Meest gestelde vragen zero-emissiezone
Op deze pagina vindt u alle meest gestelde vragen over de zero-emissiezone in Apeldoorn
Op deze pagina vindt u alle meest gestelde vragen over de zero-emissiezone in Apeldoorn
Een zero-emissiezone is een gebied waar alleen nog zakelijke bestel- en vrachtauto’s (stadslogistiek) op elektriciteit of waterstof mogen rijden. Net als 28 andere grote gemeenten in Nederland stelt Apeldoorn een zero-emissiezone in om de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat is afgesproken in het landelijk Klimaatakkoord en maakt deel uit van de ‘Visie op Mobiliteit in het Stadspark Apeldoorn’.
In 2019 is het Klimaatakkoord tot stand gekomen en een van de maatregelen is dat de 40 grootste gemeenten gaan werken aan zero-emissie voor stadslogistiek. Daarnaast hebben we in 2021 ingestemd met een nieuw ontwikkelperspectief voor de binnenstad waarin gewerkt wordt naar de binnenstad als Stadspark. Mobiliteit vormt een belangrijk onderdeel van dit plan. Dit vroeg om een nieuwe visie. De zero-emissiezone sluit aan bij deze visie.
De zero-emissiezone geldt voor alle bestel- en vrachtauto’s die bestemd zijn voor het vervoer van goederen of uitvoeren van diensten en regelmatig in de zero-emissiezone komen.
De zero-emissiezone komt binnen de centrumring: Wilhelmina Druckerstraat – Kerklaan/Regentesselaan – Deventerstraat – Quarles van Uffordlaan – Laan van de Mensenrechten. Deze straten zijn overigens nog wel toegankelijk voor andere soorten van vervoer.
Nu de gemeenteraad heeft besloten om de zero-emissiezone in 2030 in te voeren, hoeft u voor de zero-emissiezone in de gemeente Apeldoorn geen ontheffing meer aan te vragen. Let op: vanaf 2025 voert een aantal gemeenten de zero-emissiezone wel in. We raden u aan uzelf goed te informeren welke regels voor u van toepassing zijn. Dit kan namelijk verschillen per gemeente. Onze zero-emissieadviseur kan u hier meer over vertellen. U bereikt hem via doehetzero@apeldoorn.nl.
Bestel- en vrachtauto’s zorgen voor een derde van de CO2-uitstoot in Nederland. In het Klimaatakkoord van 2019 is afgesproken om stadslogistiek versneld emissievrij te maken. Het belangrijkste doel van ZE-zones is dan ook CO2-uitstoot van stadslogistiek te verlagen door elektrisch rijden en het stimuleren van efficiënter transport. Dit blijft het doel voor de gemeente Apeldoorn met de invoering van de ZE-zone in 2030. Daarnaast blijft de gemeente zich inzetten om de logistieke vervoersbewegingen in de binnenstad te verminderen door logistieke stadshubs te stimuleren.
Neem contact op met zero-emissie adviseur Tako de Jong voor al uw vragen en opmerkingen over de zero-emissiezone.