Veelgestelde vragen informatieavond Host-City d.d. 7 november 2023
Bekijk de veel gestelde vragen.
Bekijk de veel gestelde vragen.
Van de in totaal 500 woningen komen er 300 blijvende woningen en 200 tijdelijke flexwoningen. Flexwoningen worden minimaal 30 jaar verhuurd en kunnen gedurende die tijd op meerdere verschillende plekken staan.
Nee. De Apeldoornse woningcorporaties verhuren de woningen. Dat betekent dat wie daar ingeschreven staat, kans maakt op een woning. De mix van huurders is dezelfde als in reguliere woningen van de woningcoöperaties.
Dat kan per project verschillen. In Host-City kunnen de flexwoningen tot uiterlijk 2060 staan.
Nee. De flexwoningen die hier geplaatst worden, zijn specifiek voor de Apeldoornse woningmarkt. Er verhuizen geen bewoners mee.
Dat kunnen we nog niet zeggen. Het hangt af van de keuze die we uit verschillende scenario’s maken. De kans bestaat dat daar wel woningen komen. Als dat zo is, gaan we daarover met omwonenden in gesprek.
Dat gaan we onderzoeken met de scenario’s voor de hele Zuidrand. Daar kunnen omwonenden in 2024 met ons over meepraten.
De globale planning is om aan het einde van het eerste kwartaal 2024 verschillende scenario’s te bespreken met belanghebbenden. Rond de zomer 2024 maken we dan een keuze en krijgen omwonenden meer duidelijkheid.
In de ruimtelijke studie om te onderzoeken of Host-City mogelijk is, hebben we daar nog geen woningen ingetekend. Voor de toekomst - bij de bouw van 2000 tot 3000 woningen - is dat wel een optie.
Er ligt nu een eerste verkenning, maar nog geen plan. Het definitieve stedenbouwkundigplan werken we in een volgende fase uit. Ook bij deze uitwerking betrekken we de omwonenden weer.
Dit is nu nog niet bekend. In het eerste kwartaal van 2024 komen we met de scenario’s.
De grenzen van de gebiedsvisie Zuidrand zijn in onderstaande kaart aangegeven. In dit gebied komt niet alleen woningbouw. Voor woningbouw ligt het zwaartepunt waarschijnlijk rond het Kanaal. De begrenzing voor woningbouw wordt duidelijker bij de op te stellen gebiedsvisie.
In de scenario’s zal duidelijk worden of er een bufferkomt en welke vorm deze heeft.
Het kan zijn dat er iets moet gebeuren aan de huidige verkeersstructuur van de Veldweg. Bij het inrichten van Host-City willen we zoveel mogelijk gebruik maken van de bestaande wegen. Het is nog niet duidelijk wat de buitengrenzen van Host-City exact worden. Het kan zo zijn dat de Veldweg net buiten deze grens valt. In dat geval zijn aanpassingen niet nodig. Het kan ook zo zijn dat de Veldweg onderdeel wordt van Host-City. Dan moeten we wel passende maatregelen nemen om het verkeer goed en veilig af te wikkelen. Dit wordt onderwerp van het vervolgonderzoek.
Verkeerskundig gezien is het haalbaar om deze maatregel te nemen. De wegen die extra verkeer te verwerken krijgen, zijn hiervoor geschikt. In de vervolgfase onderzoeken we of er maatregelen nodig zijn om de wegen verkeersveilig te houden dan wel om de verkeersveiligheid te verbeteren.
De afsluiting van het noordelijke deel van Kanaal-Zuid is nodig om een goede verkeersafwikkeling op de kruisingen Landdrostlaan/Polderweg en Lange Amerikaweg/Kanaal-Zuid (zuidzijde) te garanderen. Het verkeer verspreidt zich over omliggende wegen, waaronder de Landdrostlaan. De Landdrostlaan kan een lichte toename van verkeer goed verwerken. Het is mogelijk dat bewoners overlast kunnen ervaren van de hoeveelheid verkeer.
Het is nu nog niet duidelijk welke woningen behouden kunnen blijven en welke niet. Voor de woningen die behouden blijven, houden we er zeker rekening mee dat ze droog blijven. Dat is een technische uitwerking waar we later naar kijken.
Dat is nu nog te vroeg.
Heeft u een vraag? Of wilt u meer informatie?