Werkgebieden citymarketing
De organisatie werkt vanuit zes pijlers:
Merkbewaking
Apeldoorn Partners draagt zorg voor eenduidige communicatie over Apeldoorn, groene en royale hoofdstad van de Veluwe. Dit doet zij vanuit haar eigen communicatie maar ook voor communicatie vanuit derden. Zo regisseert zij de communicatie over Apeldoorn tijdens evenementen en congressen in Apeldoorn. Binnen Apeldoorn zet de organisatie zich in op internal branding om stakeholders te faciliteren samen Apeldoorn te positioneren en hetzelfde verhaal te vertellen.
Marketing
Apeldoorn Partners voert landelijke campagnes om het imago van Apeldoorn als groene en royale hoofdstad van de Veluwe te laden. Daarnaast promoot ze wat er te doen is in de stad in de vorm van contentmarketing. Doelgroepen zijn bezoekers, bewoners, talent, bedrijven en congressen.
Aanbodontwikkeling
Apeldoorn Partners ontwikkelt onbrand aanbod voor haar doelgroepen om het imago van Apeldoorn als groene en royale hoofdstad van de Veluwe te versterken. De organisatie werkt hierbij nauw samen met bedrijven en overheden. Voorbeelden van aanbodontwikkeling zijn streetpaintings, fiets- en wandelroutes, audiotours, wayfinding, kerstaankleding, Royal Sundays. Doel is de bestedingen en verblijf in de stad te verhogen.
Evenementen
Apeldoorn Partners coördineert een evenwichtig, jaarrondevenementenprogramma en adviseert het college hierbij. Ze ondersteunt organisatoren om evenementen steeds meer onbrand te maken. Daarnaast verzorgt ze de citydressing voor het Apeldoornse gevoel en de promotie van de stad tijdens grote top(sport) evenementen.
Congressen
Acquisitie op onbrand congressen die het imago van Apeldoorn versterken. Apeldoorn Partners selecteert grote, landelijke congressen die passen bij de kenmerken Groen, Royaal en Veilig. Ze probeert deze congressen samen met het bedrijfsleven voor Apeldoorn te laten kiezen omdat het imago van de stad past bij de doelstellingen van de congressen. Doel van de congresacquisitie is meer inkomsten uit congressen in de stad te laten landen.
Economische positionering
Apeldoorn op economisch vlak vermarkten en samen met het Strategisch Netwerk werk maken van het imago: Groene en Royale hoofdstad van de Veluwe. Doel is meer talent te laten kiezen voor Apeldoorn en de potentie van Apeldoorn op het vlak van duurzaamheid, klimaat en energietransitie voor het voetlicht te brengen bij overheden, bedrijfsleven en ontwikkelingsmaatschappijen. Het streven is het zakendoen met Apeldoorn aantrekkelijker te maken.
Met deze strategie blijft Apeldoorn haar groene, duurzame en koninklijke karakter verder ontwikkelen en versterken, zodat de stad een duidelijke en aantrekkelijke positie inneemt, zowel lokaal als nationaal.