Schetsontwerpen Sprengenweg

Dinsdagavond 11 maart hebben we het schetsontwerp gepresenteerd aan zo'n 120 geïnteresseerde inwoners en ondernemers. Het schetsontwerp werd positief ontvangen. Vragen en opmerkingen van de aanwezigen worden nu bekeken en waar mogelijk verwerkt in de schets. Op deze pagina vindt u de getoonde schetsontwerpen.

Sprengenweg | GOW50 / GOW30

  • Actieplan verkeersveiligheid vastgesteld door college van B&W: 30km/u
  • Gebiedsontsluitingsweg 30km/u = nieuw verkeerskundig principe

Schetsontwerp 2.0


Het schetsontwerp is opgedeeld in vijf deelgebieden. De schetsontwerpen worden hieronder per deelgebied toegelicht. 

  • 50km/u met vrijliggende fietspaden (deels bestaand)
  • rotonde kruispunt Henri Dunantlaan: snelheid eruit halen
  • oversteekbaarheid verbeterd door rotonde
  • enkele bestaande bomen kappen en enkele nieuwe bomen terugplanten
  • aantal p-plekken van 8 st > 7 st


Sprengenweg deel 1 - huidige situatie


Sprengenweg deel 1 - Visualisatie schetsontwerp

  • bestaande bomen, in krappe groenstrook, kappen
  • veel meer nieuwe bomen aan beide zijden rijbaan terugplanten
  • kruispuntplateau (Schuttersweg), veilige oversteekplek
  • voetpaden alleen voor woningen langs
  • aantal p-plekken van 11 st > 13 st


Sprengenweg deel 2 - huidige situatie 1


Sprengenweg deel 2  - visualisatie 1

Sprengenweg deel 2 - huidige situatie 2

Sprengenweg deel 2 - visualisatie 2

  • GOW50 > vrijliggende fietspaden
  • verplaatste bushaltes
  • bestaande bomen behouden / verplanten
  • nieuwe bomen aan beide zijden van de rijbaan terugplanten
  • voetpad aan beide zijden van de weg,
  • profiel verbreed thv UDO, muurtje verwijderd
  • aantal p-plekken van 11 st > 9 st


Sprengenweg deel 3 - huidige situatie

Sprengenweg deel 3 - visualisatie

Sprengenweg deel 3 - huidige situatie 2

Sprengweg deel 3 - visualisatie 2

Sprengenweg deel 3 - huidige situatie 3

Sprengenweg deel 3 - visualisatie 3

  • GOW30 > fiets en auto gezamenlijk op versmalde rijbaan
  • minirotonde als overgang van 50 > 30 (Koning Lodewijklaan)
  • roodbruin asfalt: fietser mag de gehele rijbaan gebruiken
  • veilige oversteekplekken bij rotonde en plateau
  • bushalte verschoven naar UDO
  • voetpaden alleen voor woningen langs
  • extra bomen
  • geen parkeerplekken, van 0 st > 0 st


Sprengenweg deel 4 - huidige situatie

Sprengenweg deel 4 - visualisatie

  • GOW30 > fiets en auto gezamenlijk op rijbaan
  • profiel min of meer gelijk aan huidig
  • roodbruin asfalt: fietser mag de gehele rijbaan gebruiken
  • kruispuntplateaus (Bartelsweg & Badhuisweg) met veilige oversteekplek
  • parkeren verhoogd (schuine band) naast rijbaan, van 20 st > 19 st
  • voetpaden langs woningen
  • extra bomen in middenberm


Sprengenweg deel 5 - huidige situatie

Sprengenweg deel 5 - visualisatie

Sprengenweg | Hoe nu verder?

  • Schetsontwerp (SO) maart 2025
  • SO -> VO -> DO
  • Inloopavond definitief ontwerp Q3 2025
  • Start uitvoering Q3 2026, duur ongeveer 1 jaar, uitvoering gefaseerd
Uw Reactie
Uw Reactie