Veelgestelde vragen verkeer binnenstad

Op deze pagina vindt u alle veelgestelde vragen over de verkeerswijzigingen, de bereikbaarheid, de routes en de planning.

  • Waar komen de afsluitingen precies? 

    Er komen drie afsluitingen: op de Stationsstraat (tussen de Kalverstraat en Kanaalstraat), op de Molenstraat Centrum (tussen Stationsstraat en de Korte Molenstraat) en op het Stationsplein, tussen Stationsstraat en Sofialaan.

  • Voor wie gelden de afsluitingen?
    De afsluitingen gelden voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van bussen en vrachtverkeer.

  • Gelden de afsluitingen ook voor het OV, PlusOV en taxi’s?
    Of de afsluitingen ook gelden voor ander vervoer, zoals het OV, PlusOV en taxi’s, moet nog worden bepaald.
  • Hoe zien de afsluitingen eruit?
    De vormgeving van de afsluitingen is gelijk aan de afsluiting zoals die in de Hofstraat/Kanaalstraat bestaat. Er komt een verhoging in de weg waarover personenauto’s niet kunnen passeren.
  • Waarom komen er afsluitingen?
    Met de afsluitingen weren we doorgaand verkeer uit de binnenstad. Dat is belangrijk, omdat we de werken aan een binnenstad die een aantrekkelijke verblijfsplek wordt, met het karakter van een stadspark. En een binnenstad die groener, duurzamer en aantrekkelijker is om te wonen, werken, leven en beleven, vraagt wel iets van het verkeer. Want meer ruimte voor groen, betekent minder ruimte voor verkeer.
  • Worden de straten ook anders ingedeeld?

    Ja, onderdeel van de uitwerking is ook de inrichting van een aantal straten. Dit zijn de Kalverstraat, de Hofstraat-Kanaalstraat en het stuk Hoofdstraat, vanaf het Station tot de Hofstraat. Samen met bewoners, ondernemers en geïnteresseerden zijn hier schetsontwerpen voor gemaakt. Deze kunt u vinden op stadspark.apeldoorn.nl.

  • Hoe wordt er gehandhaafd op deze verkeersmaatregelen?
    We proberen de verkeersmaatregelen zo in te richten dat ze zoveel mogelijk worden nageleefd. Daarnaast wordt er gehandhaafd door de politie.
  • Wordt er ook gekeken naar het aanpassen van de maximumsnelheden?
    In de binnenstad geldt op dit moment overal een maximumsnelheid van 30 km/u. Dat blijft zo. De gemeente bekijkt of deze snelheid ook op de centrumring kan worden doorgevoerd.

  • Komen er ontheffingen voor bewoners en ondernemers?
    In principe worden er geen ontheffingen uitgegeven voor de afsluitingen. In gesprek met de bewoners en ondernemers bepalen we de precieze ligging van de afsluitingen.

  • Er komen steeds meer woningen bij in en om de binnenstad, waar moeten deze nieuwe bewoners hun auto kwijt?
    Dat verschilt per ontwikkeling. Wanneer een nieuwbouwontwikkeling van start gaat, worden er onder andere afspraken gemaakt over het parkeren.

  • Hoe telt de gemeente de verkeersdrukte op de wegen?
    Regelmatig wordt de verkeersdrukte op verschillende wegen in Apeldoorn onderzocht. Dat gebeurt door middel van tellingen bij verkeerslichten, tellingen door telslangen en registratie van kentekens om de samenstelling van het verkeer te kunnen onderzoeken.

  • Hoeveel minder verkeer verwachten we door de maatregelen?
    Uit tellingen weten we dat grofweg de helft van het verkeer dat nu door het centrum rijdt, hier geen bestemming heeft. Met de nieuwe maatregelen kan dit verkeer straks niet meer dwars door de binnenstad rijden.

  • Blijft mijn woning/winkel wel bereikbaar?
    Ja, alle parkeerbestemmingen in de binnenstad blijven bereikbaar met alle vormen van vervoer, waaronder de auto.
  • Kan ik straks met mijn auto nog wel in het centrum komen voor een bezoek?

    Ja, de binnenstad blijft uiteraard bereikbaar voor bezoekers met de auto.

  • Blijft het centrum wel bereikbaar voor iedereen?
    Ja. De bereikbaarheid van de binnenstad voor iedereen staat bij de gemeente voorop.

  • Gaan de bussen anders rijden?

    Ja, de busroutes die nu door de Hofstraat-Kanaalstraat lopen, worden naar de Kalverstraat verlegd. De busroute die nu door de Nieuwstraat loopt, wordt verlegd naar de Wilhelmina Druckerstraat.

  • Hoe rij ik straks van oost naar west? En van noord naar zuid?

    De doorgaande routes door de stad van oost naar west of van noord naar zuid gaan in eerste instantie via de buitenring. Ook de routes langs de binnenstad, via de centrumring, zijn hiervoor beschikbaar.

  • Welke maatregelen worden er op de centrumring en buitenring genomen en wanneer?
    We starten met het communiceren over de maatregelen. Zoals: gebruik de buitenring in plaats van de centrumring voor verkeer door de stad. We hebben daar meer ruimte gemaakt, bijvoorbeeld door de nieuwe spoortunnel bij de Laan van Osseveld. Verder werken we aan meer ruimte op de Laan van Zevenhuizen en meer verbinding naar de Oost Veluweweg. Ook verbeteren we de doorstroming van het verkeer op de buitenring met slimme verkeerslichten.

  • De centrumring staat al overvol, als daar de auto’s uit het centrum bijkomen, hoe zorg je dan toch voor een goede doorstroming?
    Een goede doorstroming van de centrumring is niet ons doel. Dit trekt alleen maar meer verkeer aan. Om de stad minder te belasten, neemt de gemeente maatregelen om het verkeer op de buitenring te laten rijden. Ook gaan we adviseren om zoveel mogelijk van de omliggende snelwegen gebruik te maken. Hierdoor blijft de centrumring de komende periode nog druk.

  • Wanneer komt het verkeersbesluit in de raad?
    In het voorjaar van 2024 maakt het college een verkeersbesluit over de maatregelen bekend. Daarbij geven wij aan hoe u daarop kunt reageren. Het college bekijkt deze reacties voordat ze een definitieve beslissing neemt. De gemeenteraad kan in die periode beslissen of er nog behandeling in de gemeenteraad plaatsvindt. Naar verwachting zal dit dan in het najaar van 2024 zijn.
  • Wanneer gaan de maatregelen in?

    We gaan de afsluitingen en aanpassingen van de wegen in verschillende fases invoeren. Naar verwachting zijn de eerste zichtbare wijzigingen in 2026 te zien.

  • Hoe blijf ik op de hoogte?

    Op de webpagina apeldoorn.nl/mobiliteit leest u de laatste stand van zaken over het project verkeer in de binnenstad. Ook kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief binnenstad, waarin wij het laatste nieuws over alle projecten in de binnenstad delen.

Uw Reactie
Uw Reactie