Onder evenementen verstaan we: alle voor publiek toegankelijke activiteiten van vermaak. Dit kan een evenement in de open lucht zijn maar ook binnen of op eigen terrein.
U hebt bijvoorbeeld een evenementenvergunning nodig voor:
- feesten waarvoor u de straat afsluit (zoals een straat- of buurtfeest/barbecue).
- een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg.
- een braderie of jaarmarkt op een plein of in een straat.
- een (op)tocht op de weg zoals een bloemencorso, carnavalsoptocht of intocht van Sinterklaas.
- een muziekevenement
- een tentoonstelling.
- een cultureel festival.
- een kermis of circus.
- een herdenkingsplechtigheid.
Gaat u een toer of een wielertocht organiseren? Dan heeft u in de meeste gevallen alleen een verklaring van geen bezwaar nodig. Het is mogelijk dat u een evenementenvergunning nodig heeft en/of een ontheffing of vergunning van de Provincie. Dit is afhankelijk van of de start en finish in de gemeente Apeldoorn plaatsvindt, afhankelijk van het aantal deelnemers en of er nog andere activiteiten plaatsvinden. Meer informatie kunt u vinden op onze pagina over toertochten en wielerwedstrijden.
Voor sommige evenementen is geen vergunning nodig als het evenement aan alle punten hieronder voldoet:
- Er zijn niet meer dan 100 personen aanwezig.
- De activiteiten vinden plaats tussen 09.00 en 23.00 uur.
- Er wordt geen gebruik wordt gemaakt van geluidsversterkende apparaten.
- Het evenement duurt niet langer dan één dag.
- Het evenement vindt niet plaats op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats.
- Het evenement vormt geen belemmering voor het verkeer en de hulpdiensten.
- Er worden slechts kleine objecten geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 vierkante meter per object.
- Er is een organisator aanwezig.
Voldoet uw evenement niet aan de voorwaarden hierboven? Dan moet u een evenementenvergunning aanvragen. Let op: dit kan niet via uw persoonlijke pagina (Mijn Apeldoorn). Op Mijn Apeldoorn kunt u (eerdere) aanvragen en bijlagen bekijken en lopende zaken volgen.
De gemeente Apeldoorn kent 3 soorten evenementen:
- A-evenementen (regulier): - Evenementen die niet voldoen aan de hierboven genoemde punten. - De organisator kan het evenement zelf voldoende veilig voorbereiden en uitvoeren. - De indieningstermijn is minimaal 8 weken voor de opbouwdatum van het evenement.
- B-evenementen (aandacht): - Evenementen waarbij geen of weinig fysieke maatregelen nodig zijn en waarbij er weinig tot een klein risico voor de openbare orde en veiligheid is. Het evenement heeft vanuit de gemeente en organisator meer aandacht nodig bij de voorbereiding dan een A-evenement. - De indieningstermijn is minimaal 12 weken voor de opbouwdatum van het evenement.
- C-evenementen (risicovol) : - Evenementen met een hoog risicoprofiel. Dit type evenement mag alleen als een groot aantal fysieke maatregelen wordt genomen. Denk aan verkeers- en veiligheidsmaatregelen. Hierbij is samenwerking met betrokken hulpdiensten en gemeente noodzakelijk. - De indieningstermijn is minimaal 26 weken voor de opbouwdatum van het evenement.
Let op: Soms is voor een evenement een aanvullende vergunning/ontheffing nodig. Denk bijvoorbeeld aan een vergunning/ontheffing van de Provincie of van het Waterschap of een grondeigenaar. Hier kunnen andere termijnen aan vast zitten, soms wel tot 26 weken. Houdt hier rekening mee.
Twijfelt u nog over iets? Stuur dan een e-mail naar apvvergunningen@apeldoorn.nl.
- Er is geen evenementenvergunning nodig voor besloten feesten die:
- niet op of aan de openbare weg (gemeentegrond) plaatsvinden;
- uitsluitend op uitnodiging zijn;
- en waarbij geen verkeersmaatregelen nodig zijn.
- Brengt u versterkte of live muziek ten gehore dan moet er wel een ontheffing voor geluidshinder worden aangevraagd.
- Bij het bedrijfsmatig verstrekken van zwak alcoholische dranken heeft u een ontheffing voor artikel 35 van de Alcoholwet nodig.
- Als u een tent of een ander tijdelijk bouwwerk wil plaatsen, dan kan het zijn dat u een melding moet doen op grond van Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (Bgbop). Controleer op deze pagina over brandveilig gebruik of u een melding moet doen.
- U kunt op deze pagina meer informatie vinden over brandveilig gebruik bij tenten (pdf, 1.96 MB).
Voor het in behandeling nemen en beoordelen van uw aanvraag hebben wij een aantal gegevens van u nodig. Hieronder vindt u een overzicht van deze gegevens. Neem de lijst goed door voordat u een aanvraag gaat indienen. U kunt uw aanvraag pas indienen wanneer u alle benodigde informatie kunt aanleveren.
Voor alle evenementen hebben wij in ieder geval de volgende informatie nodig:
- Plattegrond van het evenemententerrein (zie indieningsvereisten hieronder)
- Bewonersbrief (voor een voorbeeld zie onze webpagina over het informeren van omwonenden).
- Draaiboek (website van evenementen helpdesk)
- RAS-nummers (alleen wanneer er (kermis)attracties worden geplaatst)
De volgende gegevens zijn noodzakelijk bij middelgrote en grote evenementen:
- Veiligheidsplan (voor hulp zie website van Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG))
- Beveiligingsplan (deze kunt u opvragen bij het beveiligingsbureau)
- Mobiliteitsplan/verkeersplan (pdf, 697 kB)
- Medisch plan
- Constructieve gegeven bij tenten/tribunes/podiums/overige constructies (berekeningen en tentboek)
- Lijst van line-up met namen en tijden wanneer artiesten komen optreden
- Toestemming/huurovereenkomst van de eigenaar van het terrein (zoals bij het Zwitsalterrein en de Voorwaarts)
- Situatieschets van (stretch)tenten (indien van toepassing) - zie indieningsvereisten hieronder
Indieningsvereisten voor het evenemententerrein
U kunt bijvoorbeeld Google Maps gebruiken als onderlegger voor uw situatieschets. U vindt hier een beschrijving van hoe u dit eventueel kunt doen (pdf, 2 MB).
Op de tekening (met noordpijl) zien we graag onderstaande onderdelen terug (indien van toepassing):
- locatie, ligging en grenzen van het evenemententerrein;
- terreinindeling, zoals podia, (stretch)tenten, bak- en braadinstallaties, verkooppunten, tappunten, verlichting);
- ingang(en) en (nood)uitgang(en) van het evenemententerrein met doorgangsbreedte;
- blusmiddelen;
- locatie van de EHBO;
- bereikbaarheid en opstelplaatsen voor de hulpdiensten;
- stoelenplan bij meer dan 100 zitplaatsen (artikel 5.17 BGBOP).
Indieningsvereisten voor (stretch)tenten bestemd voor minder dan 150 personen tegelijk:
- een tekening van de (stretch)tent met de afmetingen;
- de gebruiksbestemming (bijv. feesttent, garderobe, muntverkoop);
- de opstelling van inventaris (podium, bar, etc.)
- de aanwezigheid van brandveiligheidsvoorzieningen, zoals blusmiddelen, vluchtrouteaanduiding (vanaf 50 personen), nooduitgangen en noodverlichting (vanaf 75 personen).
Indieningsvereisten voor (stretch)tenten bedoelt voor meer dan 150 personen tegelijk: Bij een bouwsel met een verblijfsruimte die bestemd is voor meer dan 150 personen tegelijk, dient de hoogste bezetting van die verblijfsruimte opgegeven te worden.
De plattegrond bevat per verblijfsruimte:
- de voor personen beschikbare oppervlakte;
- de gebruiksbestemming (bijv. feesttent, garderobe, muntverkoop);
- de opstelling van inventaris (podium, bar, etc.)
- aanduiding van de locatie van, voor zover deze aanwezig zijn:
- brand- en rookwerende scheidingsconstructies;
- vluchtroutes;
- draairichting van doorgangen als bedoeld in artikel 4.16 BGBOP;
- nooduitgangen en vluchtroutes, met aanduiding van de breedte daarvan;
- vluchtrouteaanduidingen als bedoeld in artikel 4.15 BGBOP;
- noodverlichting als bedoeld in artikel 4.3 BGBOP;
- brandblusvoorzieningen als bedoeld in artikel 4.20 BGBOP;
- brandweeringang als bedoeld in artikel 4.24 BGBOP.
Bekijk hier meer informatie over brandveiligheid bij tenten maar ook voor een voorbeeld van een tekening van een tent (pdf, 1.96 MB).
Geluid bij evenementen
Een evenement zonder muziek komt maar weinig voor. Muziek bezorgt bezoekers van evenementen gezelligheid en verhoogt de sfeer. Geluid veroorzaakt ook hinder en soms zelfs overlast. De gemeente heeft de rol het evenwicht te zoeken tussen levendigheid en leefbaarheid en tussen rust en reuring.
De Nota geluid bij evenementen (pdf, 1,28 MB)geeft de kaders weer onder welke voorwaarden u geluid mag maken. Deze nota vormt ook de basis voor Locatieprofielen van verschillende evenementenlocaties die er binnen Apeldoorn zijn.
Geluid bij een horeca-, recreatiebedrijf of sportvereniging
Organiseert u als horeca- of recreatiebedrijf of sportvereniging een feest of een activiteit? Is het geluid van luidsprekers, muziek of deelnemers daarbij harder dan is toegestaan volgens de regels? Meld uw feest of activiteit bij de gemeente voor een ontheffing van de geluidsnormen.
Organiseert u een privéfeest en huurt u een artiest of een DJ in of gebruikt u versterkt geluid? Onder versterkt geluid verstaan we elk geluid waarvan het vermogen door een elektronische voorziening wordt versterkt. Dan moet u hiervoor een geluidsontheffing aanvragen. Meer informatie over besloten feesten vindt u onder het kopje ‘Besloten feesten’.
Als u een klein evenement organiseert, dan kan het nodig zijn om een (deel van de) weg af te sluiten met afzethekken. U kunt afzethekken lenen als u een evenementenvergunning heeft. Het gebruik van afzethekken is gratis.
U zorgt zelf voor het vervoer en het laden/lossen. Houdt er rekening mee dat een afzethek 2,3 m breed en 1,1 m hoog is en 18 kilo weegt. U plaatst op de dag van het evenement zelf de afzethekken en brengt deze na afloop van het evenement weer terug. Meer informatie over afzethekken ontvangt u bij uw evenementenvergunning.
Bij activiteiten die negatieve effecten kunnen hebben op beschermde dieren, planten en natuurgebieden kunt u met de Wet Natuurbescherming (Wnb) te maken hebben. Vooral bij evenementen in de buitenlucht aan westkant van Apeldoorn en andere bosrijke gebieden is het goed om na te gaan of dat het geval is.
Om te bepalen of een natuurvergunning of ontheffing nodig is, heeft de Provincie Gelderland de belangrijkste stappen voor initiatiefnemers op een rijtje gezet.
Een evenement organiseren, daar komt best wat bij kijken. Je wilt dat bezoekers het naar hun zin hebben, maar ook dat het veilig is. Er zijn veel onderwerpen over veiligheid en gezondheid waarvoor je aandacht moet hebben.
Op de website van Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) vind je een handig stappenplan voor het organiseren van een evenement. Hier vind je ook informatiefolders en een invuldocument voor het maken van een veiligheidsplan.
De kosten voor een vergunningaanvraag hangen af van de activiteiten. De precieze kosten staan in onderstaande tabel.
Bij niet-commerciële evenementen worden alleen de kosten voor eventuele ontheffingen in rekening gebracht.
Soort evenement |
Kosten 2024 |
Evenement klein |
€ 35,36 |
Evenement middel |
€ 194,68 |
Evenement groot |
€ 424,78 |
Evenement extra groot |
€ 920,27 |
Ontheffing voor het schenken van zwak alcoholische dranken |
€ 107,94 |
Ontheffing ten gehore brengen van versterkt geluid |
€ 107,19 |
Ontheffing Zondagswet |
€ 53,73 |
Bewegwijzeringsborden |
€ 53,62 |
60x40 borden (reclamebordjes t.b.v. ideële evenementen) |
€ 53,62 |
Loterij |
€ 75,03 |