Openbare Notulen van de vergadering van Burgemeester en Wethouders gemeente Apeldoorn van 17 december 2024.
Aanwezig
A.J.M. Heerts, burgemeester
N.G. Derks, wethouder
P.C.J. Messerschmidt, wethouder
D.S. Huizer, wethouder
H. van den Berge, wethouder
S. Biharie, wethouder
A.J. Prins, wethouder
M. Wenzkowski, wethouder
S. de Bruin, gemeentesecretaris
M. van Loenen, bestuursadviseur, notulist
Afwezig
-
1. Vaststellen notulen van 10 december 2024
De notulen zijn ongewijzigd vastgesteld.
BESPREEKSTUKKEN
2. Eindevaluatie actieplan tegen armoede 2023-2024
Voorstel van de afdeling Projecten, Programma's en Interimmanagement:
- Bijgaande raadsbrief met daarin de evaluatie van het actieplan armoede vaststellen;
- Deze brief ter kennisname brengen aan de gemeenteraad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.
3. Evaluatie en afsluiting dossier tijdelijke voetgangersbrug
Voorstel van de afdeling Concernzaken:
- Kennis te nemen van het rapport evaluatie tijdelijke brug;
- Kennis te nemen van de kosten van de tijdelijke voetgangersbrug;
- De gemeentesecretaris te verzoeken de gedane aanbevelingen m.b.t. interne beheersing, houding, rollen en verantwoordelijkheden te implementeren in de organisatie;
- De raadsbrief vast te stellen en deze te verzenden aan de gemeenteraad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.
4. AEF Rapport "Grip op uitgaven jeugdhulp - Flitsonderzoek Gemeente Apeldoorn"
Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:
- Kennis te nemen van het AEF Rapport “Grip op uitgaven jeugdhulp – Flitsonderzoek Gemeente Apeldoorn”;
- De raad via bijgevoegde raadsbrief te vragen kennis te nemen van het AEF rapport en tijdens de consulterende PMA van 16 januari 2025 te vragen welke aandachtspunten de raad ziet bij de scenario’s in het rapport.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.
5. Taken en Bezuinigingen, aanpak en planning
Voorstel van de afdeling Projecten, Programma's en Interimmanagement:
- Vaststellen van de bestuursopdrachten Taken en Bezuinigingen voor spoor 2 en spoor 3;
- Kennisnemen van de planning van de vier sporen, die in overleg met de Griffie is opgesteld;
- De participatie inrichten zoals aangegeven in de bestuursopdrachten;
- De gemeenteraad informeren met de bijgaande brief.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.
HAMERSTUKKEN
6. Maximale koop- en huurprijzen woningbouwsegmenten 2025
Voorstel van de afdeling Omgevingsbeleid:
- Vaststellen van onderstaande maximale koop- en huurprijzen voor nieuwbouw in 2025
Vanaf 1 januari 2025 gelden per segment de volgende maximale v.o.n.-prijzen:
- Goedkoop € 260.000
- Middelduur-1 € 330.000
- Middelduur-2 € 405.000
Woningen met een v.o.n.-prijs vanaf €405.000 vallen in het segment dure koop.
Vanaf 1 januari 2025 gelden per segment de volgende maximale kale huurprijzen:
- Goedkoop € 900,07
- Middelduur €1.100,00
- Middelduur-2 €1.303,30
Woningen met een kale huur vanaf €1.303,30 vallen in het segment dure huur.
- De gemeenteraad in kennis stellen van het besluit door middel van bijgevoegde raadsbrief.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
7. Overeenkomsten Jeugdbescherming en - reclassering en Spoed Eisende Zorg G7
Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:
- Kennis te nemen van de herziene landelijke tarieven Jeugdbescherming en -reclassering voor de Gecertificeerde Instellingen (GI’s) voor 2025;
- In te stemmen met de verlenging van de huidige raamovereenkomst met de GI’s en het daarbij horende productenboek inclusief de tarievenlijst 2025;
- In te stemmen met de nieuwe overeenkomst Spoedeisende Zorg (SEZ) tussen Jeugdbescherming Gelderland en de G7;
- In te stemmen met de nieuwe verdeelsleutel voor de verdeling van de begroting en andere producten/diensten ingekocht binnen de G7 over de regio’s in Gelderland vanaf 2026;
- In te stemmen met het voorstel voor de vergoeding van de GI’s in de toekomsttuinen;
- De raad te informeren middels de brief.
Aan de burgemeester:
- De burgemeester besluit om volmacht te verlenen aan de teammanager Zorgregio MIJ/OV voor ondertekening van de Verlengingsbrief Raamovereenkomst Jb/Jr.
- De burgemeester besluit om volmacht te verlenen aan de teammanager Zorgregio MIJ/OV voor ondertekening van overeenkomst Spoedeisende Zorg (SEZ) 2025.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
Besluit: De burgemeester besluit om volmacht te verlenen aan de teammanager Zorgregio MIJ/OV voor ondertekening van de Verlengingsbrief Raamovereenkomst Jb/Jr.
Besluit: De burgemeester besluit om volmacht te verlenen aan de teammanager Zorgregio MIJ/OV voor ondertekening van overeenkomst Spoedeisende Zorg (SEZ) 2025.
8. Conceptraadsbrief ‘Terugkoppeling schriftelijke vragen naar aanleiding van berichtgeving over verslavingsrisico’s bij de Arcadehallen’
Voorstel van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn:
- Concept-Raadsbrief met aanvullende informatie over de Nijmeegse aanpak en een terugkoppeling van de gesprekken met Game Box Apeldoorn, zoals toegezegd in de beantwoording van schriftelijke vragen van CU en SP vorig jaar over verslavingsrisico bij Arcadehallen, vaststellen;
- Raadsbrief verzenden aan de gemeenteraad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
9. Raadsbrief Veiligheidscentrum december 2024
Voorstel van de afdeling Projecten, Programma's en Interimmanagement:
- De raad door middel van bijgevoegde raadsbrief informeren over de stand van zaken van het project Veiligheidscentrum als het gaat om de omgevingsvergunning, het technisch ontwerp, de Europese aanbesteding en het voorbereidingskrediet. Verder is er in de brief aandacht voor de mijlpalen die begin 2025 zijn voorzien.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
10. Raadsbrief 38 Opvang Oekraïners, Asielzoekers en statushouders
Voorstel van de afdeling Communicatie- en Kabinetszaken:
- Vastellen van editie 38 van de periodieke raadsbrief over Opvang Oekraïners, asielzoekers en statushouders. Met in deze editie aandacht voor afspraken rond de invulling van opvang van Oekraïners in Oranjeoord, de problematiek rond huisvesting van statushouders, de inning van eigen bijdrages in de GOO en de verlaging van de rijksbijdrage aan de opvang van Oekraïners;
- Instemmen met verzending van deze raadsbrief naar de raad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel, met dien verstande dat redactionele wijzigingen worden aangebracht.
11. Beantwoording brief van Sportvisserij Oost-Nederland (Rubriek VII-b)
Voorstel van de afdeling Omgevingsbeleid:
- Instemmen met de concept-antwoordbrief, waarin een reactie wordt gegeven op de brief van Sportvisserij Oost-Nederland;
- Dit besluit ter kennis brengen van de gemeenteraad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
12. Vaststellen Regionale Inkoopstrategie Individuele Voorzieningen Jeugdhulp 2026-2036 Zorgregio Midden-IJssel/Oost-Veluwe
Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:
- Kennis te nemen van de in hoofdlijnen opgenomen aandachtspunten uit de inspraak en van de consultatie van de acht gemeenteraden;
- Vaststellen van de Regionale Inkoopstrategie Individuele Voorzieningen Jeugdhulp 2026‑2036 waarin 1 wijziging is opgenomen ten opzichte van de concept Inkoopstrategie Jeugdhulp (juli 2024);
- Instemmen met de inhoud en verzending van bijgevoegde brief aan de Adviesraad Sociaal Domein met reactie op het advies;
- De Regionale Inkoopstrategie Individuele Voorzieningen Jeugdhulp 2026-2036 ter kennisgeving te verzenden aan de gemeenteraad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
13. Aanstelling Commissie Omgevingskwaliteit termijn 2025 t/m 2027
Voorstel van de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen:
- De raad voorstellen om met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025 de leden van de commissie Omgevingskwaliteit te benoemen voor bepaalde tijd overeenkomstig het bijgevoegd raadsvoorstel;
- De komende periode te benutten om het ruimtelijk kwaliteitsbeleid in het omgevingsplan te duiden en een plek te geven. Op grond hiervan keuzes te maken hoe het kwaliteitsbeleid in de toekomst uitgevoerd gaat worden en welk instrumentarium daarvoor nodig is.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
14. Beantwoording brief van Veldhuis V.O.F.
Voorstel van de afdeling Omgevingsrecht en Vergunningen:
- Kennisnemen van de ingekomen brief van het bedrijf Veldhuis V.O.F over de stand van zaken binnen de procedure;
- Instemmen met het voorstel voor beantwoording middels bijgevoegde antwoordbrief en deze voor besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
15. Bestedingsplan Nationaal Programma Onderwijs zesde tranche
Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:
- In te stemmen met het beschikbaar stellen van 80.000 euro uit NPO voor schooljaar 2024-2025, om bij te dragen aan de versterking van de (taal)ontwikkeling van leerlingen uit groep 1 en 2 van het basisonderwijs als gevolg van de opgelopen achterstanden door de coronapandemie;
- De raad in kennis te stellen van dit besluit.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
16. Hernieuwde afspraken over gebruik Hapsdorp
Voorstel van de afdeling Communicatie- en Kabinetszaken:
- Instemmen met de afspraken over het gebruik van het Haps-dorp door de Stichting Prehistorisch Kamp Apeldoorn;
- Wethouder Messerschmidt mandateren om namens het college de afspraken met de stichting te ondertekenen op vrijdag 10 januari 2025.
- De afspraken tussen gemeente en stichting ter kennisname sturen naar de gemeenteraad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
Besluit: Het college verleent wethouder P.C.J. Messerschmidt mandaat om namens het college de afspraken met de stichting te ondertekenen op vrijdag 10 januari 2025.
16. Incidentele subsidie COA voor 3 jaar
Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:
- Instemmen met het toekennen van incidentele subsidie aan het COA voor de pilot preventie voor een periode van 3 jaar. Het preventieproject richt zich op het aanbieden van sport en recreatie activiteiten voor de jongeren op de AZC locatie, gericht op het voorkomen van overlast.
Besluit: Het college wijzigt het dictum door het aan te vullen met het subsidiebedrag en besluit conform het voorstel.
18. Invulling geven aan actiepunt AED’s uit het coalitieakkoord
Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:
- Concreet invulling geven aan het actiepunt over AED’s uit het Coalitieakkoord 2022-2026 ‘Handen uit de mouwen en aan de slag’: ‘We stimuleren buurtpreventie, bijvoorbeeld via WhatsApp-groepen en AED-projecten’, door een duurzaam dekkend netwerk te creëren;
- Instemmen met de structurele (€ 50.000,-) en incidentele (€ 15.500,-) kosten die daarmee zijn gemoeid. De huidige onderhoudskosten voor AED’s (€ 25.000,-) worden opgevangen binnen het reguliere budget Gezond en Fit in programma 1 Samenleving. Voor de onderhoudskosten en vervanging van een dekkend AED-netwerk is structureel een extra bedrag van € 25.000,- nodig dat we kunnen opvangen binnen het reguliere budget Gezond en Fit. Daarnaast betekent het dekkend maken van het AED netwerk een eenmalige investering van € 15.500. Ook deze incidentele uitgave kan in 2025 worden opgevangen binnen het gezond en fit budget;
- Ter kennisname aan de Raad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
19. Regionale Inkoopstrategie Maatwerkvoorzieningen Wmo 2026-2036
Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:
- Kennis te nemen van de Regionale inkoopstrategie maatwerkvoorzieningen Wmo 2026-2036. (bijlage A);
- De Regionale inkoopstrategie maatwerkvoorzieningen Wmo 2026-2036 vast te stellen inclusief twee tekstuele wijzigingen naar aanleiding van inspraak;
- Kennis te nemen van het advies van de Adviesraad Sociaal Domein en in te stemmen met de inhoud en verzending van de antwoordbrief. (Bijlage B en C);
- De Regionale Inkoopstrategie Maatwerkvoorzieningen Wmo 2026-2036 ter kennisgeving te verzenden aan de gemeenteraad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
20. Samenstelling en benoeming Centraal Stembureau
Voorstel van de afdeling Klant Contact Centrum:
- Het Centraal Stembureau te benoemen voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2028 volgens de onderstaande samenstelling;
Rol in CSB
|
Functie binnen organisatie
|
Voorzitter
|
Burgemeester
|
Plaatsvervangend voorzitter
|
Gemeentesecretaris
|
Lid
|
Themadirecteur Dienstverlening en Bedrijfsvoering
|
Lid
|
Teammanager Burgerzaken
|
Lid
|
Procesmanager Verkiezingen
|
Plaatsvervangend lid
|
Procesondersteuner Verkiezingen
|
Plaatsvervangend lid
|
Afdelingshoofd Juridische Zaken (m.i.v. januari 2025 Ontwikkelmanager)
|
Plaatsvervangend lid
|
Sr. Juridisch Beleidsadviseur
|
- De plaatsvervangend voorzitter, de leden en de plaatsvervangende leden per brief te informeren over hun benoeming;
- Als ruimte voor de zittingen van het Centraal Stembureau een openbare vergaderruimte in het stadhuis of een door de voorzitter aan te wijzen andere geschikte ruimte aan te wijzen.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
21. Specifieke bijdragen 2024 Erfgoedfonds Apeldoorn
Voorstel van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn:
- Instemmen met het verlenen van drie specifieke bijdragen en één termijnverlenging binnen de subregeling van het Erfgoedfonds, Hoofdstuk 3.1 Domein: ‘Instandhouding gemeentelijke monumenten’;
- De dekking van de specifieke bijdragen halen uit het nog beschikbare budget binnen het Erfgoedfonds Hoofdstuk 3 Domein: ‘Instandhouding gemeentelijke monumenten’;
- Dit besluit ter kennis brengen van de raad.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
22. Subsidieregeling Inwonersinitiatieven Apeldoorn
Voorstel van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn:
- Vaststellen Subsidieregeling Inwonersinitiatieven Apeldoorn onder gelijktijdige intrekking van de huidige Subsidieregeling Inwonersinitiatieven.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
23. Verlenging contracten voor het route gebonden vervoer Willemsen de Koning, TCR en Noot
Voorstel van de afdeling Beleid Maatschappelijke ontwikkeling:
- Het contract met Willemsen de Koning voor het Leerlingenvervoer en Jeugdwetvervoer te verlengen met twee jaar tot en met 31 juli 2027;
- Het contract met TCR voor het Dagbestedingsvervoer te verlengen met twee jaar tot en met 31 juli 2027;
- Het contract met Noot voor het Gymvervoer te verlengen met twee jaar tot en met 31 juli 2027;
- Dit besluit ter kennisname aan de raad versturen.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
24. Algemene vergadering van Aandeelhouders van Accres Holding BV, Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV op 18-12-2024
Voorstel van de afdeling Financiën en Control:
- Kennis nemen van de agendapunten en de onderliggende stukken voor de Algemene vergadering van Aandeelhouders van Accres Holding BV, Accres Apeldoorn BV en Accres Shared Services BV van 18 december a.s.;
- Instemmen met:
- jaarplan en begroting 2025 Accres Holding;
- jaarplan en begroting 2025 Accres Apeldoorn; en
- jaarplan en begroting 2025 Accres Shared Services
- De raad in kennis stellen van de genomen besluiten.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
25. Voorstel tot intrekken omgevingsvergunningen Hoofdstraat 172
Voorstel van de afdeling Concernzaken:
- Te besluiten tot intrekken van de omgevingsvergunningen bouwen (D23/031603) en verbouwen en planologisch strijdig gebruik (D23/031558) voor de Hoofdstraat 172 op grond van het niet voldoen aan de Bibob-voorwaarden in de vergunningen van 11 maart 2024;
- Het besluit ter kennisgeving aan de raad te sturen.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
26. Incidentele subsidie exploitatie Het Apeldoornsche Bosch
Voorstel van de afdeling Vitaal en Ondernemend Apeldoorn:
- Een incidentele subsidie van € 50.000,- toekennen aan de stichting Het Apeldoornsche Bosch voor de exploitatie van het herinneringscentrum in 2024;
- De kosten te dekken uit de beschikbare middelen van de Projectenregeling Cultuur.
Besluit: Het college besluit conform het voorstel.
Constituerend beraad
- Het college neemt kennis van de Interne Mededeling van 11 december 2024 over Vaststelling Projectenlijst en portefeuillehouders versie 11 december 2024 en besluit:
- de Projectenlijst en portefeuillehouders versie 11 december 2024 vast te stellen;
- De Portefeuilleverdeling versie 11 december 2024 vast te stellen;
- De directie te verzoeken voor de zomer 2025 met een voorstel te komen tot ambtelijke inbedding/bestuurlijke portefeuilleverdeling voor een integrale aanpak van het thema Migratie, in de brede definitie van dat woord. Ofwel, hoe kunnen wij komen tot een samenhangende aanpak voor arbeidsmigratie, asielmigratie, ontheemden uit Oekraine, studiemigratie en gezinsmigratie, en deze aanpak goed bestuurlijk verankeren?
Ex Agenda/ Rondvraag
- Het college neemt kennis van de Interne Mededeling van 10 december 2024 over Collegebezoeken 2025 en gaat akkoord met de voorgestelde bezoeken. Daarnaast wil het college graag een bedrijfsbezoek en een bezoek aan Samen055 brengen.
- Het college neemt kennis van:
- De brief van het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland van 7 november 2024 aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem over bezuinigingen;
- De Besluitenlijst van het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland van 3 december 2024;
- De brief van het Dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland van 12 december 2024 aan de colleges en de griffies van de deelnemende gemeenten van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland over de concept Kadernota 2026-2029 met bijlagen;
- De brief van de voorzitter van het College van Bestuur van Aventus van 13 december 2024 aan de voorzitter en leden van het Strategisch Beraad samenwerking MBO en Defensie over Stand van zaken samenwerking MBO en Defensie met de bijlage van de brief van de voorzitter van het College van Bestuur van Aventus van 14 september 2024 aan de voorzitters en leden van het Strategisch Beraad samenwerking MBO en Defensie over Stand van zaken samenwerking MBO en Defensie;
Vastgesteld op 19 december 2024.
de secretaris,
S. de Bruin
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
Deze notulen zijn aangepast op grond van het besluit van het college van burgemeester en wethouders van 9 januari 2025 (Spoedbesluit Raadsbrief Oudedijk Uddel).