De technische mogelijkheden zullen we nader toelichten. Ook kan ervoor worden gekozen om het regenwater naar de weg te leiden waar het in het gemeentelijk infiltratieriool terecht komt. Dit riool infiltreert het regenwater geleidelijk in de grond en voert overtollig regenwater af naar de vijvers
Het eerste vuil wordt opgevangen in de kolken uit de straat. Dit betreft dan voornamelijk de vaste bestanddelen zoals bandenrubber e.d. De straatkolken worden gemiddeld 2 keer per jaar geleegd door een kolkenzuiger. Het opgeloste strooizout (pekelwater) wordt plaatselijk door de infiltratiebuizen onder de weg geïnfiltreerd in de bodem. Over de effecten van strooizout op grondwater en/of de bodem is weinig bekend. Uit proefvakken langs autosnelwegen zijn metingen verricht naar het zoutgehalte per kilogram droge grond uit de berm. Uit deze metingen kwam naar voren dat de zoutbelasting op ca. 3 m uit de kant van de weg nagenoeg gelijk is aan de natuurlijke zoutwaarde van de bodem. In de gladheidbestrijding worden overigens nieuwe technieken toegepast waardoor de zoutbelasting op de omgeving zoveel mogelijk wordt gereduceerd (natzout techniek en geautomatiseerd strooien in relatie tot de gehanteerde strooibreedten)
Nee, het rioolstelsel uit de Parkenbuurt vormt onderdeel van een veel groter stelsel van gemengde riolering (stelsel waarbij zowel vuil- als regenwater via dezelfde buizen wordt afgevoerd).In de Parkenbuurt wordt nu – in verhouding tot het totaal aan afgevoerd rioolwater uit dit stelsel – slechts een deel van het af te voeren water plaatselijk van het gemengde stelsel afgekoppeld en middels een gescheiden stelsel lokaal in de bodem geïnfiltreerd ofwel afgevoerd naar open vijverwater.
De aannemer maakt een werkplanning. We kunnen nu nog niet precies zeggen hoe lang het per straat zal duren. De aannemer denkt zoveel mogelijk met u mee, zodat de bereikbaarheid van bijvoorbeeld een huisartsenpraktijk zo goed mogelijk blijft. Wel zal bij elke woning de situatie zich voordoen dat u een korte periode niet met de auto tot voor uw huis kunt komen. Op de inloopavonden per fase komen we hier gedetailleerd op terug. Dan worden ook de ontwerpen per straat gepresenteerd.
Het projectgebied blijft bij calamiteiten te allen tijde bereikbaar voor hulpdiensten. Tijdelijke verkeersmaatregelen worden bepaald o.b.v. de definitieve fasering van de werkzaamheden. Deze worden voorafgaand aan de uitvoeringswerkzaamheden aan de direct aanwonenden en de hulpdiensten gecommuniceerd.
We brengen handhaving extra onder de aandacht van de politie. Elke wijkraad heeft de beschikking over een display met snelheidsmeter. Daarnaast zullen we in de ontwerpfase onderzoeken of verkeersremmende maatregelen wenselijk zijn.
Duurzaamheid en circulariteit zijn het rode draad van dit project. Het gebruik van klinkers is bijvoorbeeld een stuk duurzamer dan het gebruik van asfalt. Ook kan het regenwater beter tussen de klinkers door in de oppervlakte infiltreren (en/of via het infiltratieriool afgevoerd worden). Afkoppelen van de regenpijpen is ook een milieubewuste keuze. De werkzaamheden die we gaan uitvoeren zullen zoveel als mogelijk circulair worden uitgevoerd.
Dit is noodzakelijk om een functionerend rioleringsstelsel te kunnen aanleggen. We kijken in het ontwerpproces zeer zorgvuldig of het openbreken van kwalitatief goede wegen écht nodig is.
De Parkenbuurt wordt als één geheel behandeld. Ook de Molleruslaan maakt onderdeel uit van de integrale visie. De laan heeft de komende jaren geen onderhoud nodig en is daarom niet meegenomen in het huidige project. Als er onderhoud nodig is, zal ook de Molleruslaan klinkerverharding krijgen
In overleg met de aannemer zal gekeken worden naar de manier van uitvoering. Indien de verwachting is dat er inderdaad een verhoogd risico is op trillingen zullen we bij de huizen vooropnames (foto’s van muren voorafgaand aan de werkzaamheden) laten maken.
Ja. Wel kijken we naar hergebruik van de materialen. Het risico is dat er breuk ontstaat. We zullen nieuw en oud sowieso niet door elkaar heen gebruiken.
Nee, dit is helaas niet mogelijk.
De gladheid bij vorst is inderdaad een nadeel van klinkerverharding. Apeldoorn breed blijft het beleid dat alleen doorgaande routes worden 'gestrooid'. De strooiroutes blijven in principe dan ook ongewijzigd. Dit signaal geven we echter wel mee aan de collega’s van de eenheid Beheer & Onderhoud.
Heeft u vragen over deze werkzaamheden? Of wilt u meer weten? Neem dan contact op met projectleider Sander Baan.
Projectleider de Parken
E-mail: deparken@apeldoorn.nl