Wat staat er allemaal in de visie?
In de mobiliteitsvisie staat centraal dat mensen zich in de binnenstad vooral lopend of met de fiets verplaatsen. En dat de stad goed bereikbaar is met het openbaar vervoer. Daarnaast is de binnenstad ook goed bereikbaar voor auto’s, maar automobilisten parkeren vooral aan de rand van de binnenstad, in parkeergarages. Auto’s zijn ‘te gast’ en krijgen in de stad zelf minder ruimte. Parkeren op maaiveld (bovengronds) willen we zo veel mogelijk verschuiven naar parkeren in kwalitatief goede parkeergarages. In of dichtbij de parkeergarages wordt het ook mogelijk over te stappen op andere vormen van vervoer.
Je kunt straks alleen nog in de binnen stad rijden als je een bestemming hebt in de binnenstad. Er rijdt geen doorgaand autoverkeer meer.
In de binnenstad als stadspark blijven belangrijke bushaltes als Marktplein en Amaliapark behouden. Daarnaast kijken we of we enkele buslijnen kunnen verleggen zodat er op een aantal plaatsen meer ruimte is voor voetgangers, fietsers en groen in de straat. We denken bijvoorbeeld aan het verleggen van de lijnen die over de Hofstraat/Kanaalstraat rijden naar de Kalverstraat.
Zoveel mogelijk uitstootvrij
In de binnenstad rijden nu al alleen maar elektrische bussen, maar vanaf 2025 wordt ook het logistieke verkeer (vrachtverkeer en bestelbusjes) zoveel mogelijk uitstootvrij. We werken een nieuwe ‘parkeernorm’ uit; met lagere parkeernormen kunnen we autoluwe ontwikkelingen stimuleren.
In het voetgangersgebied komen minder fietsers, voor het parkeren van fietsen zijn er stallingen beschikbaar. In de Kapelstraat mag tussen 11.00 en 18.00 uur (donderdag tussen 11.00 en 21.00 uur) niet meer gefietst worden. De fietsroute om de binnenstad aan de noordzijde te passeren gaan we verbeteren. Ook kijken we goed naar de fietsroutes aan de oostzijde (langs het kanaal), aan de zuidzijde (langs de spoorlijn) en aan de westzijde (via de Roggestraat en de De Ruyterstraat). Het gaat dan om het aanleggen van nieuwe routes of het verbeteren van bestaande routes.