Loenen / N786
Fotograaf: Imre Csany
Loenen / N786

Op de wegen in het gebied Eerbeek-Loenen spelen diverse leefbaarheids- en verkeersveiligheidsvraagstukken. De overlast gaat over de moeilijke oversteekbaarheid van de weg, de verkeersonveiligheid en hinder op het gebied van geluid en luchtkwaliteit die de grote hoeveelheid (vracht-)verkeer met zich meebrengt.

Verkeers- en leefbaarheidsvraagstuk Loenen / N786

Op de wegen in het gebied Eerbeek-Loenen spelen diverse leefbaarheids- en verkeersveiligheidsvraagstukken. Dat geldt met name voor de provinciale weg, de N786, die dwars door Loenen loopt. Omwonenden ervaren overlast van (vracht)verkeer en ook kent de weg verkeerskundige vraagstukken. De overlast gaat over de moeilijke oversteekbaarheid van de weg, de verkeersonveiligheid en hinder op het gebied van geluid en luchtkwaliteit die de grote hoeveelheid (vracht-)verkeer met zich meebrengt.

Daarnaast zijn er diverse (ruimtelijke) ontwikkelingen die van invloed zijn op de verkeersstromen op deze weg. Maatregelen op de ene weg hebben gevolgen voor een andere weg. Daarom hebben de provincie Gelderland en de gemeenten Apeldoorn en Brummen een concept koersnota opgesteld, waarin de verschillende verkeerskundige opgaven in samenhang worden bekeken.

Aanleiding

De provincie Gelderland heeft eind 2021 aangegeven dat zij om financiële en ruimtelijke redenen geen structurele oplossing (rondweg) voor Loenen gaat realiseren. Wel heeft de provincie leefbaarheidsmaatregelen op de N786 in Loenen toegezegd. Naar aanleiding daarvan hebben de gemeenten Apeldoorn en de provincie afgesproken gezamenlijk te onderzoeken op welke wijze de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de N786 verbeterd kan worden. Eén van de mogelijkheden die onderzocht wordt, is snelheidsverlaging.

Daarnaast werkt gemeente Apeldoorn aan de verbetering van de verkeerssituatie op Kanaal Zuid. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat het aanpassen van de snelheid op deze weg naar 60 km per uur de beste oplossing biedt om de verkeersveiligheid te vergroten. Een belangrijk aandachtspunt in het rapport is het verschuiving van een deel van het verkeer naar de N786 die de snelheidsverlaging op de Kanaalroute met zich meebrengt. Een verkeersbesluit voor Kanaal Zuid kan daarom niet worden losgezien van de leefbaarheids- en verkeerskundige vraagstukken op de N786.

Bovenstaande ontwikkelingen hebben geleid tot het opstellen van de concept Koersnota door de provincie Gelderland en de gemeenten Apeldoorn en Brummen.

Deel 1 koersnota, reactienota en voortgangsnotitie

Deel 1 van de koersnota verscheen in oktober 2022. De reacties zijn beantwoord in de zogenoemde Reactienota. Deze Reactienota bevat antwoorden op (veel)gestelde vragen, reacties op suggesties voor snelheidsverlagingen en voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Deel 1 is hierop aangepast.

In januari 2023 verscheen de voortgangsnotitie. Dit was de tussenstap tussen deel 1 en de definitieve versie van de koersnota. Deze notitie bevat een voorkeursoplossing voor de functie en snelheid van de hoofdwegen van het regionale wegennet.

Concept Koersnota

De provincie Gelderland en de gemeenten Brummen en Apeldoorn hebben op 8 april 2025 een gezamenlijke concept Koersnota wegennet Eerbeek Loenen – maatregelen en prioritering  naar buiten gebracht. Hierin staat de gezamenlijke visie van de betrokken partijen op de verkeersveiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken in het gebied Eerbeek Loenen. Dit is inclusief een uitvoeringsprogramma met maatregelen.

De belangrijkste voorgestelde maatregelen zijn:

  • Het verlagen van de maximum snelheid naar 60 km per uur langs het Apeldoorns Kanaal en de provinciale weg N786 tussen A50 tot en met de kern van Loenen;
  • Het verlagen van de maximum rijsnelheid naar 30 km per uur in de dorpskern van Loenen (Beekbergerweg/Eerbeekseweg) en de Hoofdweg in Loenen.

De maatregelen, toelichting en effecten leest u in de concept Koersnota.

Bekijk alle documenten

Meer informatie en bovengenoemde documenten vindt u op de projectpagina van Provincie Gelderland.

Hoe nu verder?

De concept koersnota is naar provinciale Staten en de gemeenteraden gestuurd voor advies. In de zomer van 2025 kan deze definitief worden vastgesteld. Het voorstel is om de gehele Kanaalroute in 2027-2028 uit te voeren. De N786 (A50 – Loenen en in Loenen) en de Hoofdweg staat op het programma in 2028-2029. Deze planning is onder voorbehoud van procedures die in het kader van stikstof moeten worden doorlopen.  

Nieuwbouw en ontwikkeling

Apeldoorn is een gemeente in beweging. We onderhouden en ontwikkelen onze stadsdelen en dorpen, waardoor we allemaal zo fijn mogelijk in onze gemeente kunnen wonen, werken en leren. Apeldoorn ontwikkelt!

Meer informatie

Meer informatie

Heeft u vragen? Of wilt u meer weten?

Neem contact op

Meer nieuwbouw en ontwikkeling

Uw Reactie
Uw Reactie