Een nieuwe centrale brandweerkazerne
Er komt een nieuwe centrale brandweerkazerne aan de Matenpoort. De gemeenteraad heeft hiervoor gekozen om de kwaliteit van de brandweerzorg in de regio Apeldoorn te verbeteren.
Een goede brandweerzorg is belangrijk. Om de kwaliteit van de brandweerzorg in de regio Apeldoorn te verbeteren, heeft de gemeenteraad van Apeldoorn gekozen voor een nieuwe centrale brandweerkazerne. Deze komt aan de Matenpoort. Op deze locatie zal ook het hoofdkantoor van de Veiligheidsregio Noord Oost Gelderland (VNOG) komen.
Er komt een nieuwe centrale brandweerkazerne aan de Matenpoort. De gemeenteraad heeft hiervoor gekozen om de kwaliteit van de brandweerzorg in de regio Apeldoorn te verbeteren.
De nieuwe kazerne zorgt voor een betere dekking van de brandweer in de regio Apeldoorn. Dat betekent dat de brandweer gemiddeld genomen sneller kan zijn als er ergens brand is. Alle wijken kunnen zo rekenen op voldoende snelle brandweerzorg. Ook houdt de nieuwe brandweerpost rekening met de verwachte groei van Apeldoorn. Zo zorgen we ervoor dat de brandweer voorbereid is op de toekomst. Het doel van de gemeente is om de nieuwe brandweerkazerne in 2027 in gebruik te nemen.
Op dit moment heeft de brandweer nog drie gebouwen verspreid over Apeldoorn: Beatrijsgaarde, Saba en de Vosselmanstraat. In de nieuwe situatie is er één centrale brandweerpost. Dat wordt de standplaats van alle beroepskrachten van de brandweer en het kantoorpersoneel van de veiligheidsregio. Daarnaast blijven er twee vrijwilligersposten in Ugchelen en Beekbergen.
Ook komt er een brug over het kanaal. De brug is belangrijk. De brandweer kan dan snel het kanaal oversteken en belangrijke tijdswinst boeken in het zuidwestelijke stadsdeel.
Met de komst van de centrale brandweerkazerne verbetert de brandweerzorg voor inwoners van Apeldoorn. In het gebouw aan de Matenpoort komt ook het kantoor van VNOG (Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland). Om in de toekomst ruimte te houden voor andere veiligheidsorganisaties heeft de gemeente het gebouw Molenmakershoek 14 gekocht. Daarnaast is er nog een kantoorruimte aan de Europaweg voor personeel van de veiligheidsregio.
De veiligheidsregio en de gemeente werken samen aan de nieuwe brandweerpost. De gemeente is eigenaar van het nieuwe pand. Ook is de gemeente verantwoordelijk voor de openbare ruimte en de gevolgen die de nieuwe kazerne heeft voor deze ruimte. Bijvoorbeeld voor het verkeer in de omgeving van de kazerne. Maar ook voor de nodige vergunningen voor de bouw van de brug en de brandweerkazerne.
Al in 2011 is er onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van één centrale brandweerpost. Nadat de gemeenteraad begin 2022 akkoord ging met het aankopen van de locatie aan de Matenpoort, volgde aanvullend onderzoek. Daaruit kwam naar voren dat de Matenpoort een geschikte plek is voor brandweerzorg. Ook is onderzocht of renovatie van het bestaande pand of nieuwbouw betere kansen biedt. De gemeenteraad heeft gekozen voor nieuwbouw.
We hebben onderzoek laten doen naar de aansluiting van de nieuwe brandweerkazerne op de Kayersdijk. De plek van de brug en de route door de wijk zijn grondig onderzocht. We hebben verschillende opties afgewogen en getoetst op criteria zoals veiligheid, aanrijtijd, route/functie en de omgeving. Op een aantal momenten en manieren zijn we hierover met bewoners in gesprek gegaan.
Op basis van het onderzoek hebben de gemeente en de VNOG een voorkeursroute opgesteld. Deze is tijdens een bewonersavond op 27 februari 2024 gepresenteerd aan belangstellenden. Bekijk hier de presentatie (pdf, 5,5 MB).
Bij deze variant komt er een brug over het kanaal, naast of gecombineerd met de bestaande fietsbrug. Volgens leidt de route, langs Kanaal Zuid via de Savornin Lohmanstraat, naar de Kayersdijk. Het rapport leest u hier (pdf, 11 MB).
Na de bijeenkomst met bewoners en een gesprek met de gemeenteraad, is besloten om ook een route aan de oostkant van het kanaal te onderzoeken. Deze route loopt langs de voormalige busbaan, die een paar jaar geleden is omgebouwd tot een park. Ook is de route op de Mezenweg opnieuw bekeken.
Op 23 oktober 2024 organiseerden we een tweede bewonersavond. We deelden de resultaten van het aanvullend onderzoek van Movares met de raad en met bewoners. In het onderzoek werden de opties Mezenweg en voormalig busbaan, nader onderzocht.
Bekijk de presentatie (pdf, 879 kB) en het verslag.
Wilt u het onderzoek inzien? bekijk dan de variantensituatie van Movares (pdf, 5,2 MB) en het aanvullend onderzoek (pdf, 2,5 MB).
De argumentatie van het principebesluit (pdf, 492 kB) leest u hier.
Tijdens de PMA van 14 november 2024 heeft wethouder Nick Derks uitgelegd dat een tweede brug niet haalbaar leek door Europese wetgeving. Die staat ProRail geen extra spoorwegovergang toe als een stuk spoor deel uitmaakt van de hoofdspoorweg infrastructuur (HSWI). Vragen en opmerkingen van bewoners en raadsleden waren aanleiding om contact te zoeken met de regiodirectie van ProRail.
Uitkomst overleg: een tweede brug is mogelijk. Mits, het betreffende spoor wordt onttrokken aan de Hoofdspoorweginfrastructuur, dat wil zeggen dat ProRail het spoor verkoopt. En dan nog moet de Inspectie Leefomgeving en Transport haar goedkeuring geven aan een tweede spoorwegovergang.
We gaan samen met ProRail demogelijke aankoop van dit stuk spoor verkennen. Door het spoor te onttrekken aan het hoofdspoorwegnet verandert de status van het spoor. Dat biedt mogelijkheden voor de extra brug en deze mogelijkheid gaan we als nieuwe variant vergelijken met de overige varianten. De VSM wordt als gebruiker van het spoor nadrukkelijk betrokken. Het doel is dat de stoomtrein blijft rijden.
We gaan de variant Mezenweg verder onderzoeken om een gedegen afweging te kunnen maken. We kijken daarbij naar de veiligheid, aanrijtijden, functie van de routes in het verkeersnetwerk, omgevingseffecten, aanvullende kosten en de kosten van het verwerven en beheren van het spoor.
Als de uitkomsten van het onderzoek begin 2025 bekend zijn, volgt een informatieavond voor bewoners en belanghebbenden. Het onderzoek komt in consulterende zin op de agenda van de PMA. Vervolgens neemt het college van Burgemeester en Wethouders een definitief besluit.
Apeldoorn is een gemeente in beweging. We onderhouden en ontwikkelen onze stadsdelen en dorpen, waardoor we allemaal zo fijn mogelijk in onze gemeente kunnen wonen, werken en leren. Apeldoorn ontwikkelt!
Meer informatieHeeft u vragen over deze werkzaamheden? Of wilt u meer weten?