U meldt de toepassing van bouwstoffen, grond en baggerspecie via Landelijk Meldpunt Bodemkwaliteit, minimaal 5 werkdagen van tevoren. Hiervan ontvangt u een schriftelijke bevestiging. Ook krijgt u bericht of de melding voldoet aan het Besluit bodemkwaliteit.
Een melding Besluit bodemkwaliteit is kosteloos. U maakt wel kosten voor de benodigde onderzoeken.
De Regionale Nota Bodembeheer is opgesteld voor de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Epe en Voorst. Voor de toepassing van grond heeft de gemeente Apeldoorn naast de landelijke normen ook lokale toepassingsnormen (maatwerk) opgesteld.
Toepassingsnormen, randvoorwaarden en werkwijze voor de toepassing van grond:
- Regionale Nota Bodembeheer (pdf, 6.29 MB)
- Functiekaart (pdf. 7.61 MB)
- Bodemkwaliteitskaart bovengrond (pdf, 7.56 MB)
- Bodemkwaliteitskaart tussenlaag (pdf, 7.56 MB)
- Bodemkwaliteitskaart ondergrond (pdf, 7.66 MB)
- Toepassingskaart (pdf, 7.9 MB)
In ons digitale magazine BODEM (pdf, 3 MB) maakt u kennis met de hoofdpunten van de Regionale Nota Bodembeheer.
Meer informatie kunt u vinden bij het meldpunt bodemkwaliteit.
Voor advies over de toepassing in uw project of locatie kunt u terecht bij een milieukundig adviesbureau. Dergelijke adviesbureaus zijn op de hoogte van de regelgeving en kunnen een advies op maat verzorgen. Ook kunnen zij de benodigde onderzoeken uitvoeren.
In het magazine BODEM krijgt u een inkijkje in ons regionale bodembeleid. We vertellen kort en bondig wat de hoofdpunten zijn van de Regionale Nota Bodembeheer. U leest er onder andere over:
- De voordelen van lokaal (her)gebruik
- De drie stappen bij (her)gebruik van grond
- De regels voor saneren
- Bodemonderzoek en de omgevingsvergunning
U kunt het magazine digitaal lezen (pdf, 3 MB).
Op 1 januari 2024 gaat de Omgevingswet in. Dat betekent dat er andere regels gaan gelden voor veranderingen in de leefomgeving.Bijvoorbeeld voor een aanvraag omgevingsvergunning of een aanvraag voor het wijzigen van het bestemmingsplan (straks omgevingsplan).
Neem daarom contact op met uw architect, adviseur of contactpersoon bij de gemeente en laat u goed informeren wat de Omgevingswet voor uw plan betekent. In sommige gevallen is het verstandig om te wachten op de Omgevingswet, in andere gevallen juist niet.
Lees meer over de Omgevingswet en de overgangsperiode tot 1 januari.
Heeft u als inwoner van Apeldoorn vragen over PFAS en de mogelijke invloed op uw gezondheid of over PFAS als gevaarlijke stof? Voor gezondheidsvragen kunt u altijd contact opnemen met de GGD Noord- en Oost-Gelderland. Voor specifieke vragen over PFAS of over bijvoorbeeld de aanwezigheid van deze stof in de bodem kunt u terecht bij de Omgevingsdienst Veluwe.
Daarnaast vindt u betrouwbare informatie over PFAS op de volgende websites:
- ggdleefomgeving.nl | landelijke GGD-site over gezondheid en de invloed van uw omgeving.
- waarzitwatin.nl | informatieve website over chemische stoffen in en rondom huis.
- rivm.nl | hier leest u vragen en antwoorden over blootstelling aan PFAS.
Heeft u een concrete milieuklacht over chemische stoffen? Dien deze dan in via de website milieuklachtgelderland.nl.