Veelgestelde vragen verkeer binnenstad
Op deze pagina vindt u alle veelgestelde vragen over de verkeerswijzigingen, de bereikbaarheid, de routes en de planning.
Op deze pagina vindt u alle veelgestelde vragen over de verkeerswijzigingen, de bereikbaarheid, de routes en de planning.
Er komen drie afsluitingen: op de Stationsstraat (tussen de Kalverstraat en Kanaalstraat), op de Molenstraat Centrum (tussen Stationsstraat en de Korte Molenstraat) en op het Stationsplein, tussen Stationsstraat en Sofialaan.
Voor wie gelden de afsluitingen?
De afsluitingen gelden voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van bussen en vrachtverkeer.
Ja, onderdeel van de uitwerking is ook de inrichting van een aantal straten. Dit zijn de Kalverstraat, de Hofstraat-Kanaalstraat en het stuk Hoofdstraat, vanaf het Station tot de Hofstraat. Samen met bewoners, ondernemers en geïnteresseerden zijn hier schetsontwerpen voor gemaakt. Deze kunt u vinden op stadspark.apeldoorn.nl.
Wordt er ook gekeken naar het aanpassen van de maximumsnelheden?
In de binnenstad geldt op dit moment overal een maximumsnelheid van 30 km/u. Dat blijft zo. De gemeente bekijkt of deze snelheid ook op de centrumring kan worden doorgevoerd.
Komen er ontheffingen voor bewoners en ondernemers?
In principe worden er geen ontheffingen uitgegeven voor de afsluitingen. In gesprek met de bewoners en ondernemers bepalen we de precieze ligging van de afsluitingen.
Er komen steeds meer woningen bij in en om de binnenstad, waar moeten deze nieuwe bewoners hun auto kwijt?
Dat verschilt per ontwikkeling. Wanneer een nieuwbouwontwikkeling van start gaat, worden er onder andere afspraken gemaakt over het parkeren.
Hoe telt de gemeente de verkeersdrukte op de wegen?
Regelmatig wordt de verkeersdrukte op verschillende wegen in Apeldoorn onderzocht. Dat gebeurt door middel van tellingen bij verkeerslichten, tellingen door telslangen en registratie van kentekens om de samenstelling van het verkeer te kunnen onderzoeken.
Hoeveel minder verkeer verwachten we door de maatregelen?
Uit tellingen weten we dat grofweg de helft van het verkeer dat nu door het centrum rijdt, hier geen bestemming heeft. Met de nieuwe maatregelen kan dit verkeer straks niet meer dwars door de binnenstad rijden.
Ja, de binnenstad blijft uiteraard bereikbaar voor bezoekers met de auto.
Blijft het centrum wel bereikbaar voor iedereen?
Ja. De bereikbaarheid van de binnenstad voor iedereen staat bij de gemeente voorop.
Ja, de busroutes die nu door de Hofstraat-Kanaalstraat lopen, worden naar de Kalverstraat verlegd. De busroute die nu door de Nieuwstraat loopt, wordt verlegd naar de Wilhelmina Druckerstraat.
De doorgaande routes door de stad van oost naar west of van noord naar zuid gaan in eerste instantie via de buitenring. Ook de routes langs de binnenstad, via de centrumring, zijn hiervoor beschikbaar.
Welke maatregelen worden er op de centrumring en buitenring genomen en wanneer?
We starten met het communiceren over de maatregelen. Zoals: gebruik de buitenring in plaats van de centrumring voor verkeer door de stad. We hebben daar meer ruimte gemaakt, bijvoorbeeld door de nieuwe spoortunnel bij de Laan van Osseveld. Verder werken we aan meer ruimte op de Laan van Zevenhuizen en meer verbinding naar de Oost Veluweweg. Ook verbeteren we de doorstroming van het verkeer op de buitenring met slimme verkeerslichten.
We gaan de afsluitingen en aanpassingen van de wegen in verschillende fases invoeren. Naar verwachting zijn de eerste zichtbare wijzigingen in 2026 te zien.
Op de webpagina apeldoorn.nl/mobiliteit leest u de laatste stand van zaken over het project verkeer in de binnenstad. Ook kunt u zich inschrijven voor de nieuwsbrief binnenstad, waarin wij het laatste nieuws over alle projecten in de binnenstad delen.
Wilt u het laatste nieuws in uw mailbox ontvangen?
Abonneer u dan op de binnenstad nieuwsbrief.
Andere vragen, opmerkingen of tips kunt u mailen naar binnenstad@apeldoorn.nl.