Trouwen of geregistreerd partnerschap

Heeft u trouwplannen of wilt u een geregistreerd partnerschap aangaan? Geef dit dan door in de gemeente waar het huwelijk of partnerschapsregistratie gaat plaatsvinden. U kunt een datum één jaar van te voren al vastleggen. U kunt ook een geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk.

 
Benodigd
  • Keuze voor trouwdatum, tijdstip en locatie
  • Voorkeur voor trouwambtenaar
  • Kopieën identiteitsbewijzen getuigen
Lees meer

Als u gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat, geeft u dit door bij de gemeente waar de ceremonie is. U kunt vanaf een jaar voor de huwelijks- of partnerschapsdatum een datum vastleggen en niet later dan vier weken voor de voltrekking.

Getuigen

Bij een huwelijk/partnerschap zijn minimaal 2 en maximaal 4 meerderjarige personen als getuige aanwezig. U kiest zelf wie.

Heeft u de gegevens van de getuigen nog niet in de melding doorgegeven? Of zijn de getuigen gewijzigd?  Geef dit dan zo snel mogelijk door via burgerlijkestand@apeldoorn.nl.

Neem op tijd contact met ons op

Bij het controleren van uw melding blijkt soms dat extra gegevens nodig zijn. Zeker wanneer u in het buitenland geboren bent of gewoond heeft. Of als u geen Nederlandse nationaliteit heeft of gescheiden bent in het buitenland. Neem in deze gevallen 6 tot 12 maanden voor uw huwelijk of partnerschap contact met ons op via telefoonnummer 14 055. Dan kunnen wij u op tijd adviseren.

Reguliere ceremonie

De reguliere ceremonie kan plaatsvinden in het Raadhuis of op een locatie die u zelf kiest.

Raadhuis

U kunt in het Raadhuis in de trouwzaal uw huwelijk sluiten of partnerschap registreren (GP). Dit kan op werkdagen en zaterdag van 9.00 – 16.00 uur. Op dinsdag vanaf 11 uur. Het Raadhuis is rolstoeltoegankelijk (geen scootmobiel), de lift bevindt zich aan de achterzijde van het Raadhuis.

Voor een voltrekking in het Raadhuis gelden de volgende voorwaarden:

  • er zijn 60 zitplaatsen en in totaal is er plek voor maximaal 90 personen. Dit is inclusief het bruidspaar, getuigen, kinderen en eventueel de fotograaf
  • de trouwambtenaar neemt voor het huwelijk/GP contact met u op om af te stemmen voor een persoonlijke toespraak bij de ceremonie
  • het is mogelijk om muziek te draaien voor, tijdens of na de ceremonie
  • de plechtigheid zelf duurt 30 minuten, inclusief de toespraak. In totaal is er 3 kwartier voor u gereserveerd zodat er nog tijd overblijft voor felicitaties en het maken van foto’s
  • op dinsdag vanaf 11.00 uur t/m vrijdag mag de trouwauto achter het Raadhuis geparkeerd worden. Op maandag en zaterdag is dit vanwege de markt niet mogelijk, u zorgt dan zelf voor een parkeerplek. Dit is ook het geval als er een evenement plaatsvindt op het Marktplein. Uw (trouw)auto mag ten alle tijden niet op het Raadhuisplein worden gereden.
  • de aanrijroute voor parkeren op het Marktplein is via de Stationsstraat, bij het Marktplein linksaf. U rijdt door tot aan het Raadhuis en kunt de trouwauto parkeren naast de glazen lift.
  • jullie gasten zorgen altijd zelf voor een parkeerplek. Dit kan tegen betaling in een van de parkeergarages.
  • het strooien van bijvoorbeeld confetti of rijst is bij het Raadhuis niet toegestaan. Eventuele kosten voor het schoonmaken hiervan worden in rekening gebracht bij het paar.
  • wij adviseren u ongeveer 5 minuten van te voren aanwezig te zijn.

Eigen gekozen locatie

U kunt ook op een eigen gekozen locatie uw huwelijk sluiten of partnerschap registreren. Dit kan op werkdagen en zaterdag van 9.00-20.00 uur.

Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  • u betaalt naast de gemeentelijke kosten ook de kosten voor de trouwlocatie
  • u kunt kiezen voor een aangewezen locatie. Staat uw locatie hier nog niet bij, dan kunt u een verzoek indienen voor een eigen trouwlocatie. Laat de locatie het formulier verzoek vrije trouwlocatie (pdf, 656 kB) invullen en stuur deze mee met uw online melding
  • Neem eerst contact op met de trouwlocatie voordat u de datum en tijd bij ons vastlegt
  • Over de invulling overlegt u met de trouwlocatie: zoals het aantal personen, muziek, parkeren etc.
  • de trouwambtenaar neemt voor het huwelijk/GP contact met u op om af te stemmen voor een persoonlijke toespraak bij de ceremonie

Lager tarief ceremonie (maximaal 15 minuten)

U kunt ook voor een ceremonie voor een lager tarief kiezen. Dit kan op de dinsdagmorgen om 9.30, 10.00 en 10.30 uur in het Raadhuis.

Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  • Er is plaats voor maximaal 10 personen. Dit is inclusief het bruidspaar, getuigen, kinderen en eventueel de fotograaf. Hierop zijn geen uitzonderingen mogelijk.
  • Er is geen voorgesprek met de trouwambtenaar
  • U kunt geen (eigen) trouwambtenaar kiezen
  • Geen mogelijkheid voor toespraken
  • Er wordt geen muziek afgespeeld
  • De (trouw)auto mag niet geparkeerd worden op het Markt- of Raadhuisplein. Jullie (en de gasten) kunnen betaald parkeren in één van de parkeergarages
  • Het strooien van bijvoorbeeld confetti of rijst is bij het Raadhuis niet toegestaan. Eventuele kosten voor het schoonmaken hiervan worden in rekening gebracht bij het paar
  • Wij adviseren u ongeveer 5 minuten van te voren aanwezig te zijn.

Gratis ceremonie (maximaal 10 minuten)

Een gratis ceremonie is mogelijk op dinsdagmorgen om 8.30 en 9.00 uur in het Raadhuis. Deze ceremonie is vaak niet op korte termijn mogelijk.

Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  • Er is plaats voor alleen het bruidspaar en de getuigen (minimaal 2 en maximaal 4 getuigen voor jullie samen), verder zijn er geen gasten aanwezig. Hierop zijn geen uitzonderingen mogelijk. 
  • Er is geen voorgesprek met de trouwambtenaar
  • U kunt geen (eigen) trouwambtenaar kiezen
  • Geen mogelijkheid voor toespraken
  • Er wordt geen muziek afgespeeld
  • De (trouw)auto mag niet geparkeerd worden op het Markt- of Raadhuisplein. Jullie (en de gasten) kunnen betaald parkeren in één van de parkeergarages
  • Het strooien van bijvoorbeeld confetti of rijst is bij het Raadhuis niet toegestaan. Eventuele kosten voor het schoonmaken hiervan worden in rekening gebracht bij het paar.
  • Wij adviseren u ongeveer 5 minuten van te voren aanwezig te zijn.

U heeft nodig:

  • De DigiD inloggegevens van u en uw partner.
  • Uw keuze voor de dag, het tijdstip en de locatie van uw plechtigheid.
  • Eventueel voorkeur voor een trouwambtenaar
  • De kopieën van de identiteitsbewijzen van uw getuigen.
  • iDeal betaalgegevens.
  • Bij een gratis of lager tarief ceremonie: kopieën van uw identiteitsbewijzen

Meld uw voorgenomen huwelijk of partnerschap online met de knop hierboven.

U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten in een huwelijk. Hoe u dit doet, bepaalt u zelf. Net als bij een ‘gewoon’ huwelijk kan dat van heel eenvoudig tot een uitgebreide ceremonie.

Goed om te weten:

  • U doet geen ‘melding van voorgenomen huwelijk’ bij een omzetting.
  • U hebt geen getuigen bij het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
  • U kunt niet de achternaam van uw kinderen veranderen.

Gevolgen buiten Nederland

  • Niet alle landen erkennen een geregistreerd partnerschap of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Dit kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor het erfrecht of de familieverhouding tot uw kinderen. Dus denk goed na of het voor u verstandig is om een geregistreerd partnerschap te sluiten dat u misschien later wilt omzetten in een huwelijk.
  • Is een omzetting voor u verstandig? Vraag dit bijvoorbeeld aan de ambassade van het land waar u mee te maken hebt.
  • Woont u in het buitenland? En heeft minstens 1 van u beiden de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u uw partnerschap bij de gemeente Den Haag omzetten in een huwelijk. U vindt meer informatie op de website van de gemeente Den Haag

Uw omzetting melden

  • Alle informatie over het regelen en invullen van uw ceremonie vindt u op deze pagina.
  • U kunt uw omzetting bij ons melden via bovenstaande knop “Beschikbaarheid omzetting GP bekijken en/of melden”.
  • Wilt u uw omzetting met z’n tweeën aan de balie in het stadhuis doen? Dan moet u bellen met 14055. Dit kunt u niet doorgeven via bovenstaande knop.

De kosten voor een omzetting aan de balie zijn € 85,00.

De kosten voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap (GP) hangen af van de gekozen dag en tijd.

 

Locatie

Moment

  Kosten
Raadhuis      
  Dinsdag 08.30 uur en 09.00 uur Gratis
    09.30, 10.00 en 10.30 uur (in Het Raadhuis) € 152,50
  Maandag t/m donderdag  9.00 t/m 11.00 uur € 272,50
    12.00 t/m 16.00 uur € 391,95
  Vrijdag 9.00 t/m 11.00 uur  € 391,95  
    12.00 t/m 16.00 uur  € 589,55  
  Zaterdag  9.00 t/m 16.00 uur  € 865,45  
Op een eigen gekozen locatie*      
  Maandag t/m donderdag   9.00 t/m 11.00 uur   € 272,50  
    12.00 t/m 16.00 uur  € 391,95
    17.00 tot 20.00 uur  € 468,00
  Vrijdag 9.00 t/m 11.00 uur  € 391,95
    12.00 t/m 16.00 uur  € 589,55
    17.00 tot 20.00 uur  € 666,70
  Zaterdag 9.00 t/m 16.00 uur  € 865,45
    17.00 tot 20.00 € 865,45
       
Annuleren kosteloos huwelijk of GP  binnen 3 weken vóór geplande datum    € 144,40
       
Annuleren huwelijk of GP vanaf 1 week vóór geplande datum    100% van het totaalbedrag
  vanaf 4 weken tot 1 week vóór geplande datum    50% van het totaalbedrag
  vanaf 3 mnd tot 4 weken vóór geplande datum    25% van het totaalbedrag
  tot 3 maanden vóór geplande datum    10% van het totaalbedrag
       
Trouwboekje (optioneel)      
  Kunstleren omslag in crème wit   € 19,95
  Leren omslag in donkerblauw   € 40,00
       
Extra kosten eigen trouwambtenaar      € 135,50
Omzetting GP aan de balie     € 85,00

Uw huwelijk of partnerschap wordt door een trouwambtenaar gesloten. Er zijn verschillende trouwambtenaren in onze gemeente beschikbaar. Als u een andere, 'eigen' trouwambtenaar wilt, kan dat onder bepaalde voorwaarden. 

Bekijk de trouwambtenaren en de mogelijkheden voor een 'eigen' trouwambtenaar

Uw Reactie
Uw Reactie